Äventyrliga rutter i Spanien

RobZero

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2023
Hoj
BMW RnineT Scrambler

Är det någon som har erfarenhet av äventyrliga rutter i Spanien? Argon öknen/ Los Monegros Pyrenéerna, Sierra Nevada. Funderar att dra i väg i slutet av februari . Just nu solo.​

Konkreta tips uppskattas, även i andra delar av Spanien är intressant. Pyrennerna och Sierra Nevada är snöklädda så här års?​

 

Raderad medlem 51742

Guest

Är det någon som har erfarenhet av äventyrliga rutter i Spanien? Argon öknen/ Los Monegros Pyrenéerna, Sierra Nevada. Funderar att dra i väg i slutet av februari . Just nu solo.​

Konkreta tips uppskattas, även i andra delar av Spanien är intressant. Pyrennerna och Sierra Nevada är snöklädda så här års?​

Beror på vad du menar med äventyrliga rutter. Själv har jag varit nere och kört i Andalusien flera gånger, men då på asfaltvägar, huvudsakligen i bergen. Mestadels på egen hand och hyrd hoj. Svårt att misslyckas, då det finns hur många bra vägar som helst. Kan vara bra att undvika att köra för nära kusten och turistorterna om man vill undvika trafik och tråkiga partier. Annars har man oftast vägarna nästan för sig själv.

En bra sida att börja med för att hitta tips på rutter är https://motorcycle-diaries.com

En fördel med Andalusien är att det är väldigt vädersäkert med Europas soligaste väder. Åker man så tidigt som februari hamnar man dock i slutet av regnperioden och man kan råka ut för rejäla skyfall om man har otur. Kan även vara kallt med snö och is uppe i bergen. Väderområdena är dock mycket lokala så det går ofta att lägga om rutten och hitta bättre väder. Senast jag var där (har för mig det var i mars) hade jag egentligen tänkt göra en rundtur i Andalusien, men fick ändra pga regnoväder och körde istället mot området omkring Mojacar. Blev en kanonresultat utan en droppe regn.

Kan vara bra att enbart boka boende första och sista nätterna i förväg alternativt boka allt ombokningsbart. När man är där under lågsäsong brukar det inte vara några som helst problem att hitta bra och prisvärda boenden dagen före. Jag brukar ha med mig dator och ägna kvällarna åt att planera nästkommande dags rutt, även om jag har rekat hemifrån i förväg och har rätt många färdiga rutter att välja på också.

Är det offroad du är ute efter har jag tyvärr
inga bra tips.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Sierra Nevada 19 april 2019. Full fart i skidbackarna.

322A341C-F594-4AB2-B0AC-FF7C99135E62.jpeg

Annars kallt där uppe. Fyra plus, kornsnö och moln som skymde utsikten högst upp.

CA2E16C5-9C97-41FE-9B99-820F7505E0EA.jpeg

CA6209CE-8FAA-4337-9DFE-3E749560E0AE.jpeg


39202E5A-B681-4E9A-996C-8A283FAD0A8E.jpeg

2018 hade jag en plan att jag skulle tillbringa vintern i södra Spanien. Fick inte tummen ur den hösten sen kom vintern här och det var kört.
Jag planerade vidare och följde vädret i Sevilla som borde ha svensk sommar väder hela vintern. Icke så. Regn, regn, och mera regn. Tänkte tälta. Dålig idé när det regnar en vecka eller två i sträck. Hotell? Nä det lockade inte. Bättre hemma. Kollade priser på campingar runt Barcelona och nedåt landet. Kollade deras bilder. Snö! Va fan!
Jag kollade också på hyra/köpa lägenhet. Allt för att kunna åka hoj dec-mars och sedan röra sig uppåt hemåt vartefter det blir varmare.
Just Sevilla är väl inte känt för sina hojvägar men jag följde vädret där hela vintern.
Detta slutade med att jag åkte hemifrån 5 april 2019. Följde kusten från Danmark till Laredo/Santander via Picos de Europa, Madrid, Gibraltar sund sedan östkusten tills jag vek av till Rom och sedan hem via Berlin och Gdansk.

Picos de Europa var fint. Hade varit där tidigare. Vägen till Madrid var astråkig, rak och blåsig. Men va fan. När har man annars vägarna förbi? Tänkte spara Portugal till ett annat år. Iofs hade jag då tänkt spara rivieran och Italien till året efter men det var så kul, enkelt och bekymmersfritt så jag körde på. 42 dagar.

Nu var detta inte riktigt vad du frågade. Kolla youtube. Min plan var enkel. Ha havet på höger sida hela tiden. Ett eller två varv i varje turistort eller stad så man varit där. Ja det gills då.

Sevilla, inget regn.
8C6EFDB9-C847-40E5-BBBB-74204711CE88.jpeg

Vägen nära Toledo efter Madrid. Boring.
DE5DA4CC-ABD3-4AE8-8614-8589FC6E90C5.jpeg

Picos de Europa
F82C923F-E161-4EE3-AD36-B78F2AC19F29.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En piercad tysk punkbasist som lämnade Berlin i februari och drog till Portugal med sin Honda Dominator från -89. Vad heter ”Hur svårt kan det va” på tyska?
Här åker han lite i de trakter du frågade om.


Några polacker på världens ballaste hojar åker runt i Picos de Europa.

 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det finns roliga vägar i alla bergsområden i Spanien, föreslår att du kör med GPS och bara försöker hålla en huvudriktning.
Pyreneerna, fortsättningen utefter Spaniens norra kust (Bilbao till Santiago de Compostela) - utefter kusten är det mest större vägar, men en bit inåt landet stiger det upp mot bergen (både kört o trampat cykel där).
Sierra Nevada har en del fina kurvor, men inte jättemycket vägar - åker du upp till toppen så finns en rolig bakväg som börjar 2/3 upp från Granada.
Vägen mellan Marbella till Ronda är grym, har kört den flera gånger.
Segovia till Madrid över bergen - också grym väg.
Har kört lite i området Sevilla o österut (mot Guadalcanal - inte det i Stilla havet) där fanns fina vägar, men inte så snabba. Bara kört asfalt - inte grus
Huvudvägarna genom Spanien är ap-trista......
Har aldrig kört där före april, men då har det varit bra - maj kan vara j-ligt varmt
 

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
Pyrenéerna är fint. Finns många små och mellanstora vägar med kurvor och fin utsikt. På sommaren bor man hyfsat billigt och bra på skidorterna, spanska sidan är ganska tom på folk men på den franska är det full rulle och gott om aktiviteter om man vill hitta på något kul.

IMG_20220810_123427.jpg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top