Äventyrshoj för mig som inte har längdens gåva?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Är så fruktansvärt sugen på en äventyrshoj typ BMW GS modellen eller liknande.
Jag är bara 173cm lång och med mycke stadskörning så har jag fötterna på marken en del.
Vill inte stå o balansera med tåspetsen vid rödljuset.
Frågan är hur det är med äventyrshojarna. Det jag har sett så ser dom så fruktansvärt höga ut. Är ute efter en modell med lite motor så 990 o uppåt ändå.
Dom borde va mjukare i fjädring så kanske sitthöjden sjunker när man sitter ner?

Ge mig gärna tips på hojar eller om det finns andra korta med äventyrshojar som kan berätta nåt positivt.

Har spanat in en KTM 990 SMT som verkar intressant. Dessa är väl ganska höga :va

Kan du tänka dig lite mindre slagvolym, skulle jag rekommendera att prova Triumph Tiger 800(XC). Med sadeln i lägsta läget hade jag (178cm) till och med en aning böjda ben vid stillastående med bägge fötterna i backen.
Förvånansvärt kompetent hoj både på vägen och i skogen också! (Jag hade en XC)

Har inga bra tips på hoj tyvärr, men jag är 176cm lång och min hoj har en sitthöjd på 92cm. Det funkar bra men vid mycket stadskörnong skulle några cm lägre vara skönt.

Mjukare fjädrig är dock ingen lösning då en korrekt inställd fjädring bara ska sjunka cirka 25-40mm när man sitter på hojen.

Har inga bra tips på hoj tyvärr, men jag är 176cm lång och min hoj har en sitthöjd på 92cm. Det funkar bra men vid mycket stadskörnong skulle några cm lägre vara skönt.

Mjukare fjädrig är dock ingen lösning då en korrekt inställd fjädring bara ska sjunka cirka 25-40mm när man sitter på hojen.

Samma här, är också 176 cm och har 91.5cm i sitthöjd och den sjunker inte mycket när man sätter sig. Tåspetsarna funkar fint. Man vänjer sig fort, hade en bandit 1200 innan som jag fick ner båda fötterna helt på.

Avafasen jag körde 1150gs tidigare och har iinte nått upp till 170cm...

De säckar ihop som en gammal raggarbil, så jag fick snudd på ner hela foten..

Kan du tänka dig lite mindre slagvolym, skulle jag rekommendera att prova Triumph Tiger 800(XC). Med sadeln i lägsta läget hade jag (178cm) till och med en aning böjda ben vid stillastående med bägge fötterna i backen.
Förvånansvärt kompetent hoj både på vägen och i skogen också! (Jag hade en XC)

Körde upp på en Bmw gs650 som va extremt lättkörd men saknade effekt o fart. Hade en VFR ett par år vilken jag älskade vridet på. Nu åker jag med en 600 som gillar varv och det är inget för mig utan jag är ute efter en skön hoj med bra bottenvrid. Har ingen erfarenhet av Tiger alls men kanske är det värt o prova.

Är 171 & har aldrig haft några problem att tuffa runt i stan i sth på någon offroad
.

Är 171 & har aldrig haft några problem att tuffa runt i stan i sth på någon offroad
.

Du har en 990 smt. Hur är den som en äventyrshoj. Har du testa lite offroad me den eller enbart stadskörning?

R1200GS finns med lägre sadel. Jag brukade åka med standardsadeln i höga läget och jag är ändå bara tre cm längre än dig. Med låg sadel måste du iaf få ner hela foten på ena sidan och tån på andra om inte båda fötterna.

När man har vant sig lite så är det dessutom inget problem att hojen är lite hög, man når ju alltid ner på ena sidan och det räcker ju faktiskt.

Har inte sett att det nämnts, men BMW tillverkar sänkta hojar från fabrik vilket tydligen är rätt populärt. Det borde med andra ord finnas sänkta begagnade hojar där ute. Skall du köpa ny BMW så kan du räkna med att du kan få den sänkt utan extra kostnad.

Bilden är väl kanske tio år gammal men....på semestertur nånstans i norra Finland, fullpackad "blygris" Honda Varadero 1000 och jag är 1,74 lång, dvs....fixar jag detta så fixar du lätt på sommaren :)

041211b5.jpg

Bilden är väl kanske tio år gammal men....på semestertur nånstans i norra Finland, fullpackad "blygris" Honda Varadero 1000 och jag är 1,74 lång, dvs....fixar jag detta så fixar du lätt på sommaren :)

041211b5.jpg

Trodde det där var sommar i boden...

25zksqr.jpg

Gaston Rahier (i mitten av bilden) lär ha varit ungefär 160 cm lång men det var inget som stoppade honom från att vinna Paris-Dakar två gånger i mitten av 80-talet på en full-size BMW G/S!

Om du vill ha en GS och är 173 cm lång så tycker jag med andra ord inte att du ska fega ur på grund av din längd. Kunde Rahier vinna Dakar så är du som är 13 cm längre, säkert inte sämre hojåkare än att du kan ha mycket roligt med en GS på både landsväg och grusväg. Annars går det ju alltid att sälja igen.

Lycka till!
/Björn

25zksqr.jpg

Gaston Rahier (i mitten av bilden) lär ha varit ungefär 160 cm lång men det var inget som stoppade honom från att vinna Paris-Dakar två gånger i mitten av 80-talet på en full-size BMW G/S!

Om du vill ha en GS och är 173 cm lång så tycker jag med andra ord inte att du ska fega ur på grund av din längd. Kunde Rahier vinna Dakar så är du som är 13 cm längre, säkert inte sämre hojåkare än att du kan ha mycket roligt med en GS på både landsväg och grusväg. Annars går det ju alltid att sälja igen.

Lycka till!
/Björn

Haha hoppet lever :tummenupp

Du kan faktiskt börja träna redan nu: Ta för vana att ALLTID ha minst en fot på fotpinnen. När du stannar ska du i god tid bestämma vilken fot som ska ner och den andra stannar på fotpinnen.
När du kan köra så på en låg hoj utan problem så kan du köra en hög hoj utan problem.

Du har en 990 smt. Hur är den som en äventyrshoj. Har du testa lite offroad me den eller enbart stadskörning?

Jag tycker det är en grymt bra hoj , åker i stan hur smidig som helst , bus kul på landsvägarna , åker långt utan problem , ska testas på Nurnburgring nästa vecka ;o) .
Går säkert bra att åka grusväg också , men är det prio 1 så skulle jag kolla på en 990 adventure

Nu är ju detta med "äventyrshoj" ett rätt vitt begrepp, men SMT:n brukar väl inte räknas dit normalt sett?

Jag är 1,71 och har med åren lärt mig två saker i detta ämne:

1. Alla cyklar är höga så det är bara att vänja sig, och det går bra!
2. Sadelhöjd/sitthöjd är alltid en sanning med modifikation, BMW mäter innerbenskurva eller nåt, och det säger mer, för sadelns och cykelns bredd påverkar ju rätt mycket också.
Med detta vill jag ha sagt att du skall provsitta, inte bara kika i tabeller där sitthöjd anges.

Jag är kort och mina ben är ännu kortare, använder byxor i längden 29 eller 30... med skor... men har haft Yamaha XT660R, KTM 950 SM och nu då BMW 1200GS, och jag är jättenöjd.
Åker ofta GS:en dessutom med fjädingen upphissad (enduro-mode) vilket ger komfortabel åktur på grus.
Sadeln är i nedersta läget bak, men översta fram. Cykeln är i normalhöjd och jag räcker ner med tåspetsarna, och det har räckt bra hitintills.
Har haft denna cykel i tre säsonger nu, åkt över 3000 mil och är som sagt skitnöjd.
Sitter man på en skinka så får jag för övrigt ner hela foten i backen.
Men man behöver inte ha foten i backen...

Har även kört kompisar cyklar, BMW 800GS, Triumph 1200 Explorer, Suzuki DR400Z och KTM 990 Adventure och det är inga problem.

Jag är rätt ny på detta med två hjul, har haft körkort i fyra-fem år och har aldrig kört cross, enduro eller liknande... så tro inte att man liksom växt upp med höga cyklar.

Adventure-versionen av BMW-1200:an är dock för hög för mig, räcker som sagt precis ner med tåtspetsarna som det är nu.

Jag kör ibland lite stigar osv, men då får man passa sig, för om man skulle stanna till där det råkar vara nån håla där man skall sätta foten, då kan det nog bli lite balansövning... men trots en del snäll "skogsåka" så har jag ännu inte haft problem med det heller.

Så låt INTE längden (eller brist därpå) hindra/stoppa dig!

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger