Åka i T-shirt - extremt beteende?

Kom på en till, varför inte kriminalisera solbadande UTAN t-shirt? Hudcancer lär vara dyrt.. :p

Är det lika idiotiskt med lag på säkerhetsbälte i bil? "kör ju bara i stan, 50 km/h, behöver inte ha något säkerhetsbälte då". Klart man ska skydda sig i den mån som är möjligt. Vad är skillnaden mot att kräva skyddskläder för MC i jämförelse med bälte i bilen?

Köra utan säkerhetsbälte i stadstrafik gör att man riskerar att knäcka nacken när airbagen utlöser sig, så skydd mot skydd..

Din trygghetmani är inte kompatibel med min livsglädje, så jag tror det är bättre om vi sköter våra egna liv?

Last edited:
Vem fixar tshirt o var beställer vi dem ?

Tycker det ska vara krav på säkerhetsbälte om man kör utan skinnställ, de stora problemet utan ställ verkar ju vara att man inte sitter kvar på hojen! Så, då har man löst detta problemet med, var det något mer när jag ända är igång?

Klart som fan man ska få ha vad man vill på sig när man ska åka o käka glass vi får utgå från att vanligt folk har vett att köra försiktigare.
Förbjud istället skinnställ ! Folk verkar tro att man bli odödlig bara man har skyddskläder på sig. Kör du av i högre farter på en svensk kurvig väg finns de inga avåkningssoner att glida i. De blir ett personligt möte med en björk och då spelar de mindre roll hur många skinnställ eller ryggskydd du har på dig.

Om de var krav på skyddskläder skulle detta aldrig hända:D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?263352-De-nya-mc-st%E4llen-%E4r-tydligen-mycket-tunna

Last edited:
Skinställ räddar inga liv? Var nog sämsta kommerntaren jag läst på länge! Klart som tusan de räddar liv!

Har sett hur när man spolat gatan efter MC olycka där föraren åkt utan skinnklädsel/MC ställ, och det är bara en blodgata! Finns inget kvar att rädda, medans ett MC ställ gör VÄLDIGT mycket nytta!

Folk dör av smällar mot kropp/huvud/nacke.

Hur bra skyddar skinnställ mot just smällar?

Att det är mindre blod på gatan efter en marksyning med skinnställ beror på att skinnställ är ypperligt skydd mot friktionsskador och smällar mot armbåge och axlar.

Det viktigaste är som sagt, ett ryggskydd som sitter bra och en hjälm. Resten räddar inte livet på dig.

Som alltid är det du själv som räddar livet på dig - med andra ord, kör med insidan av huvudet. Det är nog bra att inse att skinnstället inte gör dig odödlig, kanske kan undvika en eller flera olyckor då? :)

Att man sedan kan få riktigt otäcka friktionsskador för att man ej hade skinnstället på sig stämmer, och en längre återhämtning kanske... och kanske fler bestående ärr osv, men skinnstället kommer inte rädda ditt liv.

Ett tips är att försöka tänka utöver det du har blivit lärd i körskolan och fått för dig är en "bild" av sanningen och försök att tänka lite logiskt, då kommer du inse att skinn inte absorberar smällar så pass bra att det ger en större chans för överlevnad.

Last edited:
Folk dör av smällar mot kropp/huvud/nacke.

Hur bra skyddar skinnställ mot just smällar?

Att det är mindre blod på gatan efter en marksyning med skinnställ beror på att skinnställ är ypperligt skydd mot friktionsskador och smällar mot armbåge och axlar.

Det viktigaste är som sagt, ett ryggskydd som sitter bra och en hjälm. Resten räddar inte livet på dig.

Som alltid är det du själv som räddar livet på dig - med andra ord, kör med insidan av huvudet. Det är nog bra att inse att skinnstället inte gör dig odödlig, kanske kan undvika en eller flera olyckor då? :)

Att man sedan kan få riktigt otäcka friktionsskador för att man ej hade skinnstället på sig stämmer, och en längre återhämtning kanske... och kanske fler bestående ärr osv, men skinnstället kommer inte rädda ditt liv.

Ett tips är att försöka tänka utöver det du har blivit lärd i körskolan och fått för dig är en "bild" av sanningen och försök att tänka lite logiskt, då kommer du inse att skinn inte absorberar smällar så pass bra att det ger en större chans för överlevnad.

Jo, men sist jag studera något som hade med kropp och hälsa så var blod väldigt viktigt för att kunna leva med? :) Jag säger inte alls att skinnställ gör dig odödlig, men jag är fullt övertygad om att ett antal personers liv besparas på grund av just det. Det vet jag av personliga erfarenheter att varit med på olyckplatser.

View attachment 386143

Du menar något sånt ??

Annars tramsdebatt de luxe...hur många sådana jävla bajstrådar har vi haft här där det är någon farbror som talar sig gul och blå för förbud alt påbud ? Det här är så stolligt..påminner mig om Brynolf Wendt i Efterlyst... som om inte 1500 spänn i böter för en liten skylt vore nog med idioti. Tycker fan att trycka i sig så mycket foder att man är fet som en noshöring och dör i sjukdomar efter att man dränerat sjukvården på en massa resurser är lite extremare ändå är det ingen som förbjuder det. :glömdet

Håller helt med.

För övrigt antar jag att du, precis som jag, är en riktig renlevnadsmänniska som aldrig smakar på sprit eller annat onyttigt?! :7peta

Äh låt folk ha på sig vad dom vill.

Jag kör i träningsbyxor och en jacka bara när jag ska till gym.

Jo, men sist jag studera något som hade med kropp och hälsa så var blod väldigt viktigt för att kunna leva med? :) Jag säger inte alls att skinnställ gör dig odödlig, men jag är fullt övertygad om att ett antal personers liv besparas på grund av just det. Det vet jag av personliga erfarenheter att varit med på olyckplatser.

Jag har då aldrig hört talas om någon som förblödigt(förblödt?....) av roadrash. I de sammanhang folk tappar sånna enorma mängder blod i en MC olycka lär de troligtvis ha dött av krockvåldet långt innan iaf... Men rent hypotetiskt, om man försöker sätta hastighetsrekord för land på valfri 10km lång raksträcka och hoppar av hojen i sisådär 300blås lär man väl kanske dö just av blodförlusten/friktionsskadorna...

I alla andra fall är det där extra lagret skinn på din kropp mer en falsk trygghet som får dig att ta större risker än någon som är väldigt medveten om sin t-shirts obefintliga skydd.

Tänkvärt, om man nu kan låta bli att väga in prestige i det hela :katt

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...