Åka långt på motard, SXV550

• Thread starter Thread starter des
  • Start date Start date

des

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
SXV 550
Några vänner ska köra på en längre utflykt i sommar med sina gathojar, från skåne till åre. En resa på 110mil cirka.
Är detta genomförbart på en Aprilia SXV550? Tanken är ju rätt liten dessutom.

Någon som gjort en längre tripp på motard?

Har kört drygt 30mil med en KTM 660 på en dag, trodde fan aldrig att jag skulle få tillbaks känseln i arslet.... Sista 4-5milen satt jag med knät på dynan för att avlasta babianarslet. Då körde jag ändå i princip enbart kurviga småvägar och bestämde hastigheten själv, att köra samma sträcka på en stor landsväg/motorväg tillsammans med snabbare hojar skulle nog få en att begå självmord halvvägs ungefär.

Vet ju inte vilken typ av vägar ni ska åka och hur långa dagsetapperna blir, men jag skulle avråda dig ifrån att dra på touring med en motard, den är liksom byggd för helt motsatta användningsområden.

En gammal LC4 är det mest obekväma (som svar till Macke) man kan åka på vad gäller vibrationer är min erfarenhet. En stånka blir ju sällan bekväm men en SXV borde funka bra vad gäller komfort tror jag så länge man inte har alltför känslig bakdel. Alla som kör SXV berömmer dem ju så fanatiskt mkt för hur bra de håller så det är väl bara att köra :tummenupp
Eventuellt kan du ju se över vilken drevning som verkar bäst, kanske gå upp ett eller två kugg fram om det går/behövs.

SXV'n har ju inte vibrationer på de sättet som övriga pga v-twinnen, jag har faktiskt inte märkt något alls.
Men körställningen/hastigheten/vinden är det jag är mest orolig för.
Det är småvägar så gott det går som gäller som är tanken, men det känns inte så kul att ge sig ut på något och tvingas ge upp halvvägs.

Sen har jag läst att SXV'n (kanske alla motarder) inte mår bra av att hållas på ett konstant varvtal för länge. Att varvtalet måste pendla för att motorn inte ska ta skada.

En gammal LC4 är det mest obekväma (som svar till Macke) man kan åka på vad gäller vibrationer är min erfarenhet. En stånka blir ju sällan bekväm men en SXV borde funka bra vad gäller komfort tror jag så länge man inte har alltför känslig bakdel. Alla som kör SXV berömmer dem ju så fanatiskt mkt för hur bra de håller så det är väl bara att köra :tummenupp
Eventuellt kan du ju se över vilken drevning som verkar bäst, kanske gå upp ett eller två kugg fram om det går/behövs.

Ja jag har också tänkt dreva om lite. Någon som har koll på snittförbrukning/mil? Har silmotosystem på.

Last edited:
Skulle aldrig ens tänka tanken:näsblod

+ Kul om ni åker igenom någon stad

- Liga på konstant fart på en motorväg/landsväg suger
- Liten tank
- Vinddraget
- Dina kompisar kommer åka i 200km/h
- Man sitter inte skönt efter 5 mil landsväg
- Motorn kommer ju behöva servas:D

Är det bara körställningen och avsaknaden av kåpa du oroar dig för så är det bara att köra. Har aldrig lidit av att inte ha någon kåpa så länge man inte ligger i över 180km/h längre sträckor, och håller du det tempot med sxv:n i 110mil så har du nog annat än blåsten att oroa dig över :rolleyes:

Körställningen är ju grymt skön på dom flesta motarder, har dock inte kört SXV:n.

Men tror ändå att du kommer att få ont i arslet, även om den inte vibrerar lika mycket som min gjorde. Är det inte smal och hård sadel på sxv:n?
Dessutom är det ju en liten motor med hög trimmningsgrad, knappast gjord för att ligga på höga varv i konstant hastighet timme efter timme....

Ta med en kudde och några liter olja och gör ett försök, om inte annat kan du skryta om att vara den enda som tourat med en SXV.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard