Åka till Italien och köpa Ducati/Aprilia på plats

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Är det någon som har erfarenhet av att åka till Italien och köpa en sprillans ny Ducati eller Aprilia ? Alltså att köpa direkt från fabriken eller duc/apa handlare.

Har bara hört rykten om att det är betydligt billigare där nere än här hemma.

fart freak skrev:
Är det någon som har erfarenhet av att åka till Italien och köpa en sprillans ny Ducati eller Aprilia ? Alltså att köpa direkt från fabriken eller duc/apa handlare.

Har bara hört rykten om att det är betydligt billigare där nere än här hemma.

Har ingen erfarenhet av detta, men jag har tänkt mycket på det. Jag har nämligen en kompis som kör lastbil från sverige till Italien en gång i veckan. Oftast har han även full last vid hemfärd, men ibland är det inte fullt och då finns det utrymme för en hoj eller två. Problemet är bara att han inte i förväg vet om han får full last i Italien eller inte. Jag vet inte hur man skall lösa det. Känns ju dumt och ta ledigt från jobb osv om man ändå inte kan få med sig någon hoj hem.

Nu vet jag inte allt för mycket om detta ämne men en fråga som slår mig är ju om det överhuvud taget är möjligt att som privatperson köpa direkt från fabrik för export till annat land?
Man anar ju att fabrikerna har lokala återförsäljare för att slippa handla direkt med "slutkunden" själva. Om inte annat så borde väl återförsäljarna i respektive länder inte vara särskilt glada om fabrikerna tillåter potentiella kunder att skippa ett leverantörsled...
:va

Fast iochförsig, italienska återförsäljare kanske är mer "flexibla" och intresserade av å kränga hojar till folk, oavsett var de kommer ifrån...

Medin skrev:
Har ingen erfarenhet av detta, men jag har tänkt mycket på det. Jag har nämligen en kompis som kör lastbil från sverige till Italien en gång i veckan. Oftast har han även full last vid hemfärd, men ibland är det inte fullt och då finns det utrymme för en hoj eller två. Problemet är bara att han inte i förväg vet om han får full last i Italien eller inte. Jag vet inte hur man skall lösa det. Känns ju dumt och ta ledigt från jobb osv om man ändå inte kan få med sig någon hoj hem.

Åka ner köpa hojen låta den stå hos handlaren tills din polare har plats?

Alternativt ta en semester och :fyllisar för att vänta tills han har plats.

Jag har för mig att Ducati har samma pris (i Euro) i hela europa men om du köper beggat så finns det penga att spara! Ett tips köp en hoj från 98 och framåt.....

För att slippa tull och moms måste väl fordonet vara "begagnat"? (6mån/500mil).
Dessutom kan inte Italienare Engelska, så ni måste ha tolk.

Markus skrev:
Dessutom kan inte Italienare Engelska, så ni måste ha tolk.
Ja, eller hur :rolleyes:

För er som undrar och vill veta kan jag meddela att man kommer långt med engelska i Italien.

Du kan la hojen staa hos mig til din polare har plats.

Bingo skrev:
Ja, eller hur :rolleyes:

För er som undrar och vill veta kan jag meddela att man kommer långt med engelska i Italien.

Min erfarenhet av italien och spanien är att så fort man kommer utanför turistorterna så kommer man inte nånstans med engelska. De kan ju knappt säga "hello" många gånger.

Jag vet att man kan handla en bimota direkt från fabrik. Har nämligen själv varit på g att göra det.

Har en kompis som för ca 8 år sedan köpte en beggad 888 i italien...
Efter massor av strul skratt och udda upplevelser så kom den hem..

Klart roligt var det i alla fall..
Jag fick fixa en annan polare som härstammar från italien för att via telefon tolka åt honnom i italien vid själva köpet!!!
Alltså dom fick igenom honnom i telefon göra upp affären! :lol

Så som tidigare skrivits har man ingen större nytta av sin skolengelska!

Åk dit och köp beggat...Borde vara bästa priset och minst strul! :tummenupp

Jag har varit i Italien ett tiotal gånger, både i turistorterna och långt ute på vischan, och har alltid klarat mig utmärkt med engelska. Jag kan faktiskt bara erinra mig ett tillfälle då språket varit ett problem och det var på ett café långt upp i Appeninnerna då jag insisterade på att de tagit för lite betalt och de antingen insisterade på att jag hade fel eller trodde att jag insisterade på att de hade tagit för mycket betalt. De talade ingen som helst engelska. Det var i en jäkligt liten by i slutet av en jäkligt slingrig bergsväg.

Hur det är söder om Neapel vet jag inte, för där har jag inte varit.

Söder om Napoli kan jag enligt mina erfarenheter säga funkar inte engelska, men det är jäkligt trevligt ändå på nåt sätt!

Bingo skrev:
Jag har varit i Italien ett tiotal gånger, både i turistorterna och långt ute på vischan, och har alltid klarat mig utmärkt med engelska. Jag kan faktiskt bara erinra mig ett tillfälle då språket varit ett problem och det var på ett café långt upp i Appeninnerna då jag insisterade på att de tagit för lite betalt och de antingen insisterade på att jag hade fel eller trodde att jag insisterade på att de hade tagit för mycket betalt. De talade ingen som helst engelska. Det var i en jäkligt liten by i slutet av en jäkligt slingrig bergsväg.

Hur det är söder om Neapel vet jag inte, för där har jag inte varit.

Jag har också varit några gånger i Italien och visst har de brister i engelskan, typiskt för de länder som dubbar utländska TV-program, men de är ju glada och serviceinriktade och gestikulerar så det ordnar sig alltid. Det är ju inte som i Frankrike där de snörper ihop munnen och blir sur för att man inte kan deras "världsspråk". :rolleyes:

Ninjaboy skrev:
Jag har också varit några gånger i Italien och visst har de brister i engelskan, typiskt för de länder som dubbar utländska TV-program, men de är ju glada och serviceinriktade och gestikulerar så det ordnar sig alltid. Det är ju inte som i Frankrike där de snörper ihop munnen och blir sur för att man inte kan deras "världsspråk". :rolleyes:

Kanske det kan vara lättare att köpa en hyfsat billig italienare från England eller Tyskland då det finns ett stort intresse för italienska hojar där. Bl.a kör dom nåt som heter Mille cup (Aprilia).

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8