Åka utan kedjestyrare?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Köpte ett par motardhjul till gasgasen och provmonterade dom idag men var tvungen att ta bort kedjestyraren för att den tog i hjulet. Är det nån fara att åka utan? Kan kedjan hoppa?
 
Testa! :tummenupp

Mange åkte utan på Hässlö sist i alla fall.
H455l0385.JPG


Han hade inga problem då i alla fall, men jag vet inte hur stor risk det är.
 
Så länge kedjan är i bra skick så är det inga problem förutsatt att båda dreven är i linje med varandra. Är först när det börjar bli dålig kedja som den kan börja fladdra i axiell riktning och missa en kugg o flyga.

Kan sporthojar så kan väl motardhojar liksom
 
Så länge kedjan är i bra skick så är det inga problem förutsatt att båda dreven är i linje med varandra. Är först när det börjar bli dålig kedja som den kan börja fladdra i axiell riktning och missa en kugg o flyga.

Kan sporthojar så kan väl motardhojar liksom
Skillnaden är att motarden har dubbla fjädringvägen och har därmed slappare kedja när fjädringen är obelastad. Får se hur jag gör...
 
Den sitter även där för att förhindra att fötter, händer o dyl. inte ska kunna komma in mellan drev och kedja, då kan nog ett par fingrar hoppa av också.. :)
 
(offtopic) En bekant som förlorade 2 halva fingrar precis där! Vilket ju är lite klumpigt gjort också, men en sak att hålla i bakhuvet kanske :)
 
Den sitter även där för att förhindra att fötter, händer o dyl. inte ska kunna komma in mellan drev och kedja, då kan nog ett par fingrar hoppa av också.. :)
Ahh, det har jag ju inte tänkt på. Vågar inte ens tänka tanken. :död Får försöka modda till nått skydd på utsidan så man inte kommer in med nån oönskad kroppsdel där. :gnissla Mot insidan har man ju iaf däcket som styr upp kedjan. :hihi
 
Ahh, Mot insidan har man ju iaf däcket som styr upp kedjan. :hihi

Precis, men stöd utåt bör du skaffa dig. Husaberg 05 och frammåt har så, bara stöd utåt. För även om kedjan är ny så är den inte stum i sidled och kan hoppa av.

Jag skulle inte köra utan.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top