Åka hoj utomlands......

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
Senna moss!

Tänkte höra med er om någon har erfarenhet av att åka hoj i utlandet?

det jag tänkte mest på är ang vilka länder som har massor emot högljudda avgassystem...

har hört skräckhistorier där polisen beslagtagit hojen och avgassystem tills man skaffat fram orginalsystem eller CE-godkänt avgassystem.

har även hört att avgassystemen får låta hur mycket som helst bara avgassystemet är CE-godkänt?

någon som har koll på detta och har erfarenheter av detta?

vore tacksam för svar då vi åker om ca 2 veckor. de länder vi kommer passera är Tyskland-italien-frankrike.. möjligen österrike och schweiz...

mvh robb

ingen som vart utomland och åkt hoj??????

ingen som vart utomland och åkt hoj??????
Blivit stannad i tyskland ett par ggr på väg ner till Assen. Tysken provgasade lite å blängde på mig men sen va de inge mer. Kör Triumph med tillverkarans aftermarketsystem. Det ser ju j-dra orginal ut på Sprinten så det kankse var därför. Sen ser man ju rätt rekorderlig ut med textilställ å packning :-)
Har även besiktigat med aftermarketsystem fick frågan om det var orginal och det var det ju även om det var Triumphs aftermarket :-)

Jag vet att i Tyskland är det dyrt att åka med annat än orginal system. Både kompisen o jag fick böter.Blev även varnad av en kille när jag var i Assen förra året att dom kunde vara ganska hårda med ljudnivå o att man har orginal placering på nummerplåten.Så är jag ute i europa o kör så sätter jag i db killer i dämparna o org nummerplåt.

Jag vet inte om detta är sant men har hört att reflexväst ska finnas tillgänglig, iallafall i Tyskland. Kan ju vara värt att kolla upp iallafall, för den tar ju inte mycket plats ihopskynklad under sadeln ;)

Vet inget om reflexvästar och buller, men i vissa länder måste du ha 1:a-hjälpenkit, holländarna är hårda på fortkörningar och har kameror som fotar bakifrån, i en del länder är det jättefy att köra i vägrenen vid köer, i Schweiz köper man ett "årspass" vid gränsen (skall klistras synligt).
Ska ni köra alppass så kolla öppettider.

Andra braåhagrejjer:
Grönt kort (får man från vägverket el. förs.bolaget tror jag)
telefonnummer till Assistans (är säkert fler märken än Ducati som har)
European Health Insurance card (får man från Försäkringskassan)
verkstadshandbok/ev.garantipapper.

Jag vet inte om detta är sant men har hört att reflexväst ska finnas tillgänglig, iallafall i Tyskland. Kan ju vara värt att kolla upp iallafall, för den tar ju inte mycket plats ihopskynklad under sadeln ;)

kan ju vara bra o ha isåfall... om man skulle få stopp på skiten...

Tack:pannkyss

Jag vet att i Tyskland är det dyrt att åka med annat än orginal system. Både kompisen o jag fick böter.Blev även varnad av en kille när jag var i Assen förra året att dom kunde vara ganska hårda med ljudnivå o att man har orginal placering på nummerplåten.Så är jag ute i europa o kör så sätter jag i db killer i dämparna o org nummerplåt.

så om systemet inte är orginal men har insats som dödar db... fungerar det då eller? hur mycket böter fick ni?`

mvh robb

Last edited:
Blev stoppad av tysk mc polis förra året på väg till Assen. Stod säkert 20 st svenska, danska mc på vid polisens "väg station". 25 Euro blev böterna för ej godkänd ljudnivå. Men vet inget om nån reflex väst krävs ?.

Senna moss!

Tänkte höra med er om någon har erfarenhet av att åka hoj i utlandet?

det jag tänkte mest på är ang vilka länder som har massor emot högljudda avgassystem...

har hört skräckhistorier där polisen beslagtagit hojen och avgassystem tills man skaffat fram orginalsystem eller CE-godkänt avgassystem.

har även hört att avgassystemen får låta hur mycket som helst bara avgassystemet är CE-godkänt?

någon som har koll på detta och har erfarenheter av detta?

vore tacksam för svar då vi åker om ca 2 veckor. de länder vi kommer passera är Tyskland-italien-frankrike.. möjligen österrike och schweiz...

mvh robb

Reflexväst är det lag på att ha med som mc förare i Tyskland...sen är det flertalet europeiska länder som kräver 1:a hjälpen kit. Kommer inte ihåg exakt vilka dock.

När dom tog oss så mätte dom likadant som dom gör på bilprovningen å dom lät ganska mycket. Dom hade hört oss komma sen stannade vi och tankade så dom tog oss på macken. Vi fick 150dmark i böter (det var några år sedan).Har man insatser i tror jag inte att det är några problem det är säkert en bedömnings sak av polisen. Är man trevlig och försöker se ut att vara nära och börja lipa går det nog bra =)

Hej på dig!

Låter ganska orimligt. Ett CE-"godkännande" är bara ett påstående från tillverkaren att produkten uppfyller alla gällande regler. Gör den inte det så gör den det inte, oavsett vad tillverkaren påstår. Däremot kan du förstås processa mot tillverkaren om du anser att de satt CE-märkning på en produkt som inte uppfyller reglerna.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back