Är styrlagret trasigt?

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Hojjen i fråga är en Honda CB 650 från 1981 som jag ägt i ca 2 månader.

Symptom som har vart sen jag köpte den: Styret börjar vobbla om man släpper det i farter över ca 60 km/h samt att man känner nått slags glapp om man i 30 km/h eller lägre klipper till med frambromsen och sedan släpper den direkt.

Styrlagret var bytt precis innnan försäljning enligt förra ägaren samt att hojjen lämnades in av mig på service på Honda center i göteborg där dom bl.a kontrollerade styrlagret. Servicen ägde rum för en månad sen ungefär. Hojjen var även besiktad utan anmärkning ett par dagar innan jag köpte den.

Har vid flera tillfällen vickat lite löst på framgaffeln för att känna något ev. glapp men inte upptäckt något. Men idag gav jag mig fan på att något inte står rätt till och drog ordentligt i framgaffeln fram och tillbaka, och självklart fanns där ett rejält glapp om man tog i ordentligt, vilket jag inte gjort tidigare.

Så till frågan, är det styrlagret som behöver bytas? Isåfall, hur fort kan ett styrlager slitas ut? :va och om så är fallet så tycker jag det är extremt konstigt att både besiktningsman samt verkstads-personal inte upptäckt felet.. Servicen var ju inte direkt gratis.

Eller räcker det med att dra åt styrlagret? Isåfall, hur hårt ska det sitta? Har för mig att jag läst att man lätt kan dra sönder styrlagret om man drar åt för hårt.

mycket tacksam för svar!

~Slif

Last edited:
Låter som att styrlagret gått sönder, kan ju vara ett måndagsex kanske man drog sönder det vid montering!
men dock kan du ju prova och dra åt det (LAGOMT).
är du osäker på hur hårt äre nog bara ringa till din lokala mc verkstad och höra hur hårt det skall dras och försöka fixa en momentnyckel ;) angående hur länge det håller så ska det hålla klart längre än vad ditt gjort!

Klämmer du åt frambromsen och trycker hojen framåt skall det inte vara en tillstymmelse till glapp! är det så så är det strylagret som gått.

Det brukar funka bra att dra åt. Svårt att säga hur hårt du skall dra då jag brukar göra det på känsla.
Men dra åt "lagom" hårt, och sen släpper du ett kvarts varv. Har du framhjulet upphissat skall det gå lätt till höger/vänster.
Har glappet försvunnit så har du dragit precis "lagom". :)

Dra åt tills det börjar gå tungt att styra, lossa så det går lätt. Kontrollera att det inte går tungt efter att låsmuttern är åtdragen, och kolla att det inte glappar givetvis.

Åk in dit arbetet gjordes, gissningsvis gjorde man fel vid åtdragningen så det blev löst direkt igen

Antagligen bara att spänna, men detta görs bäst med upphissat hjul (och så styret kan vridas)

Åk in dit arbetet gjordes, gissningsvis gjorde man fel vid åtdragningen så det blev löst direkt igen

Antagligen bara att spänna, men detta görs bäst med upphissat hjul (och så styret kan vridas)

Ja, det låter troligt. Möjligtvis har lagerbanorna inte gått i botten vid montering, utan hoppat på plats efter att du har kört en bit.

Mats

Ja, det låter troligt. Möjligtvis har lagerbanorna inte gått i botten vid montering, utan hoppat på plats efter att du har kört en bit.

Mats

Alltså, lagret byttes av tidigare ägare innan besiktningen som skedde för ca 2 månader sedan, och servicen (där kontroll av styrlager utfördes) gjordes av honda center för en månad sen. Dock så har ju symptomen kvarstått efter att servicen var gjord. Problemet är att jag inte kan köra hojjen till verkstaden dom närmaste veckorna då jag väntar på att få tillbaka tank + en massa delar från lackering :rolleyes: så ska ge mig på att spänna själv först, som ni tipsade om ovan.

Tack för bra och snabba svar, som vanligt!

~Slif

Last edited:
plockade isär och skulle spänna styrlagret och upptäcker att låsmuttern bara ligger löst på (!?).. försöker spänna den men den går bara runt ca ett varv och man kunde dra lös den med fingrarna.. dock så satt den fast så man inte kunde lyfta av den iaf.. spände iaf bulten på styrkronan hårt som fan med 1 meter hävarm och nu glappar inte framgaffeln längre. frågan är om jag ska köpa en ny låsmutter eller om det håller som det är nu? (och isåfall vart jag ska få tag på den heh..)

~Slif

Bifogat

• DSC00287.jpg
    DSC00287.jpg
    223.4 KB · Visningar: 209
Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard