Åka utan giltigt pass inom EU?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
När man behöver man visa upp passet inom EU?

Gränskontrollerna är ju borta, saken är den att mitt pass har gått ut och det är lite lång handläggningstid för ett nytt, man har ju körkortet att vifta med ifall det skulle behövas -räcker det?

Var på passexpeditionen idag men 30 min före stängningsdags så var det +30 st före mig i kön så gav upp. Vad kan påföljden bli ifall man reser utan pass till hyfsat civiliserade länder som Tyskland, Frankrike, Schweiz, Italien?

Jag kanske kan säga att medborgarna i landet som för tillfället innehar ordförandekapet i EU åtnjuter förmånen att resa fritt utan pass inom EU :D

"Sverige arrangerar elva informella ministerrådsmöten under sitt ordförandeskap. Dessa möten äger rum på sju olika orter. Därutöver hålls en mängd andra möten i samband med ordförandeskapet."

http://www.eu-upplysningen.se/Sveri...eland/Moten-i-Sverige-under-ordforandeskapet/
PHP:

Last edited:
När behövs pass?
Ska du vistas utomlands behöver du alltid pass eller inom Schengenområdet ett nationellt id-kort. Båda dessa dokument utfärdas av Polisen.

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då det enda dokument som styrker identitet och medborgarskap.

Resa inom Norden
Vid resor inom Norden krävs inte pass för svensk medborgare. Du bör dock ha med en giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande.

Resa utanför Schengen
Vid resa till länder utanför Schengenområdet måste du visa upp pass för att kunna passera den svenska gränsen. Vid inresa skall du visa upp pass alternativt styrka det svenska medborgarskapet på annat sätt.

Visering
En svensk medborgare behöver visering till ett antal länder. För fullständiga upplysningar bör du alltid vända dig till det främmande landets ambassad eller konsulat.

Av EU:s 27 länder deltar för närvarande följande länder fullt ut i Schengensamarbetet: Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Slovakien, Slovenien, Ungern och Österrike. Även Island, Norge och Schweiz ingår genom ett särskilt avtal i Schengenområdet trots att de inte är EU-länder.

Irland, Storbritannien och Cypern kontrollerar pass vid sina gränser.

Källa: www.polisen.se

Last edited:
Ska du flyga? Kan funka med körkort men räkna inte med det. Annars "brukar" det vara ok om man kommer landvägen, kan t.o.m. funka helt utan id-handling. En tjejkompis åkte buss till Tyskland och insåg vid gränsen att hon glömt körkortet, pass etc hemma men det gick bra ändå när hon sa att hon var svensk :yoparty

När behövs pass?
Ska du vistas utomlands behöver du alltid pass eller inom Schengenområdet ett nationellt id-kort. Båda dessa dokument utfärdas av Polisen.

Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då det enda dokument som styrker identitet och medborgarskap.

Resa inom Norden
Vid resor inom Norden krävs inte pass för svensk medborgare. Du bör dock ha med en giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande.

Resa utanför Schengen
Vid resa till länder utanför Schengenområdet måste du visa upp pass för att kunna passera den svenska gränsen. Vid inresa skall du visa upp pass alternativt styrka det svenska medborgarskapet på annat sätt.

Visering
En svensk medborgare behöver visering till ett antal länder. För fullständiga upplysningar bör du alltid vända dig till det främmande landets ambassad eller konsulat.

Källa: www.polisen.se

jo jag har läst det där, tänkte chansa lite för spänningens skulle men behöver lite om ev. konsekvenser, finns det några överhuvudtaget?

"Du trevliga schweden åken Sie bara weiter, Grüss Gott"

En tjejkompis åkte buss till Tyskland och insåg vid gränsen att hon glömt körkortet, pass etc hemma men det gick bra ändå när hon sa att hon var svensk :yoparty

Se där, tänkte ta landvägen, ett gammalt pass + svensk måste ju vara mer än helt ok även om jag bråkar med polizei på fyllan och dylikt eller?

Last edited:
jo jag har läst det där, tänkte chansa lite för spänningens skulle men behöver lite om ev. konsekvenser, finns det några överhuvudtaget?

"Du trevliga schweden åken Sie bara weiter, Grüss Gott"

Se där, tänkte ta landvägen, ett gammalt pass + svensk måste ju vara mer än helt ok även om jag bråkar med polizei på fyllan och dylikt eller?

Risken är att du får vända om å åka hem.. :(

Man är fortfarande skyldig att kunna uppvisa en ID-handling som styrker sitt medborgarskap, t.ex. vid en inre utlänningskontroll.

Giltiga handlingar är hemlandspass samt nationellt ID-kort.
Båda utfärdas av Polisen och kostar 400 kr.

Ett svenskt körkort t.ex. visar att du har behörighet att framföra en viss fordonstyp i Sverige; inte att du är svensk medbogare.

Jag har sedan nåt år tillbaka ett nationellt ID-kort, eftersom jag i princip bara reser inom Schengen. Sjukt smidigt.

Man är fortfarande skyldig att kunna uppvisa en ID-handling som styrker sitt medborgarskap, t.ex. vid en inre utlänningskontroll.

Ett svenskt körkort t.ex. visar att du har behörighet att framföra en viss fordonstyp i Sverige; inte att du är svensk medbogare.

Jag har sedan nåt år tillbaka ett nationellt ID-kort, eftersom jag i princip bara reser inom Schengen. Sjukt smidigt.

Ok, jag får uppvisa något typiskt svenskt som imponerar som bevis.

:dansarruntmidsommarstången

Små grodorna kanske funkar?
Fast då är ju risken med ett akut psykomhändertagande rätt överhängande. :rofl

Allt detta jla krångel bara för att någon fick för sig att det var integritetskränkande att skriva ut medborgarskapet på det i övrigt EU-anpassade körkortet.
Alla övriga länder har körkort som är giltiga som ID-handling inom hela EU.
Vi som inte finner det kränkande att uppge vårat medborgarskap borde ha möjligheten att få med detta på körkortet.

Allt detta jla krångel bara för att någon fick för sig att det var integritetskränkande att skriva ut medborgarskapet på det i övrigt EU-anpassade körkortet.
Alla övriga länder har körkort som är giltiga som ID-handling inom hela EU.
Vi som inte finner det kränkande att uppge vårat medborgarskap borde ha möjligheten att få med detta på körkortet.

va?, det är ju redan en EU flagga på körtkortet, hur skulle det kunna bli mer integritetskränkande för att det bevisar att man är svensk?, kan ju inte vara en svensk som ansett det eller en med alla indianer i kanoten

Fast det nationella ID-kortet är ju fortfarande en extra handling man måste ha med sig men formatet kanske är smidigare? Annars känns det ju lika jobbigt som passet, speciellt som man kanske någon gång behöver ta sig utanför EUs gränser i samband med en resa som ursprungligen enbart var inom EU.

Du får nog köra på ett sista minuten pass. Det får du direkt. Det funkar som ett vanligt pass men gäller då bara under tiden för resan ifråga. Vad jag vet tillverkas inte de gamla passen längre, utan de är helt ersätta av sk. EU legitimation. Dock kan man såklart resa med de gamla passen fram till att de går ut.

Last edited:
Fast det nationella ID-kortet är ju fortfarande en extra handling man måste ha med sig men formatet kanske är smidigare? Annars känns det ju lika jobbigt som passet, speciellt som man kanske någon gång behöver ta sig utanför EUs gränser i samband med en resa som ursprungligen enbart var inom EU.

Sant! Men ID-kortet är lika stort som körkort, bankkort osv... så det tar ju ingen plats.
För egen del har jag det alltid liggande i plånboken tillsammans med alla andra kort. Nemas problemas!

Du får nog köra på ett sista minuten pass. Det får du direkt. Det funkar som ett vanligt pass men gäller då bara under tiden för resan ifråga. Vad jag vet tillverkas inte de gamla passen längre, utan de är helt ersätta av sk. EU legitimation. Dock kan man såklart resa med de gamla passen fram till att de går ut.

Mjo, men man kan ju göra roligare grejer för 980 kr...

Tipset är ju att alltid ha ett giltigt pass eller ID-kort.
Ett vanligt pass går lös på 400 kr; genom 5 år blir det 80 kr om året. Det står iaf jag ut med! :)

Pass tillverkas fortfarande. Den "EU-legitimation" du syftar på är nog det nationella ID-kortet, som endast gäller inom Schengenområdet.

Last edited:
Sant! Men ID-kortet är lika stort som körkort, bankkort osv... så det tar ju ingen plats.
För egen del har jag det alltid liggande i plånboken tillsammans med alla andra kort. Nemas problemas!

Ett vanligt pass går lös på 400 kr; genom 5 år blir det 80 kr om året. Det står iaf jag ut med! :)

Jo men har man inte varit ute i tid så har man ju inte så mycket att välja på. För giltigt pass måste man dessvärre ha.

Pass tillverkas fortfarande. Den "EU-legitimation" du syftar på är nog det nationella ID-kortet, som endast gäller inom Schengenområdet.

Okej. Fast när jag gjorde mitt EU leg/nationella ID, satt det fullt med lappar på passenheten om att de gamla passen slutat tillverkas. :confused:

My bad. Kikade noggrannare nu. Var bara en ny typ av pass.

Last edited:
Ja, de gamla passen som gällde tio år slutade att tillverkas... 2005?
Då infördes de nya passen med chip innehållande biometriskt foto, och numer även fingeravtryck. De nya passen gäller i fem år.

Och japp - giltig resehandling måste man faktiskt ha... men som sagt, ligger man lite i framkant med sina reseplaner så ser man till att ha just en giltig resehandling. Då slipper man kasta 980 kr i sjön. :)

va?, det är ju redan en EU flagga på körtkortet, hur skulle det kunna bli mer integritetskränkande för att det bevisar att man är svensk?, kan ju inte vara en svensk som ansett det eller en med alla indianer i kanoten

Det är garanterat en svensk som kommit på det, troligen en sådan som tycker att det är kränkande att man sjunger nationalsången eller hissar en svensk flagga på skolavslutningen, något jag faktiskt aldrig hört en ickesvensk ha några synpunkter på

Det är garanterat en svensk som kommit på det, troligen en sådan som tycker att det är kränkande att man sjunger nationalsången eller hissar en svensk flagga på skolavslutningen, något jag faktiskt aldrig hört en ickesvensk ha några synpunkter på

Haha, så det kan bli.

Små grodorna kanske funkar?
Fast då är ju risken med ett akut psykomhändertagande rätt överhängande. :rofl

Efter ha talat med polisen så ser det ut som att jag inte behöver sjunga små grodorna :D

Det var tveksamma till att jag skulle behöva ett pass, det är flygbolagen som vill ha pass menade de, de kunde inte komma på att det skulle vara någon påföljd ifall jag var utan pass då vi är med i EU, dock så kunde det vara bra att ha ett ifall det händer något men svenska ambassaden kunde nog styra upp saker om det skulle vara så men jag tänker inte bråka med polizei på fyllan eller dylikt så det går nog smärtfritt. :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park