Ärlighet fungerar det?

Ärlighet

• Antal röstningar
    0

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Hur funkar det för er i livet:va
"ärlighet" sägs ju funka/ betala sig med tiden..

Är du ärlig.. mot din fru/ annonser/ kompisar etc,:tungan

Jag ljuger i princip aldrig. Talar alltid sanning, även om den inte är trevlig.
Behöver man ljuga så har man gjort nåt fel, och bör stå för det, eller så är man med fel folk och behöver hitta andra som passar en bättre.

99% av alla som säger sig vilja höra sanningen vill bara höra det som de anser vara sant. :huvet

- Jag vill ha ett ärligt förhållande där vi kan säga allt till varandra och inte ljuga. Hur ser jag ut i den här klänningen?
- Som en gravid mård.
:näsblod

Behöver man ljuga så har man gjort nåt fel, och bör stå för det, eller så är man med fel folk och behöver hitta andra som passar en bättre.
MEN???????? Ett seriöst inlägg.Borde nästan starta en tråd om att fredde e på väg at begå självmord eller nåt.:D Men för en gångs skull var varenda ord du skrev riktigt bra faktiskt.:tummenupp

Det krävs en del begåvning och framför allt ett hästminne för att komma undan med lögner i längden. Oftast trasslar man efter ett tag in sig i de uppdiktade historierna och då spricker det ej sällan och man står med brallorna nere. Lögn bör därför enligt min mening för det egna välbefinnandet undvikas. Har man en gång blivit avslöjad så åtnjuter man sannolikt ej heller särskilt högt förtroende i framtiden hos den beljugne.

Svår balansgång-....

Det krävs en del begåvning och framför allt ett hästminne för att komma undan med lögner i längden. Oftast trasslar man efter ett tag in sig i de uppdiktade historierna och då spricker det ej sällan och man står med brallorna nere. Lögn bör därför enligt min mening för det egna välbefinnandet undvikas. Har man en gång blivit avslöjad så åtnjuter man sannolikt ej heller särskilt högt förtroende i framtiden hos den beljugne.
Ankans formulering är ju klockren men baksidan är ju Freddans...

Folk som säger så (det är av någon märklig anledning oftast kärringar) använder den påstådda ärligheten som en ursäkt för att istället stå för att de är elaka och socialt underbegåvade.

Man behöver inte berätta att en kjol är ful, att ett band är apdåligt eller att en bebis är betydligt fulare än sina jämnåriga. Alla vet att det finns fula kjolar, dåliga garageband och fula bebisar, men man måste inte mosa in det i folk.

Naturligtvis ska man vara ärlig i huvudsak, men att tänja sanningen för att vara snäll är inte negativ. Fast det är jävligt svårt att göra lagom...

Jag är FÖR ärlig..det kan vara jobbigt tycker jag för det leder till TJAFS om folk inte vill veta (vilket de sällan vill :P)

Jag skulle inte vilja vara tvärtom heller..jo kanske förresten..men då skall man ha det kombinerat med förmågan att inte bry sig..och det har inte jag:rolleyes:

Folk som säger så (det är av någon märklig anledning oftast kärringar) använder den påstådda ärligheten som en ursäkt för att istället stå för att de är elaka och socialt underbegåvade.

Wörd! :tummenupp
Typiskt tonårs och dokusåpa-fenomen!
- Jag är bara ärlig! Jag säger alltid vad jag tycker!
...ovanstående påstående blir ett sätt att försöka försvara det faktum att de har en förmåga att konstant kränka folk och att de, generellt sätt, är ganska empatilösa.

Jag är FÖR ärlig..det kan vara jobbigt tycker jag för det leder till TJAFS om folk inte vill veta (vilket de sällan vill :P)

Saknar man fingertoppskänsla blir det lätt tjaffs.

Om man, som exempel, får frågan av nuvarande om hur många man haft sex med innan denne behöver man inte ljuga men man behöver å andra sidan inte skita ner sig genom att dra hela sanningen i detalj.
- "Innan dig? Oj oj, innan dig låg jag i minnsan, herredjävlar min skapare. En tre fyra stycken i veckan betade man lätt av och de gånger man fick med sig två samtidigt i bingen blev det givetvis fler. Helger på swingersklubben med ormgropar höjde ju dessutom snittet en hel jäkla massa men sånt orkar jag inte med längre, knäna pallar inte. Dessutom har jag ju dig nu! puss älskling. hur många hade du varit med då innan du träffade mig?"

...ett smidigare svar kan ju vara:
- "Den typen av frågor har ingen av oss glädje av att få besvarade. Vi har båda levt egna liv innan vi träffades och nu har vi varandra och ägnar oss åt varandra. Vad som hände tidigare är passerat!"

Båda är ärliga svar..
"- Jag säger alltid vad jag tycker"-typerna har däremot en djävla förmåga att välja den obekväma sanningen och i.o.m detta såra folk på löpande band.

Last edited:
enda gången jag ljuger är när jag är trött och vill sova :tummenupp då kan man säga vad fan som helst ibland :D

Jag har i min lilla autistska värld läst forsknig om att ALLA ljuger i snitt 10-15 gånger per dag. (tror jag att de var) Som påpekat oven är de som "aldrig" ljuger bara totalt socialt inkompetenta.
(Man kan iofs vara gravt autistisk eller väldigt lågbegåvad också. De har nämligen för dåligt utvecklad kognitiva förmågor för att klara av att ljuga. Att ljuga är nämligen ganska komplicerat...)

Män och kvinnor ljuger dessutom lika mycket, men män sämre och blir därför avslöjade oftare. Vi tänker i detaljer och missar helheten varför vi har lättare att motsäga oss själv.:fakta

Skulle alla tala sanning jämt skulle vi få en mängd oönskade konflikter på halsen. Den vita lögnen är nog en av civilisationens grundvalar.

- "Den typen av frågor har ingen av oss glädje av att få besvarade. Vi har båda levt egna liv innan vi träffades och nu har vi varandra och ägnar oss åt varandra. Vad som hände tidigare är passerat!"

Fast erkänn att du gärna vill veta hur många det var egentligen. :hihi

MEN???????? Ett seriöst inlägg.Borde nästan starta en tråd om att fredde e på väg at begå självmord eller nåt.:D Men för en gångs skull var varenda ord du skrev riktigt bra faktiskt.:tummenupp

Plötsligt händer det :D

Tack, det var trångsynt av dig. Det finns andra sätt att formulera svar än "Ja, den där kjolen är skitful". Exempelvis "Jag tycker nog att en annan kjol passar dig bättre". Om jag inte har nåt bra att säga till en person i fråga, så säger jag ingenting. Men om de frågar så svarar jag som jag känner.
Säger en tjej "Ååh.. Jag har blivit så tjock.." så svarar jag inte "Nejdå, du är inte alls tjock". Jag försöker vara rak men uppmuntrande. Så svaret kan bli "Men börjar du jobba på det nu så har du en kanonkropp till sommaren, det behöver inte vara så jobbigt som man kan tro", och erbjuder råd och hjälp.
Det sista hon behöver höra är att hon är smal, om man räknar bort "Fy fan.. Du har rätt, du är verkligen tjock"

Samma med musik. Jag respekterar att andra lyssnar på musik som jag inte gillar.
Jag fullkomligen hatar när andra smutskastar min musiksmak med tomma argument som "dom är skitdåliga" eller "fy fan vilken skitmusik". Och därför gör jag det inte mot andra, det låter så tråkigt och ingen vinner på det.
Gillar man inte deras musiksmak, så kan man säga "Nej, jag gillar inte Justin Timberlake, det funkar inte i mina öron".

Och "elak och socialt underbegåvad" tar jag som ett rent personangrepp, men utan att ta åt mig. Jag vet vem jag är och att jag inte gillar dig. Har du inget bättre för dig än att hacka på folk? Det här kommer bli den sista gången jag svarar på ett inlägg från dig, eller över huvud taget skriver någonting ämnat åt dig.

Den som säger att han aldrig har ljugit är en lögnare:mattias

Visst är det så. Jag har varit storfalsk i yngre dagar. Allt det gör är äter upp en och gör det jobbigt för andra. Jag hänvisar till mitt första inlägg på den här sidan.

Edit: Att ljuga för att täcka en polare skulle jag kunna tänka mig göra. Men för personlig vinst, nej.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...