Äventyrshoj för mig som inte har längdens gåva?

Hej,
Jag hade en R1200GS Adventure, är 178cm lång. Det var tyvärr lite på gränsen. Tå-balansering.... Men efter ett par stopp så är det hanterbart.
Med dina 173cm så skulle du kunna köra en vanlig GS (alltså inte adventure) som dessutom finns med lägre sadel.

Ett annat alternativ är att köpa exempelvis Ducati Multistrada, som jag har nu. Den är lägre än GS.

Det går ju såklart att köpa sänkningssatser, men då tappar du lite framkomlighet, vilket såklart är en del av syftet med en adventure-hoj.

Trajja Tiger 800 utan XC.

Sänk sadeln till det låga läget. Detta kan lätt testas i butik eftersom det inte krävs några verktyg för att sänka sadeln.

Håller med Ragge, och ja jag är liite partisk. :)
Skitnöjd med med min Tiger 800'a och är 173 cm.
Jag kör oftast med sadeln i högläget, utom när jag skjutsar då jag sänker sadeln.
Som Ragge skrev så är det enkelt att ändra sadelläget, tar ca 30sek.
XC eller inte är lite smaksak, det är inte så stor skillnad på höjden (några cm).
Jag kör 70% asfalt och 30% grus så för mig passade en "vanlig".
Kompisen kör 60% grus och 40% asfalt så han tog en XC.

Båda är riktigt bra hojjar, lagom och bra på allt. :tummenupp

Det var en tjej på avrostningen med SMC som körde 1200GS, hon kan inte varit mer än 160 cm. Hennes var sänkt så uppenbarligen finns det som något "tillbehör" från BMW. Kolla upp det för det är en fantastisk maskin!

Nu är ju detta med "äventyrshoj" ett rätt vitt begrepp, men SMT:n brukar väl inte räknas dit normalt sett?

Jag är 1,71 och har med åren lärt mig två saker i detta ämne:

1. Alla cyklar är höga så det är bara att vänja sig, och det går bra!
2. Sadelhöjd/sitthöjd är alltid en sanning med modifikation, BMW mäter innerbenskurva eller nåt, och det säger mer, för sadelns och cykelns bredd påverkar ju rätt mycket också.
Med detta vill jag ha sagt att du skall provsitta, inte bara kika i tabeller där sitthöjd anges.

Jag är kort och mina ben är ännu kortare, använder byxor i längden 29 eller 30... med skor... men har haft Yamaha XT660R, KTM 950 SM och nu då BMW 1200GS, och jag är jättenöjd.
Åker ofta GS:en dessutom med fjädingen upphissad (enduro-mode) vilket ger komfortabel åktur på grus.
Sadeln är i nedersta läget bak, men översta fram. Cykeln är i normalhöjd och jag räcker ner med tåspetsarna, och det har räckt bra hitintills.
Har haft denna cykel i tre säsonger nu, åkt över 3000 mil och är som sagt skitnöjd.
Sitter man på en skinka så får jag för övrigt ner hela foten i backen.
Men man behöver inte ha foten i backen...

Har även kört kompisar cyklar, BMW 800GS, Triumph 1200 Explorer, Suzuki DR400Z och KTM 990 Adventure och det är inga problem.

Jag är rätt ny på detta med två hjul, har haft körkort i fyra-fem år och har aldrig kört cross, enduro eller liknande... så tro inte att man liksom växt upp med höga cyklar.

Adventure-versionen av BMW-1200:an är dock för hög för mig, räcker som sagt precis ner med tåtspetsarna som det är nu.

Jag kör ibland lite stigar osv, men då får man passa sig, för om man skulle stanna till där det råkar vara nån håla där man skall sätta foten, då kan det nog bli lite balansövning... men trots en del snäll "skogsåka" så har jag ännu inte haft problem med det heller.

Så låt INTE längden (eller brist därpå) hindra/stoppa dig!

Du som har kör en hel del äventyrshojar. Hur skulle du jämföra BMW mot Triumph tex?

Jag har valt BMW:n eftersom jag anser den passa mig bäst.
Trajjan var rätt fin, men i alla delar känns BMW:n bättre.

Bromsarna var sämre (BMW:ns är RIKTIGT bra!), BMW:ns framgaffel gillar jag, Trajjans knappar, reglage osv var plastiga och med Biltema-känsla osv.
Trajjan hade farthållare, men jag löste aldrig hur den funkade. Detta saknar BMW:n

Trajjan har på papperet högre effekt, men cykeln är tyngre och jag ansåg att motorn hade karaktär åt radfyra, dvs varvvillig och varvkrävande, inte alls som boxern som man sällan behöver varva över 3-4000 varv.
Åker man endast landsväg så kanske en sådan motor är kul, men jag gillar traktorkänslan boxern ger, den passar min körning.
En skrikande trippel passar inte i skogen.
Vikten berördes ja, jag vet inte hur mycket som skiljer cyklarna emellan, men vikten känns.

Jag vet inte om Triump har olika "program" för fjädringen, men såg inget sånt på den jag testade.
På BMW:n trycker man bara på en knapp om man har packning eller passagerare bakpå.
Och skall man ut på lite ojämnare underlag trycker man fram till "enduro-läge" och då höjs cykeln lite extra och får en mer anpassad fjädersättning till den åkningen.

Det går säkert att ändra även på Trajjan, men vi vet ju alla att skall man skruva på rattar eller hämta haknycklar så justeras aldrig något.
På BMW:n ändrar man med knapptryckning som sagt...

Detta är mina helt personliga intryck, jag har inte läst några tester av Explorern så jag vet inte vad "massan" anser.
På tal om personligt intryck så kan det även nämnas att tanken på Explorern kändes "hög".
Så pass att kulmagen låg emot.... obekvämt... hrm... personligt intryck som sagt.
:(

Fokusera inte så mycket på längden. Testa att sitta på hojarna och känna efter.

Hursomhelst så är du väl en decimeter längre än Annie Seel och hon grejade ju att köra Paris-Dakar med en dakarkittad GS 1200. Grejar hon den så borde du kunna lära dig att hantera valfri äventyrshoj tycker jag.
Det finns ju lägre sadlar och sänkningskitt till GS-hojarna om du absolut vill ha det.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti