Åka på bakhjulet med R6

Danne_121

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
cbr 900 -95
Tjena allihopa.
Köpte min R6 -02a i somras och det är den första hojen jag har. Kört hela sommaren och har varit grymt kul. Precis börjat öva på wheelies, men har lite problem.
Jag får upp den utan problem på 1:a växeln, men kommer ju inte så långt.
Det är väl 2:a växeln som gäller för bakhjulsåkning vad jag läst.
Kollat på lite youtube filmer som förklarar att man ska click the clutch.
Jag försöker och försöker. Ligger runt 70 km/h, kopplar me ett finger, drar upp han i lite varv och släpper fort, men lyfter några cm bara...
Någon som har tips på andra varianter eller ställen i sthlms området man kan träna. Tacksam för svar.
 
Pröva att köra lite långsammare, Fan 70 är ju fruktasvärt snabbt ändå för att wheela som nybörjare eller? Behöver du hojen till andra ändamål än att wheela så kan du ju alltid dreva om den... Det funkar GARANTERAT!

Annars har man hört massa om att rycka upp den medans man släpper kopplingen och bla bla blaaa... Mitt tips, köp en Daytpna 675... gick upp på bakan på 3an med full gas! DEN DU!
 
70 är nog ganska perfekt att börja med på ettans växel.

fortsätt du som du gör så ska du se att du vågar gå högre och högre och kunna ligga kvar längre.

sen (om ca 2 flygtimmar) när du fått upp höjden är det dags att lära sig broms och koppling och då blir det roligare :)
 
10k rpm på 2an och koppla till den och ryck, tänk på att hålla fullgas från säg 7krpm så du inte ligger hela tiden runt 10 och rycker....
 
10k rpm på 2an och koppla till den och ryck, tänk på att hålla fullgas från säg 7krpm så du inte ligger hela tiden runt 10 och rycker....

Okej det låter intressant, så fort de finns ledig tid ska jag ut o träna!!
tack för tipsen!!

En till grej förresten...
Vad kör ni för lufttryck i däcken?? Hört att det är lättare att köra bakhjulet om det är mindre lufttryck.. För och nackdelar??
 
Last edited:
En till grej förresten...
Vad kör ni för lufttryck i däcken?? Hört att det är lättare att köra bakhjulet om det är mindre lufttryck.. För och nackdelar??

spelar ingen roll i högre hastigheter. i lägre hastigheter ( -50 km/h) så tippar den inte lika lätt åt sidan men i högre hastigheter så har du fartvinden som håller sidobalansen åt dig. sen att det går trögare med lite luft gör ju även att du "kör med lite broms" vilket gör det lättare att få ner farten på bakan fast du inte har nån broms.

däremot så kan du ifall du känner att hojjen ålar sig på bakhjulet laborera lite mellan 1.8 - 2.6 för att se ifall du tycker det är skönare med ett annat lufttryck än det du har. det är olika mellan olika däck samt slitage på däck och det kan lika gärna bli bättre om du höjjer trycket som när du sänker trycket.

jag tror ju fortfarande att du är rädd för höjden och har du ett sätt att få upp hojjen på som funkar för dig så tycker jag att du ska fortsätta på det sättet tills du vant dig av höjdrädslan och det kan vara vettigt att ha mycket motorbroms (köra på ettan på höga varv) tills det är dags att gå vidare...

edit: såg att det var R6 du skulle köra på - 2an funkar säkert bra också med den motorbromsen. fick för mig att det va cbr900 du ville träna på...
 
Last edited:
Pröva att köra lite långsammare, Fan 70 är ju fruktasvärt snabbt ändå för att wheela som nybörjare eller? Behöver du hojen till andra ändamål än att wheela så kan du ju alltid dreva om den... Det funkar GARANTERAT!

Annars har man hört massa om att rycka upp den medans man släpper kopplingen och bla bla blaaa... Mitt tips, köp en Daytpna 675... gick upp på bakan på 3an med full gas! DEN DU!

är Daytonan så jävla stark att den går upp på bara gas på 3:an orginal?
 
annars kan du råda bot på problemet med att köpa dig en literhoj då slipper du å slita ut kopplingen:tummenupp

eller så köper du nash:s 675:a den är ju überstark:gnissla
 
Last edited:
Gamla R6a är lite mer lättstegrad än den som jag har så tokdumpa inte kopplingen när du provar så du står på öronen utan prova dig fram...
 
glid över till lunda ikväll, kolla sthlms tråden för att se vart det ligger ;)
 
Pröva att köra lite långsammare, Fan 70 är ju fruktasvärt snabbt ändå för att wheela som nybörjare eller? Behöver du hojen till andra ändamål än att wheela så kan du ju alltid dreva om den... Det funkar GARANTERAT!

Annars har man hört massa om att rycka upp den medans man släpper kopplingen och bla bla blaaa... Mitt tips, köp en Daytpna 675... gick upp på bakan på 3an med full gas! DEN DU!

Gasa upp 675:an på trean låter konstigt, men grattis om det går:tummenupp
 
Inte tänk så mycke hur du ska göra hit å dit. Ut å åk och känn dig fram. De kommer me tiden. :tummenupp
 
Daytonan reser inte på trean, på tvåan gör den det med koppling.

Kanske var det ett krön han pratade om... då lättar det lite på framhjulet :)

Min Hornet verkar dock vara omöjligt att uiiila med på tvåan. Kopplar så studsar den upp väldigt lite bara. Ettan är inga som helst problem att wheela på.

ABS versionen, 08. Lite tyngre också.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top