Äventyrsrunda, krokig asfalt och lättare grus, Lördag 1/9, 10:30

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
INSTÄLLT P.G.A VäDER

Jag tänkte köra en vända med äventyrshojen. Start vid Rosenhill 10:30, Lördag 1/9. Tänkt rutt blir ut i Sörmlandsskogarna Söder om Strängnäs - tillbaka mot Stockholm över Skanssundet till Rosenhill. Körningen blir av typen Mindre asfaltsvägar och lättare gruskörning. Vi kanske rundar någon enstaka bom men inget extremt.

Den här helgen verkar det som om 'regnvädret från helvetet' kommer på fredag. Lördagsprognosen ser riktigt anständig ut. Blir vädret riktigt dåligt ändå så ställer jag in senast 09:00 på lördag. I så fall kommer det att stå här.

Vill du hänga på? Tala i så fall om det! Blir jag ensam så hittar jag kanske på något annat.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
F-n, h-e. Jag får vika ner mig. Men förhoppningsvis blir det fler tillfällen.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Vädret ser vädligt osäkert ut för imorgon förmidag. :( Jag kollar som sagt före 09:00 om det är värt att försöka sig på en tur.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Vädret suger :( Prognosen för resten av dagen är kass. Det får bli en annan gång helt enkelt.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Bara för det, var jag tvungen att ta en alldeles egen kortare runda på en del grus och en del smala asfaltslingor i går. Till största delen utmed de vägar som vi tog för två veckor sedan. Dock ej bakom bommar, där bör man inte vara ensam. Det var blött i markerna kan man lugnt säga. Hittade på en utmärkt väg från Vagnhärad upp till Mörköbron som gjorde att man slapp gamla E4'an. En del grus så man bör nog åtminstånde ha en äventyrshoj.
 

Täppas

Guest
Det här verkar ju roligt :)
Jag håller ögonen öppna efter nästa körning, gärna mycket "av asfalt" eftersom det är asfalt som gäller normalt sett.

Skickat med Tapatalk
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det har man andra hojen till, så räkna med mycket grus på dessa körningar. Det är ju det vi vill ha. Monstret får du byta in mot en multistrada, eller komplettera med, om du ska hänga med på dessa körningar.
 

Täppas

Guest
He he... du anar inte vad ett monster med sjyssta däck klarar av ;-)

(fast tanken var att lufta DR800:an som bara står...)

Det har man andra hojen till, så räkna med mycket grus på dessa körningar. Det är ju det vi vill ha. Monstret får du byta in mot en multistrada, eller komplettera med, om du ska hänga med på dessa körningar.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Jodå, jag har provat att köra grusväg med 260kg bandit också, liiiite mer "intressant" än en DR650 på 160kg.

För bövelen, en DrBig klarar dessa rundor galant, klart du ska lufta den och hänga med. Håll koll om Ragge tar tag i ngn mer runda. Personligen hinner jag inte lufta DR'n nåt mer förrän i slutet av månaden. Därför kunde jag inte hålla mig i söndags eftermiddag, trots en förkylning.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
.... Hittade på en utmärkt väg från Vagnhärad upp till Mörköbron som gjorde att man slapp gamla E4'an. En del grus så man bör nog åtminstånde ha en äventyrshoj.

Där skulle vi ha åkt förra gången om det inte var för att vi blev rätt sena :) Jag hade den vägen i GPS:en. Själv var jag ute och testade en väg i Roslagen, bakom bommar, ovanligt långt från ära och redlighet, sent lördag em. Dumt.. jag vet, men det var kul. Hade jag vurpat där ute så hade jag legat där ännu.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det här verkar ju roligt :)
.... gärna mycket "av asfalt" eftersom det är asfalt som gäller normalt sett.

Skickat med Tapatalk

Tanken är att köra de bästa krokiga asfaltsvägarna jag känner till, och att koppla ihop dessa med grusvägar. Sedan måste man ju landa på trevliga fik också :)

Jag funderar på om det inte är läge att ta med en kaffetermos nästa gång också. Man hittar riktiga guldkorn till platser när man kör på det här sättet. En kaffepaus vid en sjökant mitt i skogen är rätt trevligt vid bra väder.

EDIT: Knappt så att jag vågar säga det längre, men lördagsprognosen ser mycket lovande ut.
 
Last edited:

Täppas

Guest
Inser att mitt första inlägg kan läsas på flera sätt..."av asfalt" = inte på = Grus, så var det alltså jag menade !

Har barnansvar på lördag men beroende på hur frisk grabben är så kan det funka ändå.

Håller utkik....
 

Täppas

Guest
Typ trådlyft....

Ragge håller du dina godbitar för dig själv den här hösten ?
Nu är det ju säsong igen för Dr:n och ska den få sina årliga 30mil :näsblod på mätaren så måste jag ut nu.

kommer du köra några turer eller ska man vimsa runt själv (med mindre bra resultat map vägval) :confused:
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Svaret blir tydligen också ett trådlyft. Det har blivit hård konkurrens om tiden helt enkelt. Jag har dragit ett par rejäla helgturer runt Vänern och Vättern med ett par kompisar. Jag har tyvärr behövt vara vuxen några helger också. Förbannat tråkigt om du frågar mig :(
 

Täppas

Guest
Tid... vad man måste prioritera varierar, samma här.
Men det lät åtminstonde som du fått ett par riktigt bra turer mellan de seriösa åtagandena :tummenupp

Jag irrar runt lite själv när tid och väder tillåter så kanske jag hittar några fina vägar med bommar över som jag kan utforska :D
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
När allt kommeromkring kanske vi kan göra ett försök på lördag. På fredag morgon vet säkert jag om kan på lördag. Om vi siktar på att ses på Rosenhill vid 10:00 nu på lördag 21/9. Vad tror ni om det?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top