Åka bana med fighter?

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Malmoe
Hoj
2004 GSXR 1000
Tjena..

Sitter i väldigt allvarliga tankar på att bygga om till SF. Har sett en del lyckade
gixxer 750 byggen. Andledningen till dessa funderingar inte blivit verklighet
tidigare är min svaghet för bankörning. Men nu när orginalkåporna har skrapats
och jag tycker hojen ser fördjävlig ut i kraschkåpor återstår egentligen bara en
sak...

Men hur är det egentligen att åka bana med cross styre? Går det att få något
tempo utan att helt lägga om körstil? Eller bygger ni om era fighters när det
vankas bana?

Hoppas ni här kan ge mig lite goda råd...
 
Du förlorar lite tid/hastighet när du kör fighter på bana jämfört med en ren sporthoj.
Men du vinner hanterbarhet.

Sen beror det till stor del av din egen förmåga ifall det går snabbare med fighter eller med en sporthoj.
 
Du kan ju alltid göra en kompromiss. Jag strippade kåporna och satte på en liten kåpa fram men behöll cliponstyret. Mycket busigare att köra (psykologiskt) och fortfarande samma körställning till banåkning. :tummenupp
 
Jag tycker att det funkar utmärkt, det var till och med enormt roligt. det går kanske inte fullt lika fort och det kan kännas skumt att luta så mycket som man gör på bana när man hänger i ett crosstyre, men det är bara en vanesak. Nu kör jag med turbo på min Gix 750 och det kan ju ha en viss hämmande effekt på varvtiderna eftersom det går på bakhjulet mellan alla kurvor, å andra sidan så förhöjer det ju bara skojkänslan, skit i varvtiderna och njut :D

Den enda nackdelen som jag upplever det är mest relaterat till crosstyret, man får en betydligt större hävarm än med cliponstyre så det kan bli lite vingligt, men det beror ju på att man överkompenserar styrningen och har inget med hojen att göra, om man slappnar av och inte drar så mycket i styret så är det skitskoj, rekommenderas starkt :tummenupp
 
da-geez skrev:
Men hur är det egentligen att åka bana med cross styre? Går det att få något
tempo utan att helt lägga om körstil? Eller bygger ni om era fighters när det
vankas bana?

Hoppas ni här kan ge mig lite goda råd...


På SRW kommer du att köra fortare med crossstyret, men på Knudan kanske du kommer att förlora tid.
På Falkenringen kommer du garanterat att få lukta avgaser från de andra... :hihi

(jag kör 5 sekunder snabbare med min XR jämfört med TLRen på SRW... :D )
 
Json har en Blade 92 som är ombyggd till en fighter, och han kör som fan med den på bana. Alltid lika kul att se honom köra skjortan av fjunisar med R1or o Gixxers! :yoparty
 
Tacka och bugar för seriösa svar!

Nu lutar det mer åt att låta kåporna ligga kvar på hyllan! Trots allt åker jag till
största delen gata med hojen och det lär va riktigt kul! Och som ni säger kan man nog ha minst lika kul på bana oxå!

Jag såg en uv på bullerdagen på a-torp i år som körde rätt friskt med en gammal KLR eller liknande. Han hade gott häng på sporthojarna så visst är det upp till föraren.. Såg mäktigt ut när knät åkte i backen på en offroadare av den kalibern..
 
Tycker själv att det går bättre på bana med kåpor. Jag tycker hojen blir trög och aningen svår att köra mestadels i högfarts böjar. Kan nog bero på att man förlorar en del tryck på framhjulet utan kåpor.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top