Äventyrsrunda, Krokig asfalt med grusinslag.

Jo, strategin 'Det går nog' funkar inte varje gång.:tungan Det ligger inte många mackar utefter de här vägarna. Man måste tydligan ha Safari- tank i Sörmland numera eftersom alla landsortsmackar är nerlagda. Kul var det. Sådana här platser kommer man inte till med mindre än att man ger sig ut på gruset.

Näe, safaritank blir för byngligt på min, men vi får jobba på det där med en liten reservdunk typ

10003254_910_FR_10_.JPG

Jag vet nu en betydligt trevligare väg över Mälaren, mellan Enköping och Strängnäs, än RV55. Hela skogen söder om Strängnäs är en stor lekpark. Asfalten är super. Gruset är super (och bommarna är lättforcerade :D). Du kan vara rätt lugn för att det händer igen. Att fråga mig hjälper också. Jag är inte särskilt svårövertalad när det gäller sånt här :)

Jag skall jobba lite till på Rutten Norr om Mälaren. Det blev lite för mycket rak asfalt där. Det skall åtgärdas.

Jo norrsidan vart väl lite lite grus. Balansering på ett ben med snudd på en vältning in i stenar vid bompassage får upp adrenalinhalten i blodet. Bättre framdäck behövs speciellt om det är lösgrus då "sirac" bara flyter ovanpå.

@jP: Vi hade inte tid för några foton annat än vid "tankning" och fika(lätträknade tillfällen).

Tyvärr har jag bokade helger till slutet av september för att hinna fler gruskörningar innan. Men ni andra häng på Ragge, ni kommer inte att ångra er

Hänger gärna på nästa gång. Multin ska ju klara gruskörning bra, har bara provat litegrann med mycket gott förtroende. Nu har man ju nytt framdäck också, men jag tror inte Pirelli Scorpion Trail egentligen passar på annat än lättare grus.:crash

Hänger gärna på nästa gång. Multin ska ju klara gruskörning bra, har bara provat litegrann med mycket gott förtroende. Nu har man ju nytt framdäck också, men jag tror inte Pirelli Scorpion Trail egentligen passar på annat än lättare grus.:crash

Pirelli Scorpion Trail sitter fortfarande originalmonterat på min Tiger. Numera är bakdäcket ganska slitet. Den hojen tar sig i alla fall fram på lerstigar i skogen med de däcken. Den största skillnaden mellan våra hojjar i det här avseendet, är nog att jag har ett 19" framhjul och ganska smala däck. 100 mm fram och 150 mm bak.

Det värsta vi håller på med är att runda bommar. Grusvägarna är annars av rätt bra kvalitet. Våra 200 kilos hojjar är inga riktiga Enduromaskiner. De kräver åtminstånne bra grusstigar för att det skall vara skoj. Din Ducce kommer att funka utmärkt till detta. (om du inte redan upptäckt det :D )

Jag kör slanglöst så däcksbyte går ganska lätt. Jag har köpt hem ett par olika uppsättningar som jag kommer att labba runt med.

Last edited:
Kan amullo kan även jag :7peta, sugen som fasen på att hänga med.
Hänger gärna med en sväng om det inte krockar med nästa veckas Norge tripp (åker på tisd/onsd åter hemma Söndag).

Vad sägs om nu på Söndag? Säg Rosenhill 11:00. Skulle det kunna vara något?

OK vad kul, jag slänger upp en ny likadan tråd så fort jag hinner, så att nytillkomna läsare enklare fattar vad det handlar om.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph