Är Sverige regeln eller undantaget?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Lyssnade på en tankeväckande krönika med Kjell Albin Abrahamsson i P1 igår och hans tema var samma som den här trådens ämne.

----------------------------------------

Utdrag ur könikan:

-Inget annat folk än svenskar är så övertygade om att det är just vi som är mänsklighetens metermått, vi slår till och med fransmännen.

-Integrationsverket gav nyligen ut en intressant rapport med titeln "Vilka är annorlunda?". Jag vill avråda dem att läsa den som fortfarande tror att vi svenskar är annorlunda bara ur positiv bemärkelse. Bland annat analyseras traditionella värderingar som religion och familj. Vi är undantaget. Vi svenskar är annorlunda. Alla de andra uppvisar ett betydligt större religiöst engegemang och starkare uppslutning kring den egna familjen. Vi är heller inte hederligheten personifierad i en fifflande omvärld. Jämfört med Polen, Bosnien, Ryssland, Turkiet, Iran och Indien har vi den lägsta ekonomiska moralen och den lägsta synen på nödvändigheten av arbete.

----------------------------------------

Gillar dylika brandfacklor som slår hål på den - enligt min uppfattning - självgoda inställning som präglar många svenskar när de ska jämföra vårt land med andra och människor i andra delar av världen med svenskar. Själv var jag mycket tveksam till att den trio högröstade/gestikulerande italienska bilförsäljare som jag köpte en bil av förra veckan verkligen skulle skicka det helt nödvändiga italienska reg.beviset hem till mig i Sverige så att jag skulle kunna registrera/försäkra/använda bilen här. En vecka gick och jag började förbanna min godtrogenhet och förberedde mig på det värsta - tills det nästa dag dök upp en avi om rekommenderad post att hämta i min lokala Vivobutik. Jag insåg hur lätt det är för en svensk att misstro de som inte beter sig som en svensk och kände hur även jag är smittad av den svenska självtillräckligheten. Men insikt är första steget mot förändring! :)

En bit ner på sidan står "Warsawa torsdag". Klicka på "Krönika".

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program...riodStart=2007-03-01&Period=3&Artikel=1229595

P1 regerar! :yoparty

Last edited:
Hohoho, vad roligt det skulle vara om detta stämmer......:D :D :D
http://www.integrationsverket.se/tpl/Publication____2679.aspx

:fakta

"När det slutligen gäller hur man ser på ekonomiskt moraliska frågor
(exempelvis att fuska med skatten eller olika bidrag och förmåner) och
förvärvsarbete är resultaten mer oväntade. I den mån det överhuvudtaget
finns någon skillnad mellan invandrargruppernas forna hemländer och
Sverige visar det sig att det är svenskarna som tycks ha en något mer
tillåtande syn på att fuska med skatten och sociala bidrag. Man bör således
inte utgå från att de som kommer från invandrarnas hemländer skulle ha
lättare att acceptera olika typer av försyndelser mot en god ekonomisk
moral än svenskarna. Tvärtom, i den mån man överhuvudtaget kan säga att några skulle ha lättare att göra det finns svenskarna bland dessa. När det gäller hur man ser på förvärvsarbete visar resultaten på samma sätt en
förvånande tendens. För svenskarna förefaller arbete inte vara något
särskilt självklart och viktigt moment, vare sig i det egna livet eller för
samhället i stort. Något tillspetsat kan man säga att svenskarna i
jämförelse med de som kommer från invandrargruppernas forna hemländer
har ett betydligt mer svalt förhållningssätt till förvärvsarbete som en
nödvändig betingelse för den egna försörjningen."

Last edited:
Vi är undantaget. Vi svenskar är annorlunda. Alla de andra uppvisar ett betydligt större religiöst engegemang ...

Om ni såg dokumentären "Jesus Camp" förra helgen så blev man upplyst om att Sverige är det minst religösa landet i världen. Jag tror det betyder att Sverige är det land som har minst antal religösa människor. Det var i och för sig ett amerikanskt radioprogram som hävdade detta baserat på en studie som jag inte kommer ihåg namnet på.

Om ni såg dokumentären "Jesus Camp" förra helgen så blev man upplyst om att Sverige är det minst religösa landet i världen. Jag tror det betyder att Sverige är det land som har minst antal religösa människor. Det var i och för sig ett amerikanskt radioprogram som hävdade detta baserat på en studie som jag inte kommer ihåg namnet på.

Det stämmer nog väldigt bra. Få länder är så sekulariserade som vi är. Det är just därför det är så fantastiskt hur vi svenskar fördömmer alla mäniskor som har en tro trots att vi själva är i en sådan oerhört minoritetsställning när det gäller den frågan.

"När det slutligen gäller hur man ser på ekonomiskt moraliska frågor
(exempelvis att fuska med skatten eller olika bidrag och förmåner) och
förvärvsarbete är resultaten mer oväntade. I den mån det överhuvudtaget
finns någon skillnad mellan invandrargruppernas forna hemländer och
Sverige visar det sig att det är svenskarna som tycks ha en något mer
tillåtande syn på att fuska med skatten och sociala bidrag. Man bör således
inte utgå från att de som kommer från invandrarnas hemländer skulle ha
lättare att acceptera olika typer av försyndelser mot en god ekonomisk
moral än svenskarna. Tvärtom, i den mån man överhuvudtaget kan säga att några skulle ha lättare att göra det finns svenskarna bland dessa. När det gäller hur man ser på förvärvsarbete visar resultaten på samma sätt en
förvånande tendens. För svenskarna förefaller arbete inte vara något

Äsch alla vet att invandrare är lata bidragsfuskande parasiter. Fantastiskt rolig rapport, och ett genidrag att lägga upp på SH....:)

Detta ska bli spännande.:tummenupp
Tror att detta blir veckans tråd!
Fast visst stämmer det att vi, precis som många andra, verkar se oss som Guds gåva till mänskligheten, fast då utan att tro på Gud givetvis...

-Integrationsverket

Jämfört med Polen, Bosnien, Ryssland, Turkiet, Iran och Indien har vi den lägsta ekonomiska moralen och den lägsta synen på nödvändigheten av arbete.[/I]

Men sluta och gnäll nu, vi är bäst:rolleyes:

Regeringen, lägg genast ner intetsägandeverket.

En bekant jobbade i Polen som konsult, de inhemska arbetarna såg han inte till
så mycket, när de efter én tid fick höra att han skulle åka tillbaka till Sverige så utbrast de "men när du har åkt då är det ju ingen här som jobbar:confused: "

En liten groda som hoppade på tangentbordet precis innan jag svarade...

Last edited:
Kan det vara för att medelkorkade Svensson svarar ärligt medan den nyinvandrade Abdullah är rädd för replessarier om han svarar fel? Abdullah vet kanske inte om det är säkerhetstjänsten som kollar upp honom eller hur sverige fungerar så han försöker då framstå som guds bästa barn, medan medelkorkade Svensson som struntar i gud svarar att den där jävla Ringholm kan man gott blåsa (jag antar att rapporten är gjord innan valet)...född fri skattad till döds
Trodde du att man frågade indier, ryssar osv. i Sverige?! :va

Edit: Först nu inser jag hur komiskt ditt inlägg är.

Last edited:
Kan det vara för att medelkorkade Svensson svarar ärligt medan den nyinvandrade Abdullah är rädd för replessarier om han svarar fel? Abdullah vet kanske inte om det är säkerhetstjänsten som kollar upp honom eller hur sverige fungerar så han försöker då framstå som guds bästa barn, medan medelkorkade Svensson som struntar i gud svarar att den där jävla Ringholm kan man gott blåsa(jag antar att rapporten är gjord innan valet)...född fri skattad till döds

Det där var ett strålande inlägg, ur många perspektiv.

Det intelligenta perspektivet var dock inte ett av dom.

Haha, vilken nit Hårding sprang rätt in i.

Den rapporten gäller ju givetvis inte mig. (Antar att jag eg. borde flika in någon slags gul gubbe här som visar att jag bara försöker vara vitsig.)

".........För svenskarna förefaller arbete inte vara något

Det där tror jag är väldigt sant! Förvånas öht över den mkt låga arbetsmoral som verkar råda i det här landet... Folk släpar sig till jobbet, i bästa fall kommer dom tom i tid, och tycker att det i sig är en tillräckligt stor bedrift för att få lön. Att man faktiskt ska utföra ett arbete på jobbet verkar däremot komma som en överraskning. Vill dock tillägga att vi har den bästa (säsongs)anställda man kan tänka sig - han är en riktig pärla!

nja om jag skulle få jämföra sverige (och svenskarna) med andra länder så skulle jag vilja påstå att sverige är så jävla bra så att resten av världen egentligen skulle behöva kalla sverige för sver-yeah för att dom skulle förstå hur bra vi har det här. eller nåt

För svenskarna förefaller arbete inte vara något
nödvändig betingelse för den egna försörjningen."[/I]

Generaliseringar av värsta sorten kategoriskt tyckande som bygger på att skapa personliga debatter.

Vad ska sådana åsikter leda till ?

Vad som förefaller vara givet är att sveriges sociala/ekonomiska politik bygger på värden som folk i Iran, Pakistan och Irak är beredda att dö för att uppleva.
Är det så konstigt att Invandraren Y eller svensken X inte behöver/vill arbeta för att erhålla egen försörjning eftersom dom inte behöver det, snarare där problemet ligger.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti