Åka Pendeltåg?

Alicia skrev:
Åker man längre så är det helt oki.

Fast om man pendlar längre än så så hade man nog månadskort, då blir det ingen skillnad. Så enda gången man tjänar på det är om man ibland åker långa sträckor. De andra gångerna torskar man på det.

Joe Schmoe skrev:
Vilket är en snygg höjning på ca 38%!!! :mad:

Idag kostar det 14,50 om man åker kortare sträckor med buss och har remsa.

Helt ofattbart varför de som åker kortare sträckor ska hjälpa till att betala för de som åker längre sträckor? Och detta säger jag trots att jag rätt ofta åker med pendeltåget från Sthlm till Bålsta (dyraste resan med SL typ). Vad har jag för rätt att få hjälp att betala min långa resa från de som åker korta resor? :va

Sandstrom skrev:
Helt ofattbart varför de som åker kortare sträckor ska hjälpa till att betala för de som åker längre sträckor? Och detta säger jag trots att jag rätt ofta åker med pendeltåget från Sthlm till Bålsta (dyraste resan med SL typ). Vad har jag för rätt att få hjälp att betala min långa resa från de som åker korta resor? :va

Är det helt fastställt att det kommer kosta 20 sek med förköpsremsa då? I dag kostar det minst 30 sek om man köper en biljett på bussen och åker 200 m, så det är väl helt ok om den resan kostar 20 kr istället?

SuperMicke skrev:
Är det helt fastställt att det kommer kosta 20 sek med förköpsremsa då? I dag kostar det minst 30 sek om man köper en biljett på bussen och åker 200 m, så det är väl helt ok om den resan kostar 20 kr istället?

Remsorna ska tydligen tas bort helt.

(Med remsa så kostar en 200m resa nu 14,50kr)

Sandstrom skrev:
Klart att folk blev förbannade på trängselskatten. Men nu skrev ju någon att folk skulle bli nöjda om man satsade på gratis kollektivtrafik... och jag skrev då att folk skulle bli duktigt förbannade över det.
Det har tydligen gjorts studier på gratis kollektivtrafik, det visade sig att dom som idag gick eller cyklade till jobbet då tog kollektivtrafiken, medan dom som redan åkte bil fortsatte med det. MAO ökade kostnader och samma utsläpp/trängsel.
Bara se till sig själv, jag skulle aldrig sluta åka bil även om det var gratis att åka buss. möjligtvis att jag skulle åka mer tåg på längre sträckor om det vart gratis.

Bikerbitch skrev:
Måste bara säga att det är underbart skönt att slippa allt vad kommunala åkdon heter... :banana

Vi slipper, förutom de få gånger vi ska till Stockholm och ta någon öl.

Alicia skrev:
Vi är nybörjare på det här. Om jag och Swedie ska lyckas ta oss till Stockholm för pubkvällar och liknande så behöver vi råd.

Vad är billigast?
Att köpa rabattkuponger eller dygnskort?
Åker från Södertälje.

Lördag den 25/2 är det mingelkväll på rapidos och för att komma dit så måste vi byta från pendlen till tvärbanan eller något sånt där.
Hur vet man hur många zoner det är?
Hur vet man att 20 rabbatkuponger räcker?
Bla bla.

Alla erfarna stockholmare, ge oss tips på hur man åker billigast.

Om man åker Södertälje-Stockholm en gång i veckan:
Dina resor varje vecka

Mellan zon 1 (city) och zon 4 (söder), 1 gång i veckan.

Det mest fördelaktiga för dig är att använda rabatthäften.
Du behöver 1,1 rabatthäften per månad. Det kostar 159,5 kronor.

Det går att själv beräkna och jämföra vad som blir billigast på www.sl.se

Med de nya tågen är ju pendelresan en ren njutning... :hihi

Alicia skrev:
Vi slipper, förutom de få gånger vi ska till Stockholm och ta någon öl.

fan ni skulle ha flyttat till GBG iställe då slipper man sånna där tåg som går under marken :tungan

crashtestdummy skrev:
Det har tydligen gjorts studier på gratis kollektivtrafik, det visade sig att dom som idag gick eller cyklade till jobbet då tog kollektivtrafiken, medan dom som redan åkte bil fortsatte med det. MAO ökade kostnader och samma utsläpp/trängsel.
Bara se till sig själv, jag skulle aldrig sluta åka bil även om det var gratis att åka buss. möjligtvis att jag skulle åka mer tåg på längre sträckor om det vart gratis.
Så det bästa vore alltså att låta trängseltullarna helt bekosta en gratis kollektivtrafik! :tummenupp

För övrigt anser jag att trängselskatteförsöket är ren och brun skit. :mad:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...