Åka 5 pers i Lättlastbil, vem bär ansvaret?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jo det är så att jag kör en Caddy -05 reggad som lättlastbil med 2 stolar där framme och galler till lastutrymet.

Från början satt det 3 stolar där bak också, som har åkt dit lite då och då.

Om man skulle bli stoppad med 5 pers i bilen och den är reggad för 2 som jag i alla fall tror den är vad händer? om man krockar är det jag som bär ansvar för dom som inte sitter på reggade platser satt säga:D

Har planer på att köra en lite längre resa med 5 pers (inkl mig) i bilen och tänkte de är väll bäst att höra sig efter lite.

Tacksam för svar, eller borde man ringa SBB?

Mr Helmut skrev:
Jo det är så att jag kör en Caddy -05 reggad som lättlastbil med 2 stolar där framme och galler till lastutrymet.

Om man skulle bli stoppad med 5 pers i bilen och den är reggad för 2 som jag i alla fall tror den är vad händer? om man krockar är det jag som bär ansvar för dom som inte sitter på reggade platser satt säga:D

Har planer på att köra en lite längre resa med 5 pers (inkl mig) i bilen och tänkte de är väll bäst att höra sig efter lite.

Om du e under 15 så är det mor och far är ansvariga. :3freak

Jag har för mig att det där med 15 år gäller för bilbälte. DVS passagerare under 15 år ansvarar föraren för att de är bältade, annars ansvarar de själva för detta.

Men att du som förare tar in 5 pers i en bil som är reggad för 2 faller på förarens ansvar helt och hållet eftersom passagerare inte kan antas känna till detta. Så tror jag i alla fall att det är :va .

Med andra ord, mitt inlägg är meningslöst.

Detta var nåt år sen så jag är inte 100%

Men iallafall, vi var några stycken (7st. om jag inte minns fel) som tänkte åka en lite längre resa i polarens 740.
Ägaren till bilen ringde och hörde med polisen för att höra vad som hände om han blev stoppad med 7 pers. i bilen. Svaret var att om alla personer som satt på platser med bilbälte hade det på sig så var det lungt.

Eftersom det inte var jag själv som ringde så kanske du inte ska lita till 100% på det här. Så min rekommendation är att du själv ringer och snackar med farbror blå :)

Mr Helmut skrev:

Så länge alla bältesplaster som finns (2) är tagna, får de andra sitta var fan de vill. Fast max 7 pers annars blir det buss och då krävs busskort. Har för mig att det är det som gäller, men pm:a chrolo. Han vet nog bäst! :tummenupp

destiny_78an skrev:
Så länge alla bältesplaster som finns (2) är tagna, får de andra sitta var fan de vill. Fast max 7 pers annars blir det buss och då krävs busskort. Har för mig att det är det som gäller, men pm:a chrolo. Han vet nog bäst! :tummenupp

Du kan ha upp till 8 platser utan att det räknas som buss, nästan alla surfbussar jag haft genom åren har varit reggade som personbil trots 8 platser. Bara lyft i säten/bälten vid besiktning and that's it.

Hade buss som var reggad med 2 säten ett tag, villa åka på semester med den å skruvade i orginalsofforna bak så det blev 8 platser totalt.
Kollade på kul med lokala Polisen vad de ansåg om å åka med en dylik buss och vad som skulle hända om man blev stoppad varpå de svarade att så länga alla satt bältade i ordentliga säten så brydde sig inte de ett dugg om hur den var inreggad. Huvudtanken var att så länge ingen färdades på ett trafikfarligt sätt så var de nöjda vid ev. trafikkoll.

Sen kan ju länstrafikgruppen ev. ha en annan syn på det hela ;)

2fast4hjo skrev:
Det är väl alltid föraren som är ansvarig..

600 kr i böter/passagerare som inte har bälte tillfaller föraren.

jo men de kvittar i detta fall då jag har bälten åt alla om jag sätter i dom andra 3 stolarna

kiko skrev:
Du kan ha upp till 8 platser utan att det räknas som buss, nästan alla surfbussar jag haft genom åren har varit reggade som personbil trots 8 platser. Bara lyft i säten/bälten vid besiktning and that's it.

Hade buss som var reggad med 2 säten ett tag, villa åka på semester med den å skruvade i orginalsofforna bak så det blev 8 platser totalt.
Kollade på kul med lokala Polisen vad de ansåg om å åka med en dylik buss och vad som skulle hända om man blev stoppad varpå de svarade att så länga alla satt bältade i ordentliga säten så brydde sig inte de ett dugg om hur den var inreggad. Huvudtanken var att så länge ingen färdades på ett trafikfarligt sätt så var de nöjda vid ev. trafikkoll.

Sen kan ju länstrafikgruppen ev. ha en annan syn på det hela ;)

Jo men enligt dig verkar de ju lungt med polisen men undra vad försäkrings bolag säger:rolleyes:

alla 5 kommer ha bilbälten och en vanlig stol men bilen är reggad för 2, 4 av oss är över 18 och 1 minderårig

Hon som är yngre kan ju sitta fram med mig om det har någon betydelse så får dom andra åka på egen risk där bak :tuttar

Ne fundera på att ringa å höra kanske och pm:a chrolo

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=199387&highlight=diesel

Lagen är det minsta problemet.
Vad som händer med försäkringen är det svåra. 90% av fallen är det nog inga problem och fb bryr sig inte. Sen vid dom andra 10% kan dom göra allt för att du eller dina passagerare inte ska få ut sina pengar vid ev skada.

Jag tror ingen kan svara på denna fråga. FB tar detta från fall till fall och olika svar beroende på vem du frågar osv osv. Alltså väldigt osäkert och inga raka svar från deras sida.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Det är väl alltid föraren som är ansvarig..

600 kr i böter/passagerare som inte har bälte tillfaller föraren.

Nej, passagerare över 15 år/18 år bär ansvaret att vara fastbältade själva och de får betala böterna.

Du får åka lagligt med massa folk så länge alla bältesplatser är upptagna. Vi har åkt flak på pickup med säkert 10 pers på flaket utan att snuten har sagt något.
Angående försäkringar så vet jag inte men jag skulle inte vilja åka längre sträckor så. Tänk om det skulle hända något, man sitter ju inte säkert direkt.

Emmi skrev:
Nej, passagerare över 15 år/18 år bär ansvaret att vara fastbältade själva och de får betala böterna.

Du får åka lagligt med massa folk så länge alla bältesplatser är upptagna. Vi har åkt flak på pickup med säkert 10 pers på flaket utan att snuten har sagt något.
Angående försäkringar så vet jag inte men jag skulle inte vilja åka längre sträckor så. Tänk om det skulle hända något, man sitter ju inte säkert direkt.

Vi ska alltså åka 5 pers och det finns 5 stolar i bilen med bälte och allt krafs... orginal är bilen reggad för 5 men vi har reggat om den till lätt lasbil och då fick vi montera galler och ta bort baksätet, nu tänkte jag skippa galret och montera tillbaka stolarna. Vi är fortfarande bara 5 pers (inkl mig)

Det ända som händer Helmut om polisen stannar er är att du får böter och får göra en ny regbesiktning.

Ten-0 skrev:
Det ända som händer Helmut om polisen stannar er är att du får böter och får göra en ny regbesiktning.

Nej, det är INTE olagligt att åka fler i bilen än vad den är reggad för, så länge bältesplatserna är upptagna.

Det största problemet tror jag är försäkringen. Har du ett fordon som är reggat för två pers. Försäkrar det för två och sen kör och krockar så att säg alla fem skadas. Då står försäkringsbolaget för kostnaderna för dom TVÅ MINST skadade.

Denna pucken är värd att suga på en stund. Eller iaf bekräfta att jag har rätt/fel.

Mark skrev:
Det största problemet tror jag är försäkringen. Har du ett fordon som är reggat för två pers. Försäkrar det för två och sen kör och krockar så att säg alla fem skadas. Då står försäkringsbolaget för kostnaderna för dom TVÅ MINST skadade.

Denna pucken är värd att suga på en stund. Eller iaf bekräfta att jag har rätt/fel.

jo men de är ju därför ja frågar, men tror man nog ska ge fan i de då

Ten-0 skrev:

jo men vad händer om jag smäller bilen och alla skadas då

Emmi skrev:
Nej, det är INTE olagligt att åka fler i bilen än vad den är reggad för, så länge bältesplatserna är upptagna.

Okey, det svaret fick inte jag av Polisen. Nu vet jag ju inte vem jag ska tro. :tungan

Enligt min körskole lärare (gick bilteori när ja skulle ta a1 kortet)
Så får man åka 7 pers i en 2 sitsig bil om man vill, dock får dom böter för att inte ha bälte.

prulle skrev:
Enligt min körskole lärare (gick bilteori när ja skulle ta a1 kortet)
Så får man åka 7 pers i en 2 sitsig bil om man vill, dock får dom böter för att inte ha bälte.

Jag och några polare har kollat upp detta med polisen på förekommen anledning och man får inte böter om man åker 6 eller 7 personer i en bil med fem (eller 4 eller 3 eller 2) bältesäten om alla fem bältena används. Det är dock, som sagt, inte speciellt säkert.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back