Åka till tyskland utan pass?

• Thread starter Thread starter Dropdead
  • Start date Start date

Dropdead

Guest
Kan man åka till tyskland utan pass men med giltligt ID-kort? :confused:

Jag har aldrig pass när jag bilar till tyskland, men när man flyger är det ju en annan femma då det är det enda giltiga id-beviset än så länge.
Bil - nej
Flyg - ja

Ja...

Men du kan bli stoppad o få lite småproblem...

Men stoppad blir man sällan va ja hört..

Hört?

Tror det är bra att sitta på lite fakta i frågan innan man yttrar sig.

Förstår inte heller vad du menar med stoppad, av Polis eller gränskontroll?!

Hört?

Tror det är bra att sitta på lite fakta i frågan innan man yttrar sig.

Förstår inte heller vad du menar med stoppad, av Polis eller gränskontroll?!

o vilken jävla sida av sängen vakna du på imorse då?!

Tror de är bra att gå o lägga sig o vakna på rätt jävla sida innan man yttrar sig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:rikspucko

o vilken jävla sida av sängen vakna du på imorse då?!

Tror de är bra att gå o lägga sig o vakna på rätt jävla sida innan man yttrar sig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:rikspucko
Det är nog du som har vaknat på fel sida, Marks inlägg var ju helt relevant. Du kan ju inte hålla på o gissa åt höger o vänster, "jag hörde" funkar nog inte så bra som svar om de vill ha pass i gränskontrollen.

Sverige och Tyskland är båda med i schengenavtalet.
Det betyder att det inte krävs pass, dock krävs motsvarande godkända id-handling som givetvis utfärdas av passmyndigheten och tar lika lång tid som pass... Doh!

Jag vet detta eftersom jag förra året skulle på en mässa i tyskland med jobbet, mitt pass hade gått ut och passmyndigheten behagade ligga 3 veckor efter i tillverkningen... Det kostade mig ett temporärt pass á 950:- för att vara på säkra sidan. Blir du stoppad i tyskland och avkrävs id så räcker inte svenskt kk formellt. Sen kan det ju vara så att das polizei är nöjd ändå. Jag ville inte chansa.

/D

Jag har flugit fram och tillbaka Berlin i 6 månader med bara svensk körkort.

Det hela hänger lite på om dom köper din legitimation/körkort som giltigt ID eller inte.

Det är nog du som har vaknat på fel sida, Marks inlägg var ju helt relevant. Du kan ju inte hålla på o gissa åt höger o vänster, "jag hörde" funkar nog inte så bra som svar om de vill ha pass i gränskontrollen.

Okey då, ursäkta mig så jävla mycket då.

Jag VET att det inte behövs men jag kände för att lägga till, har jag hört, då jag visste att de skulle komma massa andra svar efter med samma fakta.

Glömde bort att jag skrev på SH där man inte kan skriva minsta jävla sak lite dumt utan att de ska tjatas hit o dit hur fel de e.

My god lixom...gå o lägg er.

Kört bil från Sverige till Afrika och det var först när jag skulle lämna Europa och in i Afrika som jag behövde visa passet:tummenupp

ID handling borde ju duga inom EU

En del av passfriheten är att du ska kunna uppvisa vilket land du är medborgare i. Till det räcker inte ett vanligt svenskt ID-kort eftersom det inte står något om nationalitet där.

Därför behöver du ett nationellt ID-kort om du vill slippa pass vid resor inom schengenområdet: http://www.polisen.se/inter/nodeid=36624&pageversion=1.jsp

(Men ett nationellt ID-kort kostar lika mycket som ett pass, man ansöker om båda hos polisen och de tar ungefär lika lång tid att få.)

Kan bara meddela att det gick alldeles utmärkt att åka till Tyskland utan pass.

Det var ingen som kollade på varken pass, körkort eller Id....
(inte den här gången)

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back