Äventyrlig efterföljare till min XR650R ?

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Hej på er! Provar att posta här kanske är fel forumsdel, då får gärna någon snäll moderator flytta på tråden :)

Köpte min xr förra året och hade innan den en drz, jättenöjd överlag men man kör kanske inte 40 mil på en dag direkt :)
Har nu fått för mig att jag vill kunna göra just det, ligga lite bekvämare på motorvägen när det krävs samtidigt som man efter jobbet ibland kan köra sina favoritgrusvägar utan att offra allt för mycket på skojfaktorn.
Är detta alls möjligt? Isåfall vilka modeller bör man snegla åt?
Har kollat lite på ktm adventure 950,990.
Har inte kört någon, endast provsuttit och får känslan av att den ändå är ganska smidig i lite fart ?
Gillar ockå bmw:s modeller men då får man hosta upp lite mera, men kanske värt att?
Som sagt allt ni vet eller erfarat kan vara till hjälp!

Mvh
 
KTM 950/990 Adventure är riktigt trevliga ;) Förvisso bara åkt en 990...

Åkte massor med Africa Twin, KTM'en är ungefär lika fast med rätt motor i ;)
 
Hört att det ska vara helt ok med flås i dom ja :)

Vad är annars den stora skillnaden mellan BMW f700 / 800 gs ?
För mig jag läste i nån mc blaska att 700:an var den sportigare ur gs familjen men kan mycket väl ha fel!
Hur står den sig annars mot en bmw adventure ?

Måste erkänna att jag har ett visst sug på att hämta ut en sprillans F 800 GS i den übersnygga gröna kulören! :)
 
Har bara kört nån gammal F800Gs, typ samtidigt som 990 adventure kom. Jag hade nog valt KTM vilken dag som helst, men så gillade jag o åka på långa ställ och ska du åka långt är nog KTMen bekvämare. Sportigare innebär lättare och mindre komfort.

Min Husa 450 är ganska sportig men man vill knappt åka till fiket ett par mil bort...
 
Jo du säger ju det uppenbara, min xr är säkert som en tourer mot en husa 450 etc.
När jag säger sportig menar jag inte alls husa 450 sportig.
Vågar inte säga för mycket, då jag ingen provkört.
Men skulle tro att man kan ställa ut en gs ganska dugligt också.
 
Krävs effekt och bra drevat ;) Africa Twinen var tokigt mysig när man plockade på ett par kuggar mindre bakdrev... 110 på 2'an tror jag den gjorde då. Perfekt o vrida lös bakdäcket på 2an o sedan bara öka gasen vartefter i kurvan ;)
 
Låter mysigt :)
Har min xr ganska ordentligt lv-drevad just nu och är helmysig på grusväg :)
Får helt enkelt dra och försöka köra båda nu under sommaren för att bilda en bättre uppfattning.

Det som just lockar med bmw är märket i sig (bilfrälst) pålitligheten (inbillar jag mig) och intrumentering, reglage osv.
Inte kanske för att det egentligen ser bra ut, utan snarare för att jag kan uppfatta alla ktm lite barnsliga på något sett.
Inget illa ment om någon tar vid sig.

All kunskap uppskattas just nu iallafall!
 
Jag har en ktm 950 Sm, inte kört adventuren men kan tänka mig hur den är. Farsan har en 800gs som jag provkört en del.

Skillnaden mellan våra två är som natt och dag. Motorn i min är sjukt mycket rappare och mer "pang i pungen" effekt på hans gs.

Däremot sitter man hårdare, sportigare och allmänt med obekvämt på ktmen.

Vill du ha en gruspiskare med brutal motor för landsväg satsa på ktm

Vill du ha en bekväm hoj milen bara rullar iväg på och man kan åka hur långt som helst utan att bli trött satsa på bmw
 
Kommer du från en drz och XR vet du ju att effekt inte är allt på grus.

800gs är skottsäker och pålitlig med fin effektkurva för grus och touring.

990/950 är grym med kärnreaktor som motor och fint chassi.
 
Effekt är inte prio i detta valet, vet att båda har så det räcker och blir över för min del. Iaf i skogen och grusvägen.
Jag ser hellre att hojen är bättre på lätt enduro och grus-smisk, än på landsvägen.
Vilken har vassast chassi?
Att bmw:n har snällare, jämnare gång ser jag som en fördel, sen väger den ju nästan 20 kg mindre.
Men det kanske spelar liten till ingen roll i 200kilos klassen från första början?

Edit: Med landsvägen menar jag alltså bekvämlighet :)
 
690 såldes aldrig som en adventure vad jaq vet, men verkar ju finnas vissa kit för att anpassa den för lite mera distans-körning, såsom större tank, kåpor, sadlar etc.

Någon som gjort liknande här på SH eller som kanske vet hur det funkar ?
 
Effekt är inte prio i detta valet, vet att båda har så det räcker och blir över för min del. Iaf i skogen och grusvägen.
Jag ser hellre att hojen är bättre på lätt enduro och grus-smisk, än på landsvägen.
Vilken har vassast chassi?
Att bmw:n har snällare, jämnare gång ser jag som en fördel, sen väger den ju nästan 20 kg mindre.
Men det kanske spelar liten till ingen roll i 200kilos klassen från första början?

Edit: Med landsvägen menar jag alltså bekvämlighet :)

Klarar du dig utan mycket effekt så köp en Africa Twin och behåll Xren så har du 2 kanonhojar.
Väljer du 800gs eller 990 så är nog Ktmen bättre ju bökigare det blir
 
Tycker hondan har ganska perfekt med effekt och ett härligt vrid, speciellt på grus!
På landsvägen saknar man väl lite extra knuff ibland.

Effekt är ganska viktigt, tror bara inte skillnaden mellan dom 2 är avgörande.
Kanske blir en ren enduro-hoj vid sidan om senare vem vet :)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top