Är yamaha YZF 600 thundercat något att ha?

Shirano

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
Honda CBR 600
Tjenare!

Har tänkt att sälja min pärla, en cbr 600 -95. Har spanat in en thundercat -98 lite på nätet, och tycker den är grymt snygg. Lite i min prisklass också. Men lite funderingar....det verkar inte vara en "känd" motorcykel, vad tycker folk om den? är den värd att äga? någon som vet om det kan vara något större fel, eller mindre som man irriterar sig på?

Vore jävligt tackasam för svar. ha det!
 
Känns lite onödigt om du nu inte bara *måste* ha Thundercaten. Hade en Thundercat förut. Jämfört med en CBR 600 från -00 så känns Thundercaten betydligt mer touringaktig med mindre aggressiv körställning, svampigare fjädring och sämre bromsar. Nu är väl inte en CBR från -95 lika bra som en från -00 så jag gissar att du byter jämnt i körupplevelse ungefär. Byt till något nyare i så fall. Det är mitt tips.
 
Thundercaten är nog bättre än en cbr600 ´95'a iallafall, dem går som en klocka, aldrig ngra problem. 2'ans växel problem är rätt vanligt lite problem du får dras med. Hyfsat billig försäkring (ring TH). Spänn till fjädringen hårt, gå ner en tand på framdrevet så kommer du ha kul. Slipon är inget viktigt (om du inte vill ha fettar ljud dvs, du vinner inte direkt många hästar på ett slipon system).

Har haft en i rätt många år, är nöjd (bra brukshoj som man kan ha kul med), sen står det "600" nånstans på den heller.. du borde inte behöva betala mer än 30 lök för en ´98 tror jag (dem är svårsålda är min erfarenhet, vilket gör att du sitter i en bra sits). Välkommen till "The Thunderpussy Club" (låter mer som en "herrklubb" :hihi )
 
fart freak skrev:
...dem går som en klocka, aldrig ngra problem...
Kan bara hålla med. Hade min i 5 år. Mätaren stod på 4600 mil när jag sålde den. Den fick inte bara snälla mil på gata utan fick även bekänna färg på bana. Den enda som hände för mig var att topplockspackningen gick. Ett par av pinnbultarna hade vibrerat loss lite. Sabla otur.
fart freak skrev:
...gå ner en tand på framdrevet så kommer du ha kul.
Absolut! Min fick både bättre acc och högre toppfart!
 
Jag har ägt en thundercat -97 (gathoj) och har nu en CBR600 -97 (banhoj). CBR'en var samma hoj 95-98 så min borde vara likvärdig med din bortsett från de ändringar som är gjorda för att den ska trivas på bana.

Skillnaden mellan dessa två hojar är så pass liten att jag inte ser nyttan med bytet mer än att det kan vara kul att prova något annat.
 
fart freak skrev:
du borde inte behöva betala mer än 30 lök för en ´98 tror jag (dem är svårsålda är min erfarenhet, vilket gör att du sitter i en bra sits).

Med tanke på att de flesta begär över 40k för -98 så tror jag det blir svårt att komma under 35k för ett fint ex.
 
thundercat

Shirano skrev:
Tjenare!

Har tänkt att sälja min pärla, en cbr 600 -95. Har spanat in en thundercat -98 lite på nätet, och tycker den är grymt snygg. Lite i min prisklass också. Men lite funderingar....det verkar inte vara en "känd" motorcykel, vad tycker folk om den? är den värd att äga? någon som vet om det kan vara något större fel, eller mindre som man irriterar sig på?

Vore jävligt tackasam för svar. ha det!



Jo, men känner att jag skulle vilja byta lite. cbr:n är den första hopjen jag har. sen tycker jag fundercaten är snyggare än den jag har. men sant som ni säger, priset skiljer inte mycket mellan dem, trots 3 år. beslutssamhetsångest eller vad?:)
 
Shirano skrev:
Jo, men känner att jag skulle vilja byta lite. cbr:n är den första hopjen jag har. sen tycker jag fundercaten är snyggare än den jag har. men sant som ni säger, priset skiljer inte mycket mellan dem, trots 3 år. beslutssamhetsångest eller vad?:)

Va' fan! det är ju alltid kul o byta upp sig några års modeller. Thundercat är 10ggr snyggare än en cbr600 från ´95 (det är ju som en Volvo 240 i jämförelse med en 440!). Har du dessutom fått skattepengar tillbaks har du ju faktiskt ingen ursäkt att inte prova på en annan hoj. Thundercat tillverkas och säljs fortfarande i USA - och dem har ju god smak eller hur ! :3freak
 
fart freak skrev:
2'ans växel problem är rätt vanligt lite problem du får dras med.

vad är problemet med 2:ans växel? Själv är jag inen specialist på mc, började intressera mig förra året och fick kortet nu i somras. Känner själv att jag är nöjd med cbr i acc och känsla. Drar dem bilarna som jag änner för:) eftersom det är min första hoj cbr:n) så vore det kul att byta lite. men sen har jag inte obegränsat med dollars, men att lägga till ett par tusen på thundercaten känns som det är värt. Kollade upp lite skillnaderna mellan de båda och det var inte så stor skillnad. vikten var densamma, thundercaten ligger ett par hästkrafter högre.
Sen gillar tjejn att åka med bak, fast jag vill inte köpa en glidarhoj bara för att hon gillar att hänga med, utan jag vill köra mc, inte åka mc.
 
om jag frågar så här: "Vad ni skulle ni rekommendera? en honda CBR 600 -95, eller en thundercat-98? rent allmänt alltså...
 
Shirano skrev:
fart freak skrev:
2'ans växel problem är rätt vanligt lite problem du får dras med.

Nästan alla Thundercats har ett mekaniskt problem med 2:ans växel, dock i olika utsträckningar. Ibland (läs: mycket sällan) direkt efter växling upp från 1:a kan den hoppa ut, men det är bara o sparka till den. ett välkänt fel som inträffar max några ggr per år. Låt det inte avskräcka dig.

Om du precis fått körkort, skulle jag därimot rekommendera dig att behålla cbr'en och få in lite mer körvana först. Då kommer du att uppleva skillnaderna mycket mer när du byter upp dig, sen är det inte direkt ovanligt att du gör nåt dumt som nybörjare (att du sätter några repor på hojen...). Gör dina misstag (och lär dig av dem) på din nuvarande lite äldre cbr600, det kommer att svida mycket mer om du gör samma misstag på en nyare (och finare) hoj... Hondan kommer inte tappa mycket mer i värde hursomhelst.. sälj den i början av nästa säsong, så får du dessutom bättre betalt än så här års.
 
Last edited:
Silwer skrev:
40 ä den ju inte värd, då är det ju inte många tusen till så sitter man på en R6 i stället som ju är överlägsen den gammla dunderkatten

Är det samma premie då? - Jag skulle tex få pröjsa lika mycket, som jag betalat för min fzr, i premie om jag istället hade ägt en r1...
Trots min önskan att ha nåt nyare så behöver jag bara titta på försäkringsbeskedet för att kvarstå som en mkt nöjd FZR ägare :)
 
Kom inte Thundercaten 96 och förblev ouppdaterad tills den dagen den försvann?! Och vad jag vill minnas så sopade cbr:en rent hus om man jämför med thundercaten år 1996. Iaf enligt bike, men dom ljuger ju iofs! Alltid kul med ny hoj dock. Jag hade hållt mig till cbr, utan att tveka en sekund.
 
Shirano skrev:
om jag frågar så här: "Vad ni skulle ni rekommendera? en honda CBR 600 -95, eller en thundercat-98? rent allmänt alltså...

Har du haft några problem med Hondan? Nä, tänkte väl det...så byt inte till dig problem nu :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top