Åka med körförbud?

Knoxville

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zx-6r '99
Har inte hunnit besiktiga om 2'orna på bilen än så nu har man åkt på körförbud... :( Någon som vet vad påföljden blir om man kör ändå och blir stoppad? Lite böter kan man ju leva med. Men vad kan försäkringsbolaget tänkas säga om man är ute och orsakar en olycka? :confused:

Någon som har nån erfarenhet av det här?

Olovligkörning.
Försäkringen gäller troligen inte (kolla i papprena. Min gäller inte. Står klart och tydligt!!!)

M.a.o. om du smäller kan du vara torsk för resten av livet. (Betala DYRA skadestånd om du kör på någon/något)

Jag hade nog hoppat över...

Jag körde ett halvår med körförbud och det stog ingenting om att min trafikförsäkring inte skulle gälla i papperna, du får ju köra till och från verkstad. När jag vart stoppad så fick jag 300spänn i böter pgr av däcken men ingenting för körförbudet.

Man får köra med obesiktat fordon. Jag besiktar aldrig bilen och blev stoppad i veckan. Ingen påföljd alls. Jag har haft en 15-20 bilar. Jag har aldrig varit på bilprovningen (med bil).

Du får köra i samband med reparation.

Du får köra till verkstad.

Du får köra till (och från antar jag) bilprovningen.

Lite råd:

Jag har inte alla detaljer men e v finns det någon praxis som säger 600 m provkörning. (en polis sa det en gång så det kanske är båg) När polisen hamnar bakom, brukar jag svänga in på första höger o stanna - i n n a n de hinner signalera.. När konstaplarna kommer fram, står jag redan med händerna i motorrummet. Se till att inte ha polisen liggande för länge bakom. Säg att du provkör och har bara kört några hundra meter. De kommer argumentera mot och ibland bryskt. Om man verkligen provkör, är det rimligt att bli förbannad om de anklagar en. Ta i ordentligt o hävda din rätt. De brukar backa då har jag märkt :D

Bästa kan vara att vara på väg till verkstad. Verkstad kan ju vara vad som helst och varsomhelst. Ha en plan.

Skriv aldrig under boten.

Lycka till
Håkan

Hur omständigheterna än må vara, så är det inte tillåtet att framföra ett fordon på allmän väg om det inte är trafikförsäkrat.

Jag tror aldrig man kan bli nekad trafikförsäkring....oavsett körförbud eller ej....detta är vad jag har hört......rätta mig om jag har fel..

Brorsan glömde besiktningen och fick körförbud utan att veta om det, åkte i en rutinkontroll med 600 kr böter som påföljd, hade fåt ställa billen där och gå hem men det hände 500 meter utanför hans garageport så att han "fick" köra bilen hem!

Jag blev stannad av policia och fick 600kr i böter. TRODDE JAG!

Bilen hade varit obesiktigad i 2 månader då och är det fortfarande. Fast den rullar heller inte :rolleyes:

De ringde mig sen 5 dagar senare och sa att boten var felaktigt skriven och så slapp jag den :rock

Kör du obesiktigat får du 600kr i böter sen är det bara att köra vidare.
De sa när de stannat mig att jga inte fick köra en meter förrens jag lagat bromslyset, men man var ju tvungen att köpa en säkring på macken en bit bort ;)

750RR

Detta kom med posten :)

ÅKLAGARKAMMAREN I HELSINGBORG:

KLAGANDE
Kammaråklagare Å. P., åklagarkammaren i Helsingborg

MOTPAT
Mavve

YRKANDE
Att ordningsföreläggandet, som godkänts, undanröjs enligt 59 kap 6 § 1 st 2 p och 10 § Rättegångsbalken

GRUNDER
Mavve har den 24 maj 2003 godkänt ett ordningsföreläggande avseende att han kört fordon belagt med körförbud. Föreläggandet har utfärdats på felaktiga grunder. Koden 444 A hänvisar till Fordonskungörelsen som upphörde att gälla 130501. Vid ärendets behandling har det därför förekommit sådant fel, att föreläggandet bör anses ogiltigt.

Så ni trodde inte mig? :D

750RR

Jag vill minnas att man nu inte längre får provköra bilen i samband med repration, alltså endast till och från verkstad samt till besiktningen

kolla närmare på spb:s hemsida

//J

Nu har jag kollat.
Ordagrant från IF försäkrings vilkor 2003:

Försäkringsvilkor Motor.
4.1 Allmäna begränsningar (sidan 8 i försäkringsvilkor - för den har ni väll läst...)
Försäkringen gäller inte för skada på försäkrat fordon eller tillbehör som uppkommer
1. när föraren gör sig skylldigt till rattfylleri
2. när föraren inte har körkort eller den ålder som krävs
3. när fordonet används trots att körförbud medelats
4. under tävling eller träning för tävling
5.

bla bla bla ....

PS. man får inte ersättnign för skador orsakade av atomkärnprocesser... :eek: DS.

Jag råder er att titta på försäkrings villkoren, för f-bolagen friskriver sig från vissa olyckor.
Vanlig trafikfösäkring verkar dock alltid gälla. Vilket är skönt att veta.

:hej

PutteLiten skrev:

PS. man får inte ersättnign för skador orsakade av atomkärnprocesser... :eek: DS.

:hej
Off topic: För några år sedan åkte jag med en passagerarbåt mellan några grekiska öar... På biljetten informerades man om att alla passagerare och allt bagage var fullförsäkrat av båtbolaget. På baksidan kunde man läsa om försäkringsvillkoren, som i (väldigt) runda slängar var följande:

Allt är försäkrat, mot allt, förutom vid följande tillfällen:
1. Oväder, eller naturkatastrofer
2. Myteri
3. Strejk
3. Mekaniskt fel på båten
4. Alla andra typer av tänkliga fel på båten eller annan utrustning ägd av båtbolaget
5. Olyckor eller skador som inte orakats av båtbolagets anställda
6. Olyckor eller skador som orsakats av båtbolagets anställda

... osv, med ungefär allt man kan tänka sig som överhuvudtaget kan hända, formulerat på 3 olika sätt, för att avslutas med;

54234 (typ): Acts of God.

Ganska kul tycker jag.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back