Äta svamp?

Äter du svamp?

• Antal röstningar
    0
Svamp är ju underbart! Speciellt toppisar, men Kantareller och Champinjoner är också höjdare.

Äter all svamp, ruskigt gott och man kan ju använda det i precis alla maträtter så länge det inte innehåller makaroner.
Stod och rensade en påse i förrgår så nu har man kantareller veckan ut åtminstone och imorgon blir det en köttfärspaj med kantareller i :drool

Och så stör jag mig på folk som använder ett språk som antyder att de har en avslappnad och personlig relation till svamp. Att säga "trattisar" eller slänga sig med redundanta klichéer som "smörstekta" placerar dessa radhusconnoisseurer i samma fack som folk som säger "rottis" istället för rottweiler, eller rekommenderar att man avnjuter något med "ett gott rödvin". Vaddå, skall man spara det äckliga rödvinet till senare?

Är det gummiartat i konsistensen?
Smakar det död skog?

Om nej på ovanstående så kanske jag gör ett försök för den goda viljans skull.

Rekommenderar att prova den. Tycker dom första smakar lite sådär men sen efter ett tag blir dom godare. Seså bara ut och plocka :tummenupp

Och så stör jag mig på folk som använder ett språk som antyder att de har en avslappnad och personlig relation till svamp. Att säga "trattisar" eller slänga sig med redundanta klichéer som "smörstekta" placerar dessa radhusconnoisseurer i samma fack som folk som säger "rottis" istället för rottweiler, eller rekommenderar att man avnjuter något med "ett gott rödvin". Vaddå, skall man spara det äckliga rödvinet till senare?

Vad faan betyder "radhusconnoisseurer" Googlade till och med för at kunna ge ett fyndigt svar.

Nåja, tur att man bor i radhus och kan käka sin svamp man plockat.

Erkänn..du Nyteknik och Markus är samma person egentligen :P

Jag älskar Rottisar och trattisar men hoppar gärna det goda rödvinet :)
Svamp är otroligt gott när det är tilllagat rätt..inga slemmiga små överkokta trattkantareller eller svampiga (:hihi) shitakesvampar. En vältillagad svamp skall riktigt knulla varenda smaklök i hela munnen ;)..fast det känns fel att nämna knulla o svamp i samma mening :P

Vad faan betyder "radhusconnoisseurer" Googlade till och med för at kunna ge ett fyndigt svar.

Nåja, tur att man bor i radhus och kan käka sin svamp man plockat.

Skall man direktöversätta ordet så är radhuskännare mest korrekt men då inte i betydelsen någon som går runt och tafsar på radhus. Snarare personer som är medelsvenssons och försöker leka fina/kännare.

Typiska drag är följande:
* Dricker alltid vin mitt i veckan för det är ju sååå kontinentalt
* Ser ner på bag-in-box men köper själv 12 flaskor för 199kr i Danmark
* Propsar på att flingsalt måste användas för det ger såååå mycket fräschare smak
* Kör SAAB 9-5 för den är så mycket sportigare än Volvo V70
* Jobbar som säljare

Trattisar är ju så mycket kortare att säga än trattkantareller. Det har nog inte alltid med någon påklistrad avslappnad relation till svampen att göra :confused:

Och smörstekta är inte ett dugg redundant i detta puckosamhälle där fett är det fulaste ord som finns och vidriga teflonpannor och plaststekspadar och cellulosabaserat margarinsurrogat brukar ersätta de hederliga gjutjärnspannorna med SMÖR i som ger så mycket bättre stekyta och smak.

Och det är klart att man dricker det äckliga vinet sist :va :D

Och smörstekta är inte ett dugg redundant i detta puckosamhälle där fett är det fulaste ord som finns och vidriga teflonpannor och plaststekspadar och cellulosabaserat margarinsurrogat brukar ersätta de hederliga gjutjärnspannorna med SMÖR i som ger så mycket bättre stekyta och smak.

Samtidigt hör man aldrig någon berätta om att de ätit smörstekt ägg, eller dito falukorv. Nej, smörstekt är ett värdeord som säger en sak om tillagningsformen och tusen saker om yttraren.

Erkänn..du Nyteknik och Markus är samma person egentligen :P

Jag älskar Rottisar och trattisar men hoppar gärna det goda rödvinet :)
Svamp är otroligt gott när det är tilllagat rätt..inga slemmiga små överkokta trattkantareller eller svampiga (:hihi) shitakesvampar. En vältillagad svamp skall riktigt knulla varenda smaklök i hela munnen ;)..fast det känns fel att nämna knulla o svamp i samma mening :P

Allt min hjärna registrerade var "knulla" och "munnen". :kär

Last edited:
Skall man direktöversätta ordet så är radhuskännare mest korrekt men då inte i betydelsen någon som går runt och tafsar på radhus. Snarare personer som är medelsvenssons och försöker leka fina/kännare.

Typiska drag är följande:
* Dricker alltid vin mitt i veckan för det är ju sååå kontinentalt
* Ser ner på bag-in-box men köper själv 12 flaskor för 199kr i Danmark
* Propsar på att flingsalt måste användas för det ger såååå mycket fräschare smak
* Kör SAAB 9-5 för den är så mycket sportigare än Volvo V70
* Jobbar som säljare

* Har sett alla program med Tina Nordström
* Gillar tv-kockuttryck som att "ringla" olivolja
* Pratar om hur jävla vassa japanska kockknivar de har. Men ser talträngda ut när man frågar dem vilket knivsliperi de brukar lämna sina knivar och saxar till.

Köp de största champinjonerna du kan hitta, slit bort stammen så det bara är en boll med ett hål i och fyll med mjukost med tacosmak eller vitlökssmak och kasta på grillen. Sjukt smarr.

Håller med sporti att Kantareller SKA stekas i smör, inget plastbyttesubstitut kan slå den smaken.

Köpte en flaska olja med sprayfunktion och det funkar faktiskt bra när man ska ha i lite olja på salladen eller smörja stekpannan, givetvis använder man gjutjärn, minimalt med fett.

Last edited:
Äter bara toppisar och cubensis, roliga svampar det där.

Edit: :rolleyes:

Last edited:
Erkänn nu att du ställer denna fråga eftersom du nyss är hemkommen från syndens näste: Las Vegas
Du har helt enkelt råkat smaka svamp från den lokala odling tjejen hade, du vet hon som har som jobb att klä av sig. :tungan

Det kanske finns folk som har en avslappnad och personlig relation till vissa företeelser?

Alla kan inte vara uppfödda med en pinne i röven såsom TS :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back