Är vissa MC förare helt dumma i huvudet?

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Barrichello skrev:
2295366 Börjar bara tänka på klippet som cirkulerar på internet där killen drar upp bågen på bakhjulet men där tjejen bak tyvärr inte är med på noterna... Minns inte om hon har byxor lr shorts men skinnställ har hon inte iaf... Bara hjälm, det ska inte ha varit så skönt att landa på asfalten :(

enhjuling skrev:
2295996 Vilket var då värst, att killen drog på så tjejen föll av ELLER att hon inte hade skinnställ??
Enligt min uppfattning så är det förarens ansvar att se till att passageraren har utrustning på sig, om denna nu inte förstår vikten av det själv. I annat fall kan man väl alltid vägra att skjutsa :va


Att först skjutsa någon som inte har utrustning är illa, att sedan dra på så att denna någon dessutom åker av mc'n (oavsett om det var på bakhjulet eller ej) är givetvis en katastrof :huvet


Med det usla omdömet ska man inte ha ett kk, och jag hoppas att vederbörande döms både för vårdslös körning, samt för vållande av skada på personen :fatta!
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Strömma skrev:
2296173 Enligt min uppfattning så är det förarens ansvar att se till att passageraren har utrustning på sig, om denna nu inte förstår vikten av det själv. I annat fall kan man väl alltid vägra att skjutsa :va


Att först skjutsa någon som inte har utrustning är illa, att sedan dra på så att denna någon dessutom åker av mc'n (oavsett om det var på bakhjulet eller ej) är givetvis en katastrof :huvet


Med det usla omdömet ska man inte ha ett kk, och jag hoppas att vederbörande döms både för vårdslös körning, samt för vållande av skada på personen :fatta!

Katastrof, det håller jag med om.
Men frågan var vilket som var värst. :huvet
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
enhjuling skrev:
2296195 Katastrof, det håller jag med om.
Men frågan var vilket som var värst. :huvet

Tyckte jag var tydlig :va

Klargörande:
1. Skjutsa någon utan utrustning = Illa
Kräver ett stort ansvar gällande framförandet av mc'n

2. Köra så att passageraren ramlar av pga förarmisstag = Katastrof
Katastrof är pga av omdömeslöshet i det här fallet jämställt med Totalt Vansinne

Totalt Vansinne vs Illa :va

Make your own Top Ten :huvet
 

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Stället är alltid på ( ja om man inte ska åka 1 km i 30 km/h förståss....). Jag är hellre lite svettig och dushar efteråt , än att inte ha ngt kvar att ducha.........har sett vad som händer om man inte har ställ på sig o lägger sig på asfalten i normal landsvägsfart.....man slipar av allt kött på benen, el armarna, intill benet ...............inte skönt alls......

Åkte själv en 50-60 m ( höll 75-80 km/h )på asfalten efter jag blev påkörd av en bil...märktes inte alls.... stället tog allt.
 
Last edited:

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Svart 600 Hornet
Låt folk köra i endast string om de så skulle vilja, Backblade skulle gilla det :) :näsblod

Vill folk inte ha skydd så behöver de inte.. Vill människor inte röra på sig så behöver de inte det....

Vad bra Sverige vore om inte alla stod och glodde på grannen som fågelholkar.....

Oj har han köpt en ny bil!!! Ush hur har han råd? Undra vad den kostar? Vilken försäkring kan han tänkas ha? undra hur mycket han tjänar? Vem var tjejen som kom hem kl 03:00 igår? De borde måla om sitt hus! Nej ska de mata deras barn med den maten! Klipper de aldrig gräset? De hälper aldrig till när man behöver hjälp? Tränar han aldirg? Lite tjock nu? Kanske gravid? Ska de verkligen måla om huset nu? Undra vad huset kostade...

Nej ska han ut och köra med mc:n igen!..........
Granne: - Ta de nu försiktigt!
Granne: - Ska du inte ha några "sånnadär" skydd på dig?
- Nej det går nog bra, ska åka 100m till affären (för jag är så otroligt lat!)
- Det är 10gg idag som du säger jag ska ta de försiktigt, precis som alla andra personer när man åker... (tyst nästa gång kanske?)
Granne: - Det tänker jag säga varje gång du åker ut, tycker det är så farligt
- Jaha, (skaffa dig ett liv)

Grannar är som fågelholar, helt tomma, vinden viner igenom, och bara står där och glor
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
bgix skrev:
2295320 Stöööön!!! Skinnställ/hjälm/stövlar/handskar/rygg-/knä-/armbåg-/snoppskyddstalibanerna är igång igen!

Konstigt nog ofta samma individer som gärna antyder att de kan köra VÄLDIGT FORT eller JÄTTELÅNGT på både bak- och framhjulet eller skrapa knä i varje sväng. Allt på på landsväg förstås.

Samma klantarslen som regelbundet klotar så plasten ryker och försäkringspremierna ökar i takt med inflationen i Zimbabwe.

Försök fatta att den allra viktigaste faktorn för säkert hojåkande sitter mellan öronen!

Kalkylera hela tiden risker med hänsyn till ditt eget kunnande, hoj och utrustning och anpassa framfarten efter det - "f*n, åker jag av här blir det bara köttfärs kvar" -> temposänkning. Tänk framåt, använd fantasin och försök förutse andras beteenden. Signalera tydligt egna intentioner för att hjälpa velepellarna att bestämma sig. Använd alltså skallen när du kör.

Gör du det är det inte farligare att åka motorcykel i shorts än att cykla i samma mundering.

Jag är för skydd :)

Kan inte öht köra på bakhjulet, och väldigt fort går inte, knäskrapar gör
jag dock varenda gång jag ska mecka med cykeln/bilen i garaget.

Klotat? Nej vet inte hur man gör.

Anser fortfarande att det är säkrare med ställ än utan och förstår inte
dom som kör utan för än har jag inte sett EN enda i stockholmstrafiken
som kört långsammare än bilarna pga att dom inte har ställ på sig.
10-30+ på hastighetsbegränsingen...

kan hålla med till fullo om att den viktigaste faktorn sitter mellan öronen
men varför inte använda det som sitter där till att eliminera andra faktorer
som tex skadekostnader vid olycka?
 

MikkE

Guest
Tror att alla har åkt utan skydd.
Dock var jag puckad att inte åka med skydd (åkte bakpå och hade inte tillgång till skydd då, endast hjälm och handskar) till Lunda-träffen förra tisdagen. Vi tog det lugnt på vägen dig, inga problem. Dock på vägen hem kom man upp i hastigheter över 170km/h. I efterhand tänker man på varför man inte körde lugnt istället och vad som kunde hända om ett hjul skulle panga eller liknande. Hade vart en köttslamsa utspridd på en 300 meter lång sträcka. Detta var dock andra gången, annars har jag alltid haft full mundering. Lätt att vara efterklok ibland.

Ni som kör med jeans, kan inte Gore-Tex brallor vara ett alternativ istället.

Sedan tror jag inte att denna tråd kommer fram till någonting som de andra "kör med skinnställ-trådarna".
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top