Åker du original? Vad har du betalt för din båge?

KTM 640 LC4 -03 76900 nypris

Handguards 500:-

Supermotodämp plus lite munstycken 3300:-

Framdrev 16T 120:-

Och så en del oljefilter etc...

All in all 80820:- typ, har inte haft några tillbud ännu, å andra sidan har jag just lärt mig "busa" lite så det kommer nog. Den har gått 350 mil. Vet inte hur många hk etc, ska bänka i vinter/vår förhoppningvis. Sen har ju all utrustning gått på några löner också men det vill jag inte räkna med :eek:

Last edited:
DwD skrev:
xr650r med org motard kit 95000, big gun 4500,nytt framlyse,blinkers,handtagsskydd, etc
runt 103000 gick leksaken på,, fan va stålar nu när man tänker på det :eek: :skrämd

dålig tråd :D

vikt 125kg uppskattat, effekt runt 55hk på bakhjulet :confused: måste bänka å kolla

det är juh en XR så den pajjar inte :fakta

min -00:a Xr väger 145kg

Fixx skrev:
min -00:a Xr väger 145kg

åfan!. är det fulltankad eller?har du vägt den själv?,, det står 129kg hos honda, och sedan drog jag minus lite pga helsystem etc.

undra om motard hjulen väger mer än enduro hjulen?

DwD skrev:
åfan!. är det fulltankad eller?har du vägt den själv?,, det står 129kg hos honda, och sedan drog jag minus lite pga helsystem etc.

undra om motard hjulen väger mer än enduro hjulen?

nästan fulltank.... Mätt på en av polisen kontroll platser på E22:an mot lund. Och dom måste vara ganska så exakta..

rejser skrev:
yes!
får ha samma feta #8 nästa år igen :tummenupp

Fint, då kan du ju lägga pengar på däck istället för siffror. :)
Eftersom jag inte lyckades med en enda lite fjuttpoäng så kan nog jag också ha samma siffror.

Okej! Här kommer en jämförelse ;)..

Motor: Husabergen kommer mer precis på en gång när man vrider på rullen, huskyn vill varvas. Huskyns motor mer lättkörd känns det som. Husqvarnan rasslar nog lite mer än bergaren. Annars så känns huskyns bättre ihopskruvad etc.

Husqvarna: ****
Husaberg: ****

Bromsar:
Bergarens bromsar e bra, ännu bättre känsla med -04:ans bromspump. Qvarnas bromsar är GRYMMA! Bästa jag känt.

Husqvarna: *****

Chassi: Bergaren e lätt och ganska smidig, Qwarnan vill bara lägga sig ner i kurvorna. Å andra sidan så e bergaren bergstadig (haha) rakt fram i höga farter där min husky vobblar lite.

Ekonomi: Bergaren e billig och "ready to race". Husqvarnan är också billig och "ready to race". QVarnan kostade väl ca 10 papp mer ny men du får med hur mycket delar som helst (typ. FP helsystem i titan, extra bromspump. Extra uppsättning däck etc. Ingen som inte sett det förstår inte). Andrahandsvärdet på bergare är kass, på husqvarna inte heller toppen tyvärr...

Husaberg: ***

Kvalitetskänsla/service: De behöver nog servas ungefär lika ofta (byta olja typ) men ventilerna får du ställa oftare på bergaren. Enklare att byta på bergaren helt klart. När man skruvar i plasten och så på bergaren så får man ibland dra och trycka lite för att få det på rätt plats, passformen känns "sådär" medans allt passar och så perfa på qvarnan. Allt känns bättreihopskruvat.

Husaberg: ***

Totalpoäng:
Husqvarna: 21
Husaberg: 18

Sedan så kan det ju vara så att jag e lite partisk. Ärligt talat så var jag skeptisk till qvarnan i början men ju mer man åker på den desto mer tycker man om den.

Supermoto skrev:
Åhå...

I stand corrected :rodnar

Klart du måste ha en RR om den ska var i närheten av Husan :D
Kan du komma med en liten jämförelse?

Vad kostar 570orna nya, alltså vanlig och RR??

125 kg, 55bhp. Joo, antagligen på en XR med bara pipa.

- Johan

DwD skrev:
xr650r med org motard kit 95000, big gun 4500,nytt framlyse,blinkers,handtagsskydd, etc
runt 103000 gick leksaken på,, fan va stålar nu när man tänker på det :eek: :skrämd

vikt 125kg uppskattat, effekt runt 55hk på bakhjulet :confused: måste bänka å kolla

Original XR med endurohjulen på väger ca 143kg fulltankad/körklar. Rensar man lite under skärmen samt byter avgassytem, cykeldator , annan lykta , tar bort blinkers kanske man kan spara 5kg eller :rolleyes:

rulla upp din hoj på en riktig våg så kommer du inse att det är en bit ifrån 125kg, min husa väger 122kg med full tank och alla vätskor i hojen och den är betydligt lättare än en XR, inget illa menat men jag skulle vilja veta vad du/ni XR ägare har vägt in era som med full tank och allt det där och inte vad som står i brochyrer och vad Em killarnas cyklar väger.

DwD skrev:

Re: Re: Åker du original? Vad har du betalt för din båge?

Själv har jag bara kört en 570 -01 ordentligt men ärligt talat så var jag inte det minsta imponerad över motorkaraktären på den! Mycket 125:a över det hela.... tyvärr inte alls lika fin i maskinen som 610:a är, har dom fått bortdet nu eller???

Totalpoäng:
Husqvarna: 21
Husaberg: 18

Sedan så kan det ju vara så att jag e lite partisk. Ärligt talat så var jag skeptisk till qvarnan i början men ju mer man åker på den desto mer tycker man om den. [/B]

Re: Re: Re: Åker du original? Vad har du betalt för din båge?

Har aldrig provat en -01 tyvärr. Min har ju lite andra pryttlar i sig iofs men... Du får gärna prova min fall du har vägarna förbi (ofta man har vägarna förbi Lidköping...). Provade däremot en -02:a TE som var ombyggd till motard. Tycker att vridet känns enormt mycket bättre i min 570 än i den jag testade då...

- Johan

Mcbudet skrev:
Själv har jag bara kört en 570 -01 ordentligt men ärligt talat så var jag inte det minsta imponerad över motorkaraktären på den! Mycket 125:a över det hela.... tyvärr inte alls lika fin i maskinen som 610:a är, har dom fått bortdet nu eller???

Re: Re: Re: Åker du original? Vad har du betalt för din båge?

Kastar väl in ett inlägg jag med då....

125-karaktären hade jag på mina 570 -02:or, RR:en är inte alls i likhet med dem. Sedan kan man lura sig på att RR-lådan är åt helvete för tät för min smak...
På vissa RR behöver man byta varvtalsregulator (du också rockster) då den varierar från cykel till cykel...Kostar ca 1500:- så klipper han 1500 varv högre...

Igår köpte jag mig en 570 -03 (enda i sverige) och nu skall här byggas Seel-Replica (Replica) :tummenupp

//P-O

Mcbudet skrev:

mr_rockster skrev:
125 kg, 55bhp. Joo, antagligen på en XR med bara pipa.

- Johan

Jo det ligger faktiskt på 54-55 häst med bara en pipa! (big gun)
men som motard får man räkna med att den väger runt 155-160 kg.
kommer inte exakt ihåg men på ett ungefär alltså!

DwD skrev:

125 kg torr eller en dålig uppskattning :D

Är så jävla nöjd med min gammla xr så det är sjukt.

men när det börjar gå undan så utvecklas man inte alls på en sådan hoj om man jämför med en lättare hoj, dvs en som har ett bättre schassi.. Hur mkt man justrerar på xr får man aldrig till den så schassit i närheten av de lättare maskinerna! (vikten är alltid där och dämparna lirar inte riktigt)

Åker man bara bana sågar jag den rätt hårt,
Men det är inte så konstigt. man måste ju ändå ta hänsyn till vad den är byggd för...

Har dock sätt bilder från tävlingar där snabba förare framför dessa gunghästar. På stora banor går det väl bättre... men man blir trött av att åka stor maskin på bana. Sen var det en jävligt snabb snubbe som körde på barkaby på en xr med nummer 419. satan vad han körde. Vet inte hur han gjorde för att köra så snabbt på en sådan maskin!
:D

Muhahahhahahah

KTM 620 supercomp 2001. Köpt som enduro med supermotokitt orginal från KTM. 77.000:-

ISR 6-kolv 3500:-
ISR 14mm Huvudcylinder 1900:-
Portning 3500:-
Förlängt insugsrör/höjt
Kam 2000:-
Mikuni 42 mm 3800:-
Akrapovic helsystem i titan 7500:- (beggat)

Arbetstid?!?!

Vikt 127 kilo nästan full tank(rörken våg, vet ej korrektheten)

Effekt 62 häst.

Runt 100.000:- Tur man inte pröjsat för allt.

Slitdetaljer är en kedja, 1 drev + massa däck.

Hojjen har gått utan problem hitils. Just ja...led av för klena kopplingsfjädrar så den slirade lite. Bytte till Adventure fjädrar. Angenämt problem dock :rock

Alltså fan ni behöver inte mörda mig för att jag skrev det där med vikten :gråta , jag har juh inte vägt den eller bänkat utan gick på vad andra har sagt. och jag satte juh ett :confused: efter datat.

hk tror jag stämmer, men är det så att vikten är så mycket högre så borde juh honda få sig lite :whip . och självklart så är det torrvikt man pratar om, dvs ej tankad.

men torrvikt är det utan olja,kylarvatten etc åxå? :skrämd

Akra-Linkan skrev:
KTM 620 supercomp 2001. Köpt som enduro med supermotokitt orginal från KTM. 77.000:-

*snip*
Slitdetaljer är en kedja, 1 drev + massa däck.
*snip*

Hojjen har gått utan problem hitils. Just ja...led av för klena kopplingsfjädrar så den slirade lite. Bytte till Adventure fjädrar. Angenämt problem dock :rock
EN KEDJA.... Hmmmmm....

Hoppas inte DU betalade för den, he he he :D

Inte konstigt kedjemarodör-raper tyckte den gick så fint. Du har ju plöjt ner en halv förmögenhet i den. Skönt att se att man får valuta för pengarna :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8