Åka långt på motard?

Jag har ingen "riktig" Motard, bara en Duke II ...

Förra sommaren körde jag Stockholm göteborg ToR, samt en Norgeresa på 300 mil. Jag körde med en 18 liters tank, men det var ganska onödigt i civiliserade trakter.

Komforten är ingen problem. Vi körde bara på mysiga småvägar . Motorvägar går , men är jävligt trista. (man vill ju slita på kanterna på däcken, inte i mitten).

Vad är det för fjoll-stjärtar som klagar ?
Hojen har en del känsla, -inte vibrationer.

Bifogar en bild från Jotunheimen/Sognefjell.

/ Randonörd (kommer från franskan, där randoneé betyder långfärd):D




galleri
 
Last edited:
Jag har ingen "riktig" Motard, bara en Duke II ...

Förra sommaren körde jag Stockholm göteborg ToR, samt en Norgeresa på 300 mil. Jag körde med en 18 liters tank, men det var ganska onödigt i civiliserade trakter.

Komforten är ingen problem. Vi körde bara på mysiga småvägar . Motorvägar går , men är jävligt trista. (man vill ju slita på kanterna på däcken, inte i mitten).

Vad är det för fjoll-stjärtar som klagar ?
Hojen har en del känsla, -inte vibrationer.

Bifogar en bild från Jotunheimen/Sognefjell.

/ Randonörd (kommer från franskan, där randoneé betyder långfärd):D




galleri

Nja...fjolstärtar eller inte jämför du ex vis sadel komfort på din Duke II och min 690 SMC så sitter du på en mjuk skinsoffa i jämförelse.
690 SMC:n har typ 1-2 cm stoppning och den är väldigt smal oxå känns som att sitta på en rund trästock (stenhård).
Själva vibrationerna har som du säger med hojjens karaktär att göra.
 
det var inte mycket packning för en 300 mils norgeresa?

Man skall inte ha med sig prylar man INTE använder.
Prylar man inte har med sig kan man inte använda :tummenupp

Det som tog mest plats var sovsäcken och liggunderlaget samt de "civila kläderna"

I Norge måste man vara beredd på dåligt väder.. tex Hardangervidda i regn och snö :D ( Norge kan rekommenderas för motarder, välj de gamla vägarna, tag INTE tunnlarna):banana
 
Hmm återupplivar denna tråd.. Vad kom trådskaparen fram till? Kan man köra typ norgeresor på en ktm 690 smc -08 och uppåt? Hur fort kan man liggar marsfart med org drevning osv... Rövont och vibrationer?

Duger dom till äventyr/grus/ler vägar om man drar på några andra sulor?
 
Körde Göteborg --> Kalmar (~35mil) förra veckan med 1 stop (dricka och tanka). Snittade 120-130 med crosshjälmen. No probs om man är hårding!


asdd.jpg
 
Allt går, det beror väl på inställningen hos den som kör, jag har åkt flera Norgeresor med encylindriga hojar, mest Honda XR650R och KTM 625 SXC.
Om en vecka drar jag igen, det blir gamla Atlantkustvägen till Stavanger och sen Hardangervidda, blir ca 300mil, hojen ifråga är en XT660, en cylinder det också.

En 690 är en kanonhoj, folk kör Afrika runt med dom, kör och var glad, upplev småvägar, är motorvägen målet så finns det Guldvinge eller fina bilar för sånt.

Bilden är från Trontoppen tror jag, tagen veckan efter midsommar för ett par år sen, det blev 250 mil på 6 dagar den resan. Och ja, det där är vägen, jag har inte kört ut på snön för att få en kul bild.
 

Bifogat

  • norge_2.jpg
    norge_2.jpg
    93 KB · Visningar: 211
Hem -> gelleråsen - > Hem, runt 40 mil totalt, på en 640SM , det var _inte_ bekvämt o åka hem men det gick. Gjorde även en repa till Lelles för första service och hem igen, 30 mil, på en dag. Gick helt okej...
 
Jag åkte Gbg-Uppsala i Fredags, starta 06.00 å va framme 13.30
Då körde jag motorväg till Norrköping å där tog jag av småvägar mot strängnäs å vidare Enköping å slutmålet Uppsala
Jag körde max 10 mil innan jag tog en bensträckare,å ont i röven fick jag inte alls, däremot känndes knäna lite stela av att sitta still..

Min XR650R gick så jävla bra, hittade bra varvtal å puttrade 120-130 på motorvägen, fast det är trökigt,efter norrköping blev det super..
Så en Honda XR650R rekomenderar jag för långa å korta,turer...går som en klocka..

Ha det gött..

Holmen..
 
Körde 40 mil (Sthlm - Härnösand) för nån månad sen på DRZan och hade fan ont i arslet flera dagara efteråt :P
Låg i typ 100-110 och körde E4an hela vägen, inte kul men hojen funkade perfa! Ska nog kika på sån där mjuk kudde man har på sadeln till nästa långtur :P
 
Min XR650R gick så jävla bra, hittade bra varvtal å puttrade 120-130 på motorvägen, fast det är trökigt,efter norrköping blev det super..
Så en Honda XR650R rekomenderar jag för långa å korta,turer...går som en klocka..

Men du vet väl att det där är en Honda, så den delar konstruktion med Guldvingen ;)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top