Är toppen värd att renovera!?

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Hej på er!

Så har man lyckats, införskaffade mej en Husqvarna 510TE årsmodell -89 med lite bekymmer i växellådan, fixade detta och monterade ihop hojen igen. Dock så visste jag inte vad det skulle vara för ventilspel, utan med vetskapen att jag bara skulle testköra hojen lite så kände jag på varje vipparm att det var ett visst ventilspel och var nöjd med detta eftersom förra ägaren sade sig ha varit rätt så noggrann.

Vad jag dock skulle gjort var att känna att stoppmuttern till ventiljusteringsskruven verkligen var dragen, det var den inte på en ventil, därav den fina bilden på toppen där avgasventiltallriken har gett sig av...

Som ni ser så är toppen rätt tilltygad, men inte spräckt. Där den del av ventiltallriken sitter i toppen fastkilad så vackert är ett rätt djupt hack dock, kanske går att svetsa igen? Sen behövs det 2 nya avgasventiler, den andra är krokig, det behövs säkerligen 2 ventilstyrningar och åtminstone 2 ventilsäten också.

Är det lönt att reparera denna topp frågar jag er? Det är inte så lätt att hitta en begagnad heller till lagom pris, dvs jäkligt billigt...

Tacksam för svar / Thomas

Bifogat

• manglad_topp.jpg
    manglad_topp.jpg
    107.4 KB · Visningar: 168
Oj,,här var det ett skrot-topplock,,,,,sorry.
Risken finns (är nog ganska stor,,) att en renovering av toppen på bilden INTE blir "jäkligt billigt" heller,,så att börja leta efter en annan topp är ett hett tips.
Den skall ju både svetsas och CNC-fräsas (i förbränningsrummet) samt byte av både styrningar samt evt. ventil-säten(åtminstone slipas in efter de nya ventilerna) och sedan planas,,så det springar snart iväg i pengar.
En osökt fråga är : HUR ser kolven ut efter all skrot som har studsat runt därinne??
Vevstakslagren? Sönderslagna, eller??
Så billigt, det blir det inte, anser jag.
Frostie.

Hej Frostie!

Jo, att den är mer eller mindre skrot det vet jag ju, men den är iaf räddningsbar?

Kolven är totalslut och cylindern med, men vevstakslagret verkar ha klarat sig undan! Så det är ny kolv och cylinder som behövs också, så helst skulle man hitta en gammal motor å hänga i. Jag vill ju bara ha något att skotta runt i skogen med så man kan jobba upp lite motion och bort med lite fett... :näsblod

Mvh Thomas

Den där såg ju inte farlig ut:D den fixas billigt.. Vi räknar högt..OBS har ingen prislista bara tokgissar!!.. Ventiler 300kr st.
lite svets lejd svetsare 250kr
nytt säte 300kr om behövs? tror inte
tillslipas i förbränningsrum effter svets 0kr = dremmel
Inte så noga du slipar pga ej flercyllad
nya styrningar max 300kr st 50 kr att byta på firma.
Mirainfräsninga av ventil ?? Kolla Dr bikes hem sida!!
Under 2000kr är den garanterat som ny:tummenupp ..Men jag skulle vara mest närvös för vevtappens lager och vevstaken.. Bara at changsa eller även byta vevstake och lager typ 4000-5000kr Och allt jobb det innerbär också:gnissla .

Cylindern kan lagas om inte totalskrotad..500kr + vid omnickasil .

Last edited:
Den där såg ju inte farlig ut:D den fixas billigt.. Vi räknar högt..OBS har ingen prislista bara tokgissar!!.. Ventiler 300kr st.
lite svets lejd svetsare 250kr
nytt säte 300kr om behövs? tror inte
tillslipas i förbränningsrum effter svets 0kr = dremmel
Inte så noga du slipar pga ej flercyllad
nya styrningar max 300kr st 50 kr att byta på firma.
Mirainfräsninga av ventil ?? Kolla Dr bikes hem sida!!
Under 2000kr är den garanterat som ny:tummenupp ..Men jag skulle vara mest närvös för vevtappens lager och vevstaken.. Bara at changsa eller även byta vevstake och lager typ 4000-5000kr Och allt jobb det innerbär också:gnissla .

Cylindern kan lagas om inte totalskrotad..500kr + vid omnickasil .

Hej Boost!

Trodde väl att det skulle vara någon som är lika obotligt optimistisk som jag här... ;)

Har dock hittat lite priser på skoterdelen.se;
- Ventil, per st 589:-
- Ventilsäte råämne, per st 189:-
- Ventilstyrning (till 350/410, passar?), per st 249:-

Så det blir en del slantar ändå, någon som svetsar tror jag att jag kan fixa hyfsat billigt, sen borde ju Stigs Motormekaniska här i Axvall kunna fixa att mirafräsa sätena väl? Lika bra att ta alla ventilsäten då väl? Toppen är duktigt portad sedan innan, så jag tänkte att det kanske vore kul att behålla den om den ger nån häst till. Vet inte hur mycket Dr. Bike tar för att mirafräsa, men han kanske har lust att kommentera det här i tråden om han råkar se den... :)

Jag ska gå över till grannen och se om han har en sån där precisionsklockmätare för att kolla spelet på vev och vevstakslagret!

Cylindern är nog att anse som skrot, både foder och yttre aluminium är spräckt från topp till tå... :näsblod

Mvh Thomas

Fan va dyr ventilen var!! Måste finnas billigar av annat märke..Jo Innan du kostar på en krona så förök svetsa den först!! För misslyckas det är det ju kört med toppen,,Och det måste vara ett ordetligt proffs på svets tig iom att det är tätytan på 2 ställen som är väck!! Plana sedan och se om det duger planing 0-500kr-
Kollade lite mer på bilden..Det är faktist stor changs att alla säten duker med endast omfräs och det är inte ens säkert att styrningen behövs bytas..Men o andra sidan styrningarna har väl varit med ett tag så mät upp glappet bara. Kompisare gjorde ett zpq av ien insugsventil på ktm ,,men styrningen klarade sig.den var gjord av bronce endast sista biten böjde sig på styrningen men ventilen centrerade kanonrakt ändå,,,,funkar klockrent.

Last edited:
Fan va dyr ventilen var!! Måste finnas billigar av annat märke..Jo Innan du kostar på en krona så förök svetsa den först!! För misslyckas det är det ju kört med toppen,,Och det måste vara ett ordetligt proffs på svets tig iom att det är tätytan på 2 ställen som är väck!! Plana sedan och se om det duger planing 0-500kr-
Kollade lite mer på bilden..Det är faktist stor changs att alla säten duker med endast omfräs och det är inte ens säkert att styrningen behövs bytas..Men o andra sidan styrningarna har väl varit med ett tag så mät upp glappet bara. Kompisare gjorde ett zpq av ien insugsventil på ktm ,,men styrningen klarade sig.den var gjord av bronce endast sista biten böjde sig på styrningen men ventilen centrerade kanonrakt ändå,,,,funkar klockrent.

Jo, jag har lärt mej att delar till gamla Husqvarnor är inte billiga... Och begagnade delar till dom växer inte på träd! Som sagt det borde finnas något annat märke som passar rakt av mer eller mindre.

Jag har 2 kontakter när det gäller svetsning i aluminium, ska höra med dom om dom kan lägga i där ventiltallriken satt fast i toppen. Det är nog det enda stället som faktiskt behöver svetsas! Ska plocka ur ventilerna ur toppen och fotografera lite mer, då mäter jag ventilerna också så jag har några referenspunkter till att hitta liknande ventiler.

Får plocka in och se om det blivit hysteriskt mycket glapp i styrning också, måste nog skaffa mej en egen sån där precisionsklocka som man mäter glapp med bara...

Mvh Thomas

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...