Ärr-Vilken ersättning?

snibben

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Cbr 954-02
Ärr, sveda & värk-Vilken ersättning?

Hallå allihopa!
Jag undrar m någon har fått ersättning för ärr, sveda och värk i samband med olycka. Har själv råkat ut för en olycka men vet inte vad jag ska godta om försäkringsbolaget erbjuder en summa. Skriv gärna vad ni fick för skador samt er ersättning.
Mina skador var trasigt lårben på höger och en trasig vänsterfot, kunde ta mellan 3-6 månader att bli bra.
Trevlig sommar på 2 hjul för er alla från Snibben

Last edited:
snibben skrev:
Hallå allihopa!
Jag undrar m någon har fått ersättning för ärr, sveda och värk i samband med olycka. Har själv råkat ut för en olycka men vet inte vad jag ska godta om försäkringsbolaget erbjuder en summa. Skriv gärna vad ni fick för skador samt er ersättning.
Mina skador var trasigt lårben på höger och en trasig vänsterfot, kunde ta mellan 3-6 månader att bli bra.
Kan även tilläggas att det blev 4 veckor på sjukhus!
Mvh Snibben

Om det blir fråga om viss invaliditet kan det blir lite större slantar....jag fick bedömningen 9% invaliditet....pga av en whip-lash skada och fick ca 200´
Men det tog 6år innan allt var slutreglerat.

En polare hade ungefär samma skador som du och inga framtida men har för mig att han fick runt 50´

//Lasse

Ärr brukar man inte få så mycket för. Såvida dom inte är i ansiktet, då brukar försäkringsbolagen vara rätt frikostiga.
Det du kan få ersätting för är (som skrivits tidigare) om du får en ingvaliditet bestämd av en läkare. En kompis fick det för sitt knä efter en crossvurpa- 12% har jag för mig ä rnån form av gräns för ersättning, men det lär ju variera från bolag till bolag..
Har svårt att tro att du får något för tiden på sjukhuset förutom förlorad arbetsinkomst...

Lycka till! :tummenupp

lpdata skrev:
Om det blir fråga om viss invaliditet kan det blir lite större slantar....jag fick bedömningen 9% invaliditet....pga av en whip-lash skada och fick ca 200´
Men det tog 6år innan allt var slutreglerat.

En polare hade ungefär samma skador som du och inga framtida men har för mig att han fick runt 50´

//Lasse
Tråkigt med whip-lashen.
Jag hoppas dock att jag ska bli återställd helt men det tar nod sin tid. Är mest intresserad att jag får det som man har rätt till.
Tack för svaret..

snibben skrev:
Hallå allihopa!

Jag kan säga dig att jag skriver flera sådan intyg åt FB och den generella regeln är att dom väntar minst 1 år innan dom bedömmer skadan.
Det kosmetiska brukar sällan ge mycket ersättning utan det är den medicinska invaliditeten dvs funktionen och prognoisen som kan ge pengar.
Dom har olika % satser vad olika typer av skador ger i ekonomisk ersättning.

Bröt ett nyckelben för snart 2 år sen och det klassades som 2% invaliditet. Ersättningen beräknas sen utifrån hur många basbelopp försäkringen är på.

Det finns ingen nedre gräns för ersättning på mina försäkringar.

Som 2ono säger så tar det alltid 1 år innan bolaget gör en bedömning.

Ärrens placering på kroppen har stor betydelse för ersättningen.

F-bolagen går efter samma regler för alla som fastställs årligen med trafikskadenämnden. Listan nedan har säkert uppdaterats men den ger nog rätt bra indikationer.
Det är flera andra faktorer som också påvekar, din ålder t.ex.

http://www.trafikskadenamnden.se/Cirk2-2004.pdf

/Nitrous

ärr

Tänk på att aldrig acceptera det första budet som försäkringsbolaget kommer med!!!
en polare till mig fick dubbla summa efter han skrivit och sagt att han inte var nöjd med den första summan!

Nitrous skrev:
Som 2ono säger så tar det alltid 1 år innan bolaget gör en bedömning.

Ärrens placering på kroppen har stor betydelse för ersättningen.

F-bolagen går efter samma regler för alla som fastställs årligen med trafikskadenämnden. Listan nedan har säkert uppdaterats men den ger nog rätt bra indikationer.
Det är flera andra faktorer som också påvekar, din ålder t.ex.

http://www.trafikskadenamnden.se/Cirk2-2004.pdf

/Nitrous
Tack för listan..
S

PoppeMalmö skrev:
Tänk på att aldrig acceptera det första budet som försäkringsbolaget kommer med!!!
en polare till mig fick dubbla summa efter han skrivit och sagt att han inte var nöjd med den första summan!
Tänkvärt..

En kompis fick typ 6000 för ett gammalt och ganska blygsamt ärr han hade på underarmen efter en cykelvurpa många år tidigare, så lite slantar kan det nog finnas att hämta även för mindre skavanker.

Man kan överklaga både till bolagens egna "oberoende" gransknings avdelning, samt till nåt branch-övergripande råd.

/N

Hej, du måste stå på dig och vara lite jobbig. jag krockade för några år sedan och bröt mitt ben ganska illa med ca 10% invaliditet som följd.

Skillnaden mellan deras första ersättningsförslag och det som det slutligen landade på skiljer 400 % :kocko

Trots att jag hade en överläkare i ortopedi som skrev att jag var si och så skadad så gjorde LF´s skadeläkare en annan bedömning, trots att han aldrig träffat mig.

Jag bad min läkare skriva brev, bad min far intyga hur mycket jag hade löptränat osv innan krocken samt gick till en fotograf där dom fick ta kort på mina ärr (LF fick betala fotografen så klart).

Slutligen efter 4 år hade beloppet stigit med 400% :banana

Så med andra ord, nöj dig inte och stå på dig!

Lycka till!

GBG Bandit skrev:
Hej, du måste stå på dig och vara lite jobbig. jag krockade för några år sedan och bröt mitt ben ganska illa med ca 10% invaliditet som följd.

Skillnaden mellan deras första ersättningsförslag och det som det slutligen landade på skiljer 400 % :kocko

Trots att jag hade en överläkare i ortopedi som skrev att jag var si och så skadad så gjorde LF´s skadeläkare en annan bedömning, trots att han aldrig träffat mig.

Jag bad min läkare skriva brev, bad min far intyga hur mycket jag hade löptränat osv innan krocken samt gick till en fotograf där dom fick ta kort på mina ärr (LF fick betala fotografen så klart).

Slutligen efter 4 år hade beloppet stigit med 400% :banana

Så med andra ord, nöj dig inte och stå på dig!

Lycka till!
Tackar tackar!
Det gäller nog att man ligger i lite annars blir man nog utan... :Bugar

Om du och försäkringsbolaget inte kommer överens och har delade meningar så har du rätt till ett förtroendeombud som för din talan.
Ombudet ska f-bolaget bekosta eftersom du inte ska kunna anses som tillräcklig för att tyda journaler och juridik på rätt sätt.

Men först och främst måste det gå 1 år från skadedatum innan bolaget fattar något beslut i frågan. Innan dess är det ingen idé att bråka med bolaget.
Bättre att ha en bra dialog första året med handläggaren, framför dina besvär hela tiden så att det dokumenteras.
När 1 år närmar sig så kommer du sannolikt att få träffa en ny läkare som inte tidigare har träffat dig och som ska avgöra din invaliditetsgrad.
Gäller det endast ärr så brukar man få träffa fbolaget som tar fotografier av ärren och sen talar med sin läkare som av praxis aldrig får träffa dig för att det inte ska kunna uppstå en jäm-situation.

/Nitrous

Bröt ryggen i en bilolyck 4 år sedan(nu i midsommarhelgen). och försäkringsbolaget skickade ut ett bud på 5% invalidetet. nu i våras. Har skaffat en advokat som FB själva betalar så det kostar mig inget. De anser visst att jag är deras kund och inte motpart i en tvist. så kolla upp det om ditt försäkringsbolag går med på att betala en advokat åt dig, jag gjorde fel uinder dessa 4 år, och det var att alla kvitton måste sparas så de ser att du inte mår bra. då menar jag värktabletter och sjukgymnaster och dylikt. likaså att man går till företagsläkaren eller en läkare även om man bara behöver gå hem ett par dagarfrån jobbet. Allt ska finnas på papper. Detta har min advokat sagt till mig att det hade underlättat vårat "fall". om de betalar din advokat så kan ju han/hon ta hand om alla papper under tiden och då kanske det går lättare att få ut mer rättvist belopp.

/Christer

snibben skrev:
Hallå allihopa!

Ett råd kontakta LEGARE & Anders rosenhall sida = www.legare.se

//Simon

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...