Åka till däckhandlaren med däck köpta från nätet

Jag räknar i alla fall så: Kommer du in med lösa hjul och lösa däck så är det ett snabbt och lätt jobb att utföra. Kanske ca 1h eller t.o.m. under det. Montören har en lön på ca 140kr/h? Detta kostar företaget ungefär det dubbla. Sedan ska lokal, hyra, el mm betalas. Vi är alltså uppe i 280kr innan något har lagts på. Förutom utgifterna till driften av företaget försöker man snitta en marginal på minst 30%.

En 500ing är i så fall given för 1h jobb anser jag. Minst.

Sen är det så att gubben ifråga inte alls behöver vara still bara för att du väljer att byta dina däck någon annanstans. Jag har själv drivit ett dataljhandels-företag i ett par år och vet hur mycket det finns att göra "bakom kulisserna". Får han en timme över där så blir han snarare glad då detta kan läggas på att komma ifatt med ordrar, bokföring, uppdatering av lager-status, priser. Eventuell hemsida, kund- och -sälj kontakt.

Jag kanske missförstod dig, men när du säger det dubbla priset: Och du fick betala 200 för ett löst hjul, skulle alltså blivit 800 för båda?

Det var ett exempel men många handlare (enligt tråden) och vad jag hört tar ju dubbelt betalt mot sin prislista om man kommer med egna däck. 800:- för båda hjulen hos surgubben skulle det i så fall ha kostat ja. :)
Självklart finns det annat att göra än att byta däck men om man också har några anställda så kanske någon har "dötid" och då måste det ju vara bättre att kränga några nätdäck till ordinarie pris (läs normal prisnivå) och få in lite pengar än inga alls. Lite dit jag vill komma. Dryga handlare oavsett bransch åker jag inte tillbaka till.
 
Last edited:
Jag ser att du verkligen har problem med tidsuppfattning och hur man nu driver/planerar ett jobb. Det är antaget att ett påbörjat jobb=1h ALLTID

Detta inte endast för att själva maskinen kränger runt på under 1min, men även att ta emot dig...lasta in dina grejor, utföra jobbet, ta betalt, städa upp och till sist bokföra. Det du ser är att han kränger på 5min.

I så fall är det ju bättre att du kränger själv istället för att störa dig på att folk inte vill göra det till dig gratis.

Jag bär in, han kränger och får pengar = 5min
Har iallafall varit så de gånger jag lämnat in :)

Bokföring vette fan då jag aldrig sett ett kvitto.

Du har antagit, det är ingen universell sanning.


Har mina aningar att vi aldrig blir överens om vad en krängning är värd, so be it. För mig funkar det att lämna in, vi har inga grinollar här i stan.
:)
 
lillwalle->

I så fall anser även jag att denna prissättning på 800kr skulle vara en "läxa" från hans sida. 500-600:- för en uppsättning anser jag mer lagom.


Samtidigt måste man förstå att diskussioner om priser på svenska service-yrken inte endast pågår på detta forum och denna tråd. Alla ska helt plötsligt utföra jobb halvgratis inom alla sektorer. Och detta är bara kul tills det drabbar din egen position. Då helt plötsligt tycker man att det är svinigt att komma med egna grejor och fråga efter "bästa pris kompis" annars går jag vidare.

Jag bär in, han kränger och får pengar = 5min
Har iallafall varit så de gånger jag lämnat in :)

Bokföring vette fan då jag aldrig sett ett kvitto.

Du har antagit, det är ingen universell sanning.


Har mina aningar att vi aldrig blir överens om vad en krängning är värd, so be it. För mig funkar det att lämna in, vi har inga grinollar här i stan.
:)

Nu är jag inte säker igen om jag uppfattat helt korrekt. Men om jag utgår ifrån att jobbet är utfört "svart", då är det såklart lättare att prissätta detta till närmare halva summan.
 
Last edited:
Det är ju det som är det.

Du kommer att uppfattas som "surgubben", då man i majoritet inte har förståelse för att prissättningen på 150kr baseras på ett däckköp.

Man kan dock diskutera om 1000kr för en lös uppsättning inte är lite i överkant.

EDIT: Får be om ursäkt. Läste för snabbt.

Riktigt bra prissättning.
 
Fråga: Vi tar 150kr för att montera ett sk medhaft däck på lös fälg samt 500kr för att montera ett medhaft däck på en mc - är det enligt er ett korrekt pris eller är vi sk "sura däckhandlare"??:glömdet

Det är bra pris! :tummenupp
 
Fråga: Vi tar 150kr för att montera ett sk medhaft däck på lös fälg samt 500kr för att montera ett medhaft däck på en mc - är det enligt er ett korrekt pris eller är vi sk "sura däckhandlare"??:glömdet

Helt klart ok pris enligt mig. De priser jag skrev var som sagt ett exempel och tagna ur luften.. Vill mer komma fram till själva drygstilen många däckhandlare har. Jag betalar gärna för mig, spelar ingen större roll med någon hundrings skillnad heller när man får snabb och bra service. Det jag inte gillar är handlare som tar fantasisummor och är otrevliga mot mig för att de hatar att nätbutikerna ploppat upp så här på modern tid. :)
 
Last edited:
Fråga: Vi tar 150kr för att montera ett sk medhaft däck på lös fälg samt 500kr för att montera ett medhaft däck på en mc - är det enligt er ett korrekt pris eller är vi sk "sura däckhandlare"??:glömdet

150:- för krängning, montering och balansering av däck på fälg tycker jag är billigt.
Om man dock kör in sin hoj som den är och vill ha båda däcken bytta är 1000:- kanske lite i överkant, det är ju 700:- för av och påmontering av hjulen. Men jag är ingen som dömmer. Har aldrig jobbat med det som fackman. Ser man på det krasst ska hojen upp på bänk, hissas upp, rätt hylsstorlekar ska fram, kedjesträckaren ska släppas för att sedan sträckas...
Nej, det är nog fan ett helt ok pris.

Det som förbyllar mig är dock hur många som drar så stora växlar på ett par hundra i montering hit och dit. Känns som det finns ett par anledningar:

Vissa kör så jäkla mycket, framför allt bana så de konsumerar däck som tusan. Då borde man lära sig kränga själv för bästa ekonomi? Antar att de flesta av dessa gör det?

Andra kör helt fel däck så de tar slut fortare än kvickt? För att kompensera letar man billigaste däcken och letar hundralappar i monteringen för att man faktiskt byter däck 3ggr per säsong...?
Kanske dags att se över totalekonomin i begagnade skurna slicks?

Får inte ihop något av ovanstående med de låga mil man ser på sporthojar på begagnatmarknaden.
 
Håller med dig fullständigt.

Nu är det så att jag inte byter sulor mer än 1 gång/säsong. Och då kan man kanske tycka att det kvittar om det kostar 100-lapp eller 2 mer. Försäkringen på hojen kostar liksom ändå som en hel del däckuppsättningar varje år. Så ska ju hojen ha ny olja, filter och stift varje år med. Så köper man ju ny hjälm vart 3-4 år mm.

Jag gör faktiskt allt själv på min hoj. Service, däck, motorrenoveringar :mad: , ja...allt.

Som du sa. Kör man mycket bana och byter 3-4ggr/ säsong så börjar ju detta kännas av. Annars. Bit ihop och hoppa över BigMac'en den dan.
 
Det som förbyllar mig är dock hur många som drar så stora växlar på ett par hundra i montering hit och dit. Känns som det finns ett par anledningar:

Vissa kör så jäkla mycket, framför allt bana så de konsumerar däck som tusan. Då borde man lära sig kränga själv för bästa ekonomi? Antar att de flesta av dessa gör det?

Andra kör helt fel däck så de tar slut fortare än kvickt? För att kompensera letar man billigaste däcken och letar hundralappar i monteringen för att man faktiskt byter däck 3ggr per säsong...?
Kanske dags att se över totalekonomin i begagnade skurna slicks?

Får inte ihop något av ovanstående med de låga mil man ser på sporthojar på begagnatmarknaden.

Själv har jag är jag inne på mitt 7e däckbyte, och ska påbörja säsong 3, dock med 3 olika hojar :)
Kommer garanterat bli minst 1-2 byten till iår pga besiktning i augusti.

Är inte tät så jagar kostnader på alla fronter, för pengarna går konstigt nog åt iaf :rolleyes:

Kör 1500-2000mil per säsong då jag inte kör bil.

Skulle tro att det är lågmilarna som inte har problem med krängningspriser.
 
Ang. faktuim att åka till nån däcknisse med sina Internet däck så antar jag dom flesta som handlat från dackonline att dom har även en rekommendation om vart man kan höra av sig för att få de utbytt. Sen vad de är för prissättning vet jag inte men då vet man i allafall vart dom vill att du ska vända dig. Om de till och med är så att dom har avtal med dessa firmor ?!?! Men de låter jag vara osagt.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/stationssuche.pl?dsco=121
 
>Får han en timme över där så blir han snarare glad då detta kan läggas på att komma ifatt med ordrar, bokföring, uppdatering av lager-status, priser.

Verkar vara en toppenidé, att driva en verksamhet där man blir glad om man slipper fakturerbar tid ;-)...
 
Ang. faktuim att åka till nån däcknisse med sina Internet däck så antar jag dom flesta som handlat från dackonline att dom har även en rekommendation om vart man kan höra av sig för att få de utbytt. Sen vad de är för prissättning vet jag inte men då vet man i allafall vart dom vill att du ska vända dig. Om de till och med är så att dom har avtal med dessa firmor ?!?! Men de låter jag vara osagt.

http://ssl.delti.com/cgi-bin/stationssuche.pl?dsco=121
Jag troddee en gång i tiden att affärsiden "montera Internetdäck" skulle komma att bli Big Business.
Så fel jag hade.. :rolleyes:
På orten, ca 1km från mig, fanns en man som satsade på det.
Efter drygt ett år sålde han av utrustningen..

Uppenbarligen finns det så mkt pengar på marknaden och folk är villiga at betala överpriser för enkla jobb.
Känns lite grann som att flasha med stålarna på krogen för att visa upp sig..
Montera däck är inte avancerat. Möjligen hantverket att göra en bra balansering.
När jag bytte däck senast så tog jobbet 13 minuter för två hjul inkl av- påmontering. Det var dessutom en chey (45kg) som gjorde jobbet..:tuttar
Ung lika lång tid som det tog för ägaren att ta betalt inkl lite småsnack..(Kortterminalen funkade inte så bra..)
I Tyskland har jag köpt (bil)däck på varuhus och fått dem monterade på verkstaden RH (runt hörnet) gratis mot uppvisande av kvittot. Ett företag hade en man som bara gjorde "varuhusjobb" Var iofs på 70-talet..
 
Fråga: Vi tar 150kr för att montera ett sk medhaft däck på lös fälg samt 500kr för att montera ett medhaft däck på en mc - är det enligt er ett korrekt pris eller är vi sk "sura däckhandlare"??:glömdet

Strålande, där slapp man ringa runt till alla däcksfirmor och kolla.
Svänger förbi med en bakfälg + däck om ett par dagar då :)
 
Vad fan har det med sosse att göra?
Du kan inte det där med marknadsekonomi va?

..


Det är just det jag kan men inte du.

Skulle en däcksfirma debitera vad du tycker är överkomligt så är han inte med i vare sig arbetgivaravgiftsklubben och inte heller i momsens vänner.
 
Det är just det jag kan men inte du.

Skulle en däcksfirma debitera vad du tycker är överkomligt så är han inte med i vare sig arbetgivaravgiftsklubben och inte heller i momsens vänner.

I en marknadsekonomi vinner det företaget som levererar rätt vara till lägst pris.

Inte betala överpris för att man tycker synd om den stackars företagaren, det ÄR sossigt :fakta
 
Fick mitt internetframdäck bytt i dag hos en etablerad däckverkstad i Västervik. 100 spänn. Mycket nöjd, så klart :tummenupp !
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top