Åke Green frias - det var inte hets mot homosexuella

John skrev:

Hur kommer det sig att väldigt många av de som försvarar Åke Green är desamma som blir bestörta och upprörda när de hör att nån Imam sagt att man ska ha ihjäl judar och efterfrågar begränsningar i vad som får sägas i moskéerna?! :va

korvgubbe skrev:
Hur kommer det sig att väldigt många av de som försvarar Åke Green är desamma som blir bestörta och upprörda när de hör att nån Imam sagt att man ska ha ihjäl judar och efterfrågar begränsningar i vad som får sägas i moskéerna?! :va

Inte så konstigt om Imamerna uppmuntrar att ha ihjäl judar - det om någonting är ju hets mot folkgrupp.
Om däremot Åke Green sagt att man skulle ha ihjäl homosexuella - då ska han i finkan...

Edit. Jag hoppas att du sett den skillnaden själv. Den var ju inte precis klurig. Döda eller inte döda. :va

John skrev:
Inte så konstigt om Imamerna uppmuntrar att ha ihjäl judar -

Så då kan vi enkelt sammanfatta att gränsen går vid att uppmuntra till att ha ihjäl... Om man inte säger att man ska ha ihjäl så är det inte hets? :rolleyes:
Gött! Då vet jag! jag satt å var lite förvirrad! :tummenupp

korvgubbe skrev:
Så då kan vi enkelt sammanfatta att gränsen går vid att uppmuntra till att ha ihjäl... Om man inte säger att man ska ha ihjäl så är det inte hets? :rolleyes:
Gött! Då vet jag! jag satt å var lite förvirrad! :tummenupp

:lol :lol
Så säger vi. :gnissla

Seriöst. Dra den "aningen" tidigare. Om Åke uppmuntrat till att gå ut och skära bort "cancersvulsten" hade jag nog sett det annorlunda..

Edit. Samma sak när Imamer säger att judar är en pest och pina, då är det inte hets.. Men som du var inne på.. folk i "olika läger" blir trampade på tårna.. och "blir bestörta och upprörda". Som även i Åke Greens fall, då rätt många blev trampade på tårna.

Last edited:
Personligen så tycker jag det ska falla under religionsfriheten hans predikan. Däremot så vet jag inte riktigt om det var bra eller dåligt att han friades.

Åke Green skrev:
Åke Green beskrev homosexualitet som en djup cancersvulst i samhället, och uppkomst och spridning av aids.

:3freak

Jag tycker han borde fått sig en liten örfil av domstolen iaf. Ett symboliskt bötesbelopp.

Zee skrev:
:3freak

Jag tycker han borde fått sig en liten örfil av domstolen iaf. Ett symboliskt bötesbelopp.
Jag hade väl inte själv använt uttrycket cancersvulst.. :3freak
Men, även fast man nu "vet" att det inte var uppkomsten till aids så är det definitivt en spridning..

Så, vad var fel?
1. Att kalla homosexuallitet för "djup cancersvulst". Uppenbarligen inte hets, enligt HD.
2. Faktafel.

Edit: Varför skrev jag aids med stort A? :3freak

John skrev:
Så, vad var fel?
1. Att kalla homosexuallitet för "djup cancersvulst". Uppenbarligen inte hets, enligt HD.

Felet var att kalla homosexuallitet för "djup cancersvulst" i (guds-) tjänst under arbetstid.

korvgubbe skrev:
Jag tycker iofs inte att det var särskillt fel att fria..... Jag var bara nyfiken på var du ansåg att gränsen gick....
Jag tyckte det var rätt att fria, men tycker at Åke Green var klantig som använde uttrycket djup cancersvulst. Han kunde hittat ett bättre uttryck... men å andra sidan kanske lagen inte skulle blivit testad då?
Det är mycket man inte vet i efterhand..

Att kalla Gren "klantig" är åt helvete för snällt. Tror inte han var klantig alls utan bara letar efter gränsen för vad som accepteras.

Hade det funnit lite moralisk kuk i våra kyrkor hade de förklarat för fommar som Gren att sånt här inte är ok.(Att de accepterar sån skit bekräftar bara mina fördomar vad gäller över-religiösa dumhuvuden)

Vad gäller domen så vet jag inte. Det är inte enkelt när man ska begränsa yttrandefriheten även om det är av goda skäl.

Det var vid en predikan i Borgholms pingstkyrka den 20 juli 2003 som Green talade om homosexuella och bland annat sade att "sexuella abnormiteter är en djup cancersvulst på hela samhällskroppen" och att "sexuellt förvridna människor kommer till och med att våldta djuren".

Det är inte ok att säga såna saker, men det ska fanimej inte behövas domstolar för att berätta det.

Chrille skrev:
Hade det funnit lite moralisk kuk i våra kyrkor hade de förklarat för fommar som Gren att sånt här inte är ok.

Det var tammefan det bästa jag hört sen jag komfirmerade mig!
:tummenupp

Kan inte hålla annat än med... Det är inte brottsligt att porrsurfa heller men man blir garanterat av jobbet... Detsamma ska gälla Green... det kanske inte är brottsligt men han ska fanimej inte stå i en kyrka som ändå bör stå för öppenhet och kärlek snarare än intolerans och hat.

Chrille skrev:
Tror inte han var klantig alls utan bara letar efter gränsen för vad som accepteras.
Det har han till och med själv sagt, så visst har du rätt.

Chrille skrev:
Det är inte ok att säga såna saker, men det ska fanimej inte behövas domstolar för att berätta det.

Förtydligande: Jag tycker inte heller att det är okej, men...

korvgubbe skrev:
han ska fanimej inte stå i en kyrka som ändå bör stå för öppenhet och kärlek snarare än intolerans och hat.

...det finns gränser som måste predikas också. Kyrkan är inte bara kärlek och öppenhet. Kyrkan SKA även vara gränser och en ledstjärna i moraliska frågor.
Allt är inte gulligt och okej. :mad:

Jag tycker,
1. Att Green var en ledstjärna på ett rätt kass sätt. :rolleyes:
2. Att det ska predikas att homosexualitet är onormalt och fel.

John skrev:
Jag hade väl inte själv använt uttrycket cancersvulst.. :3freak
Men, även fast man nu "vet" att det inte var uppkomsten till aids så är det definitivt en spridning..

5-10% beräknas ha smittats via umgänge mellan män, alltså finns det större problem beträffande spridning av HIV

Källa:unaids

John skrev:
Jag tycker,
...
2. Att det ska predikas att homosexualitet är onormalt och fel.

Är det ett flamebait, eller är du född på 40-talet?

John skrev:
...det finns gränser som måste predikas också. Kyrkan är inte bara kärlek och öppenhet. Kyrkan SKA även vara gränser och en ledstjärna i moraliska frågor.
Allt är inte gulligt och okej. :mad:

Mjo, men han kunde kanske ha uttryckt sig på ett vettigt sätt?

Zee skrev:
Är det ett flamebait, eller är du född på 40-talet?

Inte flaimbait, inte 40-talet. Är pojkspoling, född -84.
Jag tycker så, och är fullt seriös.

Har ingenting emot homosexuella personer, men just homosexualitet som livsstil.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...