Åka 5 pers i Lättlastbil, vem bär ansvaret?

Coola Ola skrev:
Jag och några polare har kollat upp detta med polisen på förekommen anledning och man får inte böter om man åker 6 eller 7 personer i en bil med fem bältesäten om alla fem bältena används. Det är dock, som sagt, inte speciellt säkert.

Det är precis vad jag har hört med från polisen.

Emmi skrev:
Det är precis vad jag har hört med från polisen.

men de kanske stämmer men vad händer då om dom som sitter löst blir klämda och förlamade för resten av livet? Får jag betala eller står mitt försäkringsbolag för det?

Tänk alla raggare som kör runt med 15 pers i bilarna:D men dom bryr sig ju sällan om något

Mr Helmut skrev:
men de kanske stämmer men vad händer då om dom som sitter löst blir klämda och förlamade för resten av livet? Får jag betala eller står mitt försäkringsbolag för det?

Vad skulle du få betala, tänkte du? I sverige betalar vi lyckligtvis väldigt lite för sjukhusvård. Det blir ju antagligen ingen invaliditetsersättning till samtliga i bilen men du lär inte få betala något om inte dina polare stämmer dig i en civilrättslig process.

Mr Helmut skrev:

Tänk alla raggare som kör runt med 15 pers i bilarna:D men dom bryr sig ju sällan om något

Läs vad jag skrev tidigare, jag vet inte hur det är med försäkringsbolagen och det är säkerligen en bedömningsfråga från bolag till bolag och olycka till olycka.

Är det inte som när man monterat en dragkrok, dvs att man har en månad på sig att göra en reg.besiktning? Isåfall är det ju bara hävda att man monterade det förra veckan

Ten-0 skrev:
Det ända som händer Helmut om polisen stannar er är att du får böter och får göra en ny regbesiktning.
Emmi skrev:
Nej, det är INTE olagligt att åka fler i bilen än vad den är reggad för, så länge bältesplatserna är upptagna.
Tror ni pratar om olika saker men menar lika. Antar att Ten-0 menar att det blir böter för att han har fordonet reggat som lätt-lastbil men tagit bort galler och satt i stolar igen, vilket gör att bilen inte längre är som vid registrering. Dvs kör olagligt = böter.
Bör däremot inte få böter för antalet personer i bilen.

Coola Ola skrev:
Vad skulle du få betala, tänkte du? I sverige betalar vi lyckligtvis väldigt lite för sjukhusvård. Det blir ju antagligen ingen invaliditetsersättning till samtliga i bilen men du lär inte få betala något om inte dina polare stämmer dig i en civilrättslig process.

fått liknade känsla för detta som om jag kör cross på gatan och smäller tanten på övergångs stället, eller är 16 år och skjusar någon på lätt mc, eller kör berusad med någon bakpå och smäller så passageraren skadas

Coola Ola skrev:
Jag och några polare har kollat upp detta med polisen på förekommen anledning och man får inte böter om man åker 6 eller 7 personer i en bil med fem (eller 4 eller 3 eller 2) bältesäten om alla fem bältena används. Det är dock, som sagt, inte speciellt säkert.

Jaha okej min lärare va inte direkt uppdaterad så du kan mycket väll ha rätt.

kiko skrev:
Du kan ha upp till 8 platser utan att det räknas som buss, nästan alla surfbussar jag haft genom åren har varit reggade som personbil trots 8 platser. Bara lyft i säten/bälten vid besiktning and that's it.

Hade buss som var reggad med 2 säten ett tag, villa åka på semester med den å skruvade i orginalsofforna bak så det blev 8 platser totalt.
Kollade på kul med lokala Polisen vad de ansåg om å åka med en dylik buss och vad som skulle hända om man blev stoppad varpå de svarade att så länga alla satt bältade i ordentliga säten så brydde sig inte de ett dugg om hur den var inreggad. Huvudtanken var att så länge ingen färdades på ett trafikfarligt sätt så var de nöjda vid ev. trafikkoll.

Sen kan ju länstrafikgruppen ev. ha en annan syn på det hela ;)

Om man då har en Van som är lb reggad och sätter i en extra soffa typ 2+3+3 inkl förare så får ju inte last gallret plats. Men lastutrymmet är ju angivet i djup och ska vara 1,70m. Så jag tänkte sätta galler under sissta soffan och mot ryggstödet. På golvet får jag då 1,80 och bakom soffan 1,30 kan det funka? Vad jag förstått så finns ingen regel om måt i tak eller att gallret ska vara i ett stycke eller ha en viss form annat än att det ska skydda lasten från att åka fram.
Någon som har koll på sånt?

Orca69 skrev:
Tror ni pratar om olika saker men menar lika. Antar att Ten-0 menar att det blir böter för att han har fordonet reggat som lätt-lastbil men tagit bort galler och satt i stolar igen, vilket gör att bilen inte längre är som vid registrering. Dvs kör olagligt = böter.
Bör däremot inte få böter för antalet personer i bilen.

Precis vad jag menade. Man får köra flera personer på tex ett flak på en pickup. Då har jag iofs hört (OBS hört) att man måste ha kåpa och bänkar på sidorna till passagerarna. Någon som kan bekräfta?

Försäkringen borde gälla även om du har tio pers i bilen eftersom trafikförsäkringen täcker alla dom inblandades skador.

Så har jag fattat det.

Ljunghusen skrev:
Är det inte som när man monterat en dragkrok, dvs att man har en månad på sig att göra en reg.besiktning? Isåfall är det ju bara hävda att man monterade det förra veckan

Du får köra med bilen men jag tror knappast att du får hänga på en dragkrok och börja dra husvagn innan den är regbes. Regbes inom en månad sen när den är gjord får du börja dra. Samma sak borde då gälla med lb-reggning.

Åker du utan galler för du ska bes om den så lär du inte få ta passagerare för än bilen är omtypad till pb igen. Då står det rätt i papprerna och först då får du ta fler passagerare än 1pers.

Blir du stoppad i en lb utan galler säger du inte att du ska regga om den. Då åker du på föreläggande om regbes. Bättre att säga att gallret inte är på plats och ta en vanligt ombes för avsaknad av lastförskjutningsskydd. Kostnad 300kr. Värt varenda krona :)

Mr Helmut skrev:
fått liknade känsla för detta som om jag kör cross på gatan och smäller tanten på övergångs stället, eller är 16 år och skjusar någon på lätt mc, eller kör berusad med någon bakpå och smäller så passageraren skadas

Jag är fortfarande inte med på vad du tror att du får betala för detta? Såvitt jag vet kan du endast bli skadeståndsskyldig i en civilrättslig process och det har inget med din försäkring att göra (även om du kanske har rättskydd i din hem-, olycksfalls- eller trafikförsäkring - som ju åtminstone gäller dig).

Du kanske också kan dömas för vårdslöshet i trafik och då bli skadeståndsskyldig iofs men det har fortfarande inget med ditt försäkringskydd att göra. Du hade ju kunnat bli dömd i ett sånt mål även med en solklart gällande försäkring.

Mr Helmut skrev:

Om du är full och kör på nån med en försäkrad bil, så pröjsar försäkringen för personskadorna ändå. Det måste vara på det viset, för annars är ju nåt snett..

juha01 skrev:
Om du är full och kör på nån med en försäkrad bil, så pröjsar försäkringen för personskadorna ändå. Det måste vara på det viset, för annars är ju nåt snett..

jaså varför då?

Narkotika eller alkohol så gäller inte trafikförsäkring har jag lärt mig

Rätta mig med fakta

Vet inte nån eller jag har sagt det förut, men jag är rätt så säker på att man får lasta en "vanlig" bil fullproppad med folk, bara så många som kan, har bälte på sig. Resten får inte skymma förarens skit.

Det är detta snacket som går i bland taxiförare. Så det är efter dom premisserna och då det är med hur många fordonet är försäkrat för som tål att tänkas på. Men men, jag har inte bekräftat detta med nån farbror Pålis.

Verkar vara väldigt många spekulationer här. Bästa är väl att ringa o be att få de på papper.

lycka till!

Mr Helmut skrev:
jaså varför då?

Narkotika eller alkohol så gäller inte trafikförsäkring har jag lärt mig

Rätta mig med fakta

http://www.nj.se/NJAB/Nyhetsbrev.nsf/utskrift/1FE19CE09499CF8FC1257030004E3C0D

http://www.forsakringsforbundet.com/common/browse.asp?id=645

http://www.wli.se/Skattebetalarna/StaticDocs/Villkor Motor Skattebetalarna 2005-04-06.pdf

http://www.forsakringsforbundet.com/common/browse.asp?id=84

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=479261

Den enda ersättningsminskning som kan göras är på föraren. Alla andra inblandade ska få ersättning om jag fattat det rätt. Lite tveksamt med fallet där passagerarna vetat om att föraren var full, men dom verkade få pengar dom med...

Mark skrev:
Vet inte nån eller jag har sagt det förut, men jag är rätt så säker på att man får lasta en "vanlig" bil fullproppad med folk, bara så många som kan, har bälte på sig. Resten får inte skymma förarens skit.

lycka till!
Man får stoppa in så många folk i bilen att det fortfarande är trafiksäkert och inte går över bilens lastvikt.
Vad gäller att köra med en lastbilsreggad bil så får du köra 2 ggr om året(tror jag reglerna var) utan galler och under denna tiden så gäller försäkring och liknande som vanligt.
Sist men inte minst så måste jag påpeka att det är nio(9) personer som får framföras i bil utan busskort. I många minibussarna är det 3+3+3 säten.
Men börja inte diskutera detta med taxichaufförer om att det är tillåtet. Detta är upp till föraren om han vill ha obältade passagerare i bilen.

juha01 skrev:
http://www.nj.se/NJAB/Nyhetsbrev.nsf/utskrift/1FE19CE09499CF8FC1257030004E3C0D

http://www.forsakringsforbundet.com/common/browse.asp?id=645

http://www.wli.se/Skattebetalarna/StaticDocs/Villkor Motor Skattebetalarna 2005-04-06.pdf

http://www.forsakringsforbundet.com/common/browse.asp?id=84

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=479261

Den enda ersättningsminskning som kan göras är på föraren. Alla andra inblandade ska få ersättning om jag fattat det rätt. Lite tveksamt med fallet där passagerarna vetat om att föraren var full, men dom verkade få pengar dom med...

Du visste i alla fall vart man skulle leta, de där var ju lite fakta faktiskt:D

sportarn skrev:
Man får stoppa in så många folk i bilen att det fortfarande är trafiksäkert och inte går över bilens lastvikt.
Vad gäller att köra med en lastbilsreggad bil så får du köra 2 ggr om året(tror jag reglerna var) utan galler och under denna tiden så gäller försäkring och liknande som vanligt.
Sist men inte minst så måste jag påpeka att det är nio(9) personer som får framföras i bil utan busskort. I många minibussarna är det 3+3+3 säten.
Men börja inte diskutera detta med taxichaufförer om att det är tillåtet. Detta är upp till föraren om han vill ha obältade passagerare i bilen.

de där med 2 gånger / år vart har du hört de då? något jag aldrig hört i alla fall

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti