Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är det lika idiotiskt med lag på säkerhetsbälte i bil? "kör ju bara i stan, 50 km/h, behöver inte ha något säkerhetsbälte då". Klart man ska skydda sig i den mån som är möjligt. Vad är skillnaden mot att kräva skyddskläder för MC i jämförelse med bälte i bilen?
knäcker ABS nacken på föraren??? Då törs jag inte bromsa nån mer gång
Skinställ räddar inga liv? Var nog sämsta kommerntaren jag läst på länge! Klart som tusan de räddar liv!
Har sett hur när man spolat gatan efter MC olycka där föraren åkt utan skinnklädsel/MC ställ, och det är bara en blodgata! Finns inget kvar att rädda, medans ett MC ställ gör VÄLDIGT mycket nytta!
Tur att du inte kan citera, pjuhh![]()
Folk dör av smällar mot kropp/huvud/nacke.
Hur bra skyddar skinnställ mot just smällar?
Att det är mindre blod på gatan efter en marksyning med skinnställ beror på att skinnställ är ypperligt skydd mot friktionsskador och smällar mot armbåge och axlar.
Det viktigaste är som sagt, ett ryggskydd som sitter bra och en hjälm. Resten räddar inte livet på dig.
Som alltid är det du själv som räddar livet på dig - med andra ord, kör med insidan av huvudet. Det är nog bra att inse att skinnstället inte gör dig odödlig, kanske kan undvika en eller flera olyckor då?
Att man sedan kan få riktigt otäcka friktionsskador för att man ej hade skinnstället på sig stämmer, och en längre återhämtning kanske... och kanske fler bestående ärr osv, men skinnstället kommer inte rädda ditt liv.
Ett tips är att försöka tänka utöver det du har blivit lärd i körskolan och fått för dig är en "bild" av sanningen och försök att tänka lite logiskt, då kommer du inse att skinn inte absorberar smällar så pass bra att det ger en större chans för överlevnad.
View attachment 386143
Du menar något sånt ??
Annars tramsdebatt de luxe...hur många sådana jävla bajstrådar har vi haft här där det är någon farbror som talar sig gul och blå för förbud alt påbud ? Det här är så stolligt..påminner mig om Brynolf Wendt i Efterlyst... som om inte 1500 spänn i böter för en liten skylt vore nog med idioti. Tycker fan att trycka i sig så mycket foder att man är fet som en noshöring och dör i sjukdomar efter att man dränerat sjukvården på en massa resurser är lite extremare ändå är det ingen som förbjuder det.![]()
Jo, men sist jag studera något som hade med kropp och hälsa så var blod väldigt viktigt för att kunna leva med?Jag säger inte alls att skinnställ gör dig odödlig, men jag är fullt övertygad om att ett antal personers liv besparas på grund av just det. Det vet jag av personliga erfarenheter att varit med på olyckplatser.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |