Åka till regbesiktningen ?

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Hej på er jag har en snabb fråga, har strypt min hoj till 25 kw men inte besintigat den(1år kvar på mellan kortet) får jag åka till besiktningen själv eller måste farsan köra dit?
 

NikkeA

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
ingen :(
Om du har bokad reg besiktning så får du köra den dit har jag för mig. Det gjorde jag iaf :yoparty
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan ju alltid säga till polisen om dom stoppar dig att du hade för dig att man fick det :tungan
 

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
Och om man tror att man får köra 150 på motorväg så betyder det att du slipper böter eller?

Nu tror jag oxå att han får köra till bilprovningen men kanske kan vara värt att kolla upp det först?
Bilprovningen borde veta eller?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Har du inte behörighet för fordonet får du inte framföra det på väg. Fordonsregistret är facit. Det ironiska blir att du inte får köra dit, men hem.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har för mig att man får köra till besiktningen. Om du t ex har en bil som har varit avställd så får man köra bilen till besiktningen om man kan påvisa att det är dit man är på väg.

...Men har du inte behörighet att köra det aktuella fordonet blir det nog svårt.
 
Last edited:

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2018, Yamaha R1
Har du inte behörighet för fordonet får du inte framföra det på väg. Fordonsregistret är facit. Det ironiska blir att du inte får köra dit, men hem.

Samma som när man gjorde hoj o bil uppkörningen. Man fick inte köra dit fordonet själv men man fick ju köra tillbaks den själv, ifall man klarat det vill säga ;)
Men man får faktiskt köra till och från besiktning
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Inte för att jag har den blekaste aning, men det måste ju vara så att du ska ha den påställd och skattad och trafikförsäkrad, sen får du köra närmsta väg till bestiktningen. Och även hem igen om besiktningen inte skulle gå igenom. Som med vanlig besiktning. Hur vore det annars ställt? Allt annat är ju helt orimligt.

Men ring till polisen och fråga.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Samma som när man gjorde hoj o bil uppkörningen. Man fick inte köra dit fordonet själv men man fick ju köra tillbaks den själv, ifall man klarat det vill säga ;)
Men man får faktiskt köra till och från besiktning

Nej, du får aldrig framföra ett fordon du inte har behörighet för, oavsett vart du är på väg nånstans. Att fordonet får köras till besiktningen innebär inte att vem som helst får köra det.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Skicka farsan. om han har A-kortet.

Annars gör du det allafall så klara du lappen.:)
 

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2018, Yamaha R1
Nej, du får aldrig framföra ett fordon du inte har behörighet för, oavsett vart du är på väg nånstans. Att fordonet får köras till besiktningen innebär inte att vem som helst får köra det.

Klart att han får, bara han kan visa upp papper på att den är strypt och att han är på väg till besiktning. Har en polare som undrade över samma sak för att han hade samma problem förra året och då ringde jag in till trafikverket och transportstyrelsen och fick då som svar att ifall han blir stoppad så får han visa upp papper på strypning och att han är på väg till bilprovningen för regbesiktning.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Klart att han får, bara han kan visa upp papper på att den är strypt och att han är på väg till besiktning. Har en polare som undrade över samma sak för att han hade samma problem förra året och då ringde jag in till trafikverket och transportstyrelsen och fick då som svar att ifall han blir stoppad så får han visa upp papper på strypning och att han är på väg till bilprovningen för regbesiktning.

Jag tror inte på det du skriver, dels för att det är polisen och inte transportstyrelsen som bedömer det hela, och dels för att ett fordon officiellt inte är strypt förrän fordonsregistret är uppdaterat.

Därmed inte sagt att en eventuell polispatrull skulle tycka det vore något att agera på, men jag skulle inte sätta några pengar på det. Skulle det hända något på vägen som skulle dra in ett försäkringsbolag skulle jag definitivt inte vara för säker.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top