Åka Pendeltåg?

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Vi är nybörjare på det här. Om jag och Swedie ska lyckas ta oss till Stockholm för pubkvällar och liknande så behöver vi råd.

Vad är billigast?
Att köpa rabattkuponger eller dygnskort?
Åker från Södertälje.

Lördag den 25/2 är det mingelkväll på rapidos och för att komma dit så måste vi byta från pendlen till tvärbanan eller något sånt där.
Hur vet man hur många zoner det är?
Hur vet man att 20 rabbatkuponger räcker?
Bla bla.

Alla erfarna stockholmare, ge oss tips på hur man åker billigast.

Markus skrev:
Månadskort är billigast, det är snabbt intjänat.

Frågan är om det verkligen blir det för oss?
Vi kanske åker på någon pubkväll, någon mingelgrej och kanske jag som åker in å träffar nån polare, men det är allt.

Alicia skrev:
Vi är nybörjare på det här. Om jag och Swedie ska lyckas ta oss till Stockholm för pubkvällar och liknande så behöver vi råd.

Vad är billigast?
Att köpa rabattkuponger eller dygnskort?
Åker från Södertälje.

Lördag den 25/2 är det mingelkväll på rapidos och för att komma dit så måste vi byta från pendlen till tvärbanan eller något sånt där.
Hur vet man hur många zoner det är?
Hur vet man att 20 rabbatkuponger räcker?
Bla bla.

Alla erfarna stockholmare, ge oss tips på hur man åker billigast.

Det är fem klipp upp till sthlm C. Köper ni en remsa för 145 spänn så åker ni 2 t&r. Vet inte vad ett dygnskort kostar, men det kanske lönar sig om ni ska åka T-banan lite också.

[edit]Tjuvåka är klart billigast.

Last edited:
I så fall är det kanske inte billigare, då är det kuponger som gäller. Rabattkuponger á 145 alltså.
Annars så kommer SL snart införa enhetspris, 20:- för alla resor. Det kan bli bra för Södertäljefolk.

Markus skrev:
I så fall är det kanske inte billigare, då är det kuponger som gäller. Rabattkuponger á 145 alltså.
Annars så kommer SL snart införa enhetspris, 20:- för alla resor. Det kan bli bra för Södertäljefolk.

Oavsett vart man åker?
Något datum?

SuperMicke skrev:
Det är fem klipp upp till sthlm C. Köper ni en remsa för 145 spänn så åker ni 2 t&r. Vet inte vad ett dygnskort kostar, men det kanske lönar sig om ni ska åka T-banan lite också.

[edit]Tjuvåka är klart billigast.

Fem klipp på pendeln, men hur blir det om man byter till tunnelbanan?

Alicia skrev:
Oavsett vart man åker?
Något datum?

Jepp, oavsett vart man åker.
Kommer inte ihåg exakt från när, har för mig att det var mars eller april. Innan sommaren i vart fall, de vill väl få upp siffrorna inför trängselskattens utvärdering gissar jag.

Markus skrev:
Jepp, oavsett vart man åker.
Kommer inte ihåg exakt från när, har för mig att det var mars eller april. Innan sommaren i vart fall, de vill väl få upp siffrorna inför trängselskattens utvärdering gissar jag.

Schysst. Då kanske man till och med kan umgås med någon

Alicia skrev:
Fem klipp på pendeln, men hur blir det om man byter till tunnelbanan?
Fem klipp är det mesta dom tar och då åker du hur mycket du vill bara du byter inom en viss tid... kommer inte ihåg hur lång tid men tror att det är inom en timme från stämpling

Om man inte hade bränt fyra miljarder på ett skitförsök som trängselskatten utan istället hade gjort kollektivtrafiken gratis, så hade det förmodligen gett samma, eller bättre resultat, men med den stora skillnaden att folk hade varit glada och nöjda.

Enhetspris på 20 kr? Håller verkligen med Markus... måste ha med trängselskattens slutliga resultat att göra.

NSR_Martin skrev:
Om man inte hade bränt fyra miljarder på ett skitförsök som trängselskatten utan istället hade gjort kollektivtrafiken gratis, så hade det förmodligen gett samma, eller bättre resultat, men med den stora skillnaden att folk hade varit glada och nöjda.

Folk i allmänhet hade blivit riktigt förbannade om man hade använt skattepengar för att göra kollektivtrafiken gratis.

Sandstrom skrev:
Folk i allmänhet hade blivit riktigt förbannade om man hade använt skattepengar för att göra kollektivtrafiken gratis.

Och folk vart inte det över trängselavgiften? :va

Sandstrom skrev:
Enhetspris på 20 kr?
Enkelt biljett med fast pris typ. Man får åka över hela SL´s täckningsområde.

Man kan åka från Märsta i norr till Södertälje för 20kr med pendeln. Men ska man in till Stockholm från antigen norr eller söder så får man gissningsvis bet. 20kr till om man vill åka runt lite med tunnelbanan.

Så 20kr/resa för respektive färdsätt. Borde väl gälla bussar med?
Sen finns det ju säkert undantag som t ex. "övergång" och att man inte i tunnelbanan behöver gå "ur" för att växla mellan t ex. Röda och Gröna linjen.

Osäker...jag har haft fel förr he he :fyllisar

Last edited:
Joe Schmoe skrev:
Vilket är en snygg höjning på ca 38%!!! :mad:

Idag kostar det 14,50 om man åker kortare sträckor med buss och har remsa.

Åker man längre så är det helt oki.

Cervantes skrev:
Och folk vart inte det över trängselavgiften? :va

Klart att folk blev förbannade på trängselskatten. Men nu skrev ju någon att folk skulle bli nöjda om man satsade på gratis kollektivtrafik... och jag skrev då att folk skulle bli duktigt förbannade över det.

Dvs folk blir förbannade när man använder ett antal miljoner på trängselavgift eller gratis kollektivtrafik. Hoppas allt är klart :).

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg