Är sporthojen en dinosaurie?

Haha, vi har gått från sporthojar till att nakna hojar är obekväma att åka motorväg med via bilindustrin till vem som först kom på adventure-hojen :)

Men jag är tyst eftersom jag är en av OT-förbrytarna :)
 
...tyska bilar från VW till Mercedes går som tåget...
Audis köp av Ducati bekräftar intrycket att den italienska tillverkaren har bättre kontakt med vad köparna efterfrågar än till exempel Suzuki.

Den japanska tillverkaren avslöjade nivån på sin utvecklingstakt när de nyligen visade en ny V-Strom...med motor från TL 1000 S.

:brinnerup

Man kan undra hur mycket nytänkande vi får se när nya GSX-R avtäcks.
 

Bifogat

  • SuzukiV-Strom1000Concept.jpg
    SuzukiV-Strom1000Concept.jpg
    46.8 KB · Visningar: 59
Last edited:
Jänkarna är akterseglade vad gäller customs nuförtiden också...
Ett segment som de japanska tillverkarna verkar vara betydligt bättre på än sporthojar. Nya Yamaha Bolt är en hoj som jag (!) skulle kunna tänka mig. Hoppas att vi får se trecylindriga R1/R6 tillverkade med samma fingertoppskänsla för vad marknaden efterfrågar.
 

Bifogat

  • img_r011s_2.jpg
    img_r011s_2.jpg
    78.6 KB · Visningar: 71
Audis köp av Ducati bekräftar intrycket att den italienska tillverkaren har bättre kontakt med vad köparna efterfrågar än till exempel Suzuki.

Den japanska tillverkaren avslöjade nivån på sin utvecklingstakt när de nyligen visade en ny V-Strom...med motor från TL 1000 S.

:brinnerup

Man kan undra hur mycket nytänkande vi får se när nya GSX-R avtäcks.

Kanske är en ofrivillig desperation att spara R&D kostnader? Bilsidan går väl inte heller lysande, har för mig att de drog sig ur den amerikanska marknaden för några månader sedan.
 
Ett segment som de japanska tillverkarna verkar vara betydligt bättre på än sporthojar. Nya Yamaha Bolt är en hoj som jag (!) skulle kunna tänka mig. Hoppas att vi får se trecylindriga R1/R6 tillverkade med samma fingertoppskänsla för vad marknaden efterfrågar.

Det räcker för mig om de skickar in crossplane-motorn i chassit från förra generationens R1, dvs en lättare och smidigare maskin så tror jag de skulle komma betydligt längre än med dagens något överviktiga R1:a.
 
Audis köp av Ducati bekräftar intrycket att den italienska tillverkaren har bättre kontakt med vad köparna efterfrågar än till exempel Suzuki.

Mjo, och Ferrari har bättre kontakt med köparna än Volvo..
 
Jo BMW var först men...
Host... Africa Twin. Prosit... Det är ju ändå på Paris-Dakars glansdagar som äventyrshojen kom upp på agendan i storformat.
Men efter det har det varit stiltje på den fronten också i japan. Typ varadero. Vilken järnhög...

Kromhäcks-frenesin har gått över, verkar det som. "äventyrshojar" tar utrymme för sporttourers och fighters är i motsvarande sits mot sporthojarna.

Supersportklassen verkar väl ändå klara sig rätt bra? Daytona 675 och R6 verkar sälja, eller?
 
Last edited:
...men vad står egentligen en Peugeot för? Eller en Renault?
Det tycker jag faktiskt är mycket lättare att svara på än vad Yamaha, Suzuki, Honda och Kawasaki står för.

Peugeot är det sportiga franska valet.
Renault är det praktiska/smarta.
Citroen är det egocentriska.
 
Vem f*n nämner Fiat Panda och min hoj i samma mening?! :D

De senaste åren har väl sporthojen tynat bort lite då det finns alternativ idag som klarar sig mycket bättre på landsväg och nästintill lika bra på bana. Nakenhojarna har ju blivit ruskigt kompetenta och när man jämför premierna är det inget svårt val längre?
Ärligt talat hänger man ju med sporthojar även på bana med t ex Speed Tripple, Streetfighter eller Touno om det inte är tävlingsnivå. Låt gå att det blåser lite mer på rakan... :)

Själv bytte jag in min sporthoj när Ducati lanserade Multistrada 1200:an. Sporthojen var obekväm, dyr i premie och dåvarande sambo gillade att åka med och satt som en jäkla koala på ryggen på mig. Skulle vi sedan på semester var packning ett aber att få med.
Med multin fick jag en sjujävla motor (nästan sporthojsklass iaf), bekväm körställning, superbt chassi och möjlighet att klicka på packväskor när det behövdes. Med skitlåg premie dessutom.

Sporthoj är enligt mig bara motiverat idag om man kör mycket bana. Annars finns det inget som talar för den längre. Som sagt, alternativen är för bra idag. Dock är och förblir sporthojar snyggast. Speciellt de röda från pastalandet... :rolleyes:

IMHO
 
Det räcker för mig om de skickar in crossplane-motorn i chassit från förra generationens R1, dvs en lättare och smidigare maskin så tror jag de skulle komma betydligt längre än med dagens något överviktiga R1:a.
Crossplane-motorn var en intressant idé, men jag tror att Yamaha överskattade köparnas intresse för vevaxlar och obegriplig teknik.

MAYA: Most Advenced Yet Acceptable.

Deras konstiga radfyra var nog inte ”acceptable”.
 
Ett segment som de japanska tillverkarna verkar vara betydligt bättre på än sporthojar. Nya Yamaha Bolt är en hoj som jag (!) skulle kunna tänka mig. Hoppas att vi får se trecylindriga R1/R6 tillverkade med samma fingertoppskänsla för vad marknaden efterfrågar.

Ja, det är ju frågan - vad frågar vi konsumenter efter?

Varför en trecylindrig yamma? Ser inga problem med radfyror, vill jag åka trippel finns det engelska och italienska alternativ.
Mångfald är roligare än likriktning. Anar att det driver på utvecklingen lite med?

Italienarna och tyskarna kan tyckas ha lite eggen just nu - det är ju bara bra dock - japanerna lär ju komma med något skoj framöver.
För inte så länge sedan var det fräsigaste från BMW en klart bukfet luftkyld äventyrshoj (för weekendwarriors som sällan tar dem av asfalten f.ö), nu har de sin S1000RR...och Ducce svängde ur sig sin Panigale.

Dominansen hos österrikarna ligger i det riktiga geggmoppesegmentet, där är de i det närmaste utan konkurrens (speciellt inom enduron, där ser jag ingen av japanerna som ens försöker, tyvärr).

Tilläggas bör att de som oroar sig mest över materialet är enligt min personliga (och något cyniska :hihi ) uppfattning - är de som är minst begåvade att spaka sina hojar med (detta går att applicera på alla potentiella prylsporter).

Måste man ha 200 pållar och alla elektroniska hjälpmedel - kan det rent av vara så att det tar bort en del av tjusningen? Jag tror det.

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden heller...

/J
 
Det är ganska stor skillnad på en Diversion och en Superduke. Större än skillnaden på 1998 års R1 och 2013 års gsxr1000.
IMHO då alltså.
En bra illustration av varför sporthoj inte känns lika spännande som för 15 år sedan. Det är ganska hårresande hur lite som har hänt sedan 1998. Ger mig fan på att de flesta skulle ha lika roligt eller roligare på en begagnad R1 från 1998 som på en helt ny. Samma sak kan man nog inte säga om Diversion 900 vs FZ8.
 
En bra illustration av varför sporthoj inte känns lika spännande som för 15 år sedan. Det är ganska hårresande hur lite som har hänt sedan 1998. Ger mig fan på att de flesta skulle ha lika roligt eller roligare på en begagnad R1 från 1998 som på en helt ny. Samma sak kan man nog inte säga om Diversion 900 vs FZ8.

Jag håller med i din poäng....fast nu är du ändå ute och jämför päron och apelsiner...lite.

En R1:a av första generationen var väl ändå rätt vass ändå, relativt sett, det är bara så mycket man kan göra med konceptet, grunden är densamma, det som tillkommit är lite mer pulver, och lite mer elektronik, i övrigt är skillnaderna små (även om man tittar på en S1000RR som är "värst").

En gammal diversion är ett räppel...utan dess like...
 
Last edited:
Jag håller med i din poäng....fast nu är du ändå ute och jämför päron och apelsiner...lite.

En R1:a av första generationen var väl ändå rätt vass ändå, relativt sett, det är bara så mycket man kan göra med konceptet, grunden är densamma, det som tillkommit är lite mer pulver, och lite mer elektronik, i övrigt är skillnaderna små (även om man tittar på en S1000RR som är "värst").

En gammal diversion är ett räppel...utan dess like...

Kanske är därför sporthojen är utdöende?

Ironiskt nog, om Yamaha, Honda och Suzuki hade dragit en "Ducati" och stensatsat ordentligt på en riktig sportis med det bästa och senaste, och mest effekt.. så tror jag faktiskt att den hade sålt riktigt bra. Lite som Ducati gjort, och lite som MV Agusta gör nu också med F3:an, Brutale osv.

Att satsa sig ur krisen tror jag är ett effektivt sätt, och sportisarna hade haft större marknadsandel - allt enligt facit (Ducati).

Kanske borde sluta tro dock!
 
...grunden är densamma, det som tillkommit är lite mer pulver, och lite mer elektronik, i övrigt är skillnaderna små...
Jo, vi har ju konstaterat det. Och tillverkarna har inte tillfört tillräckligt mycket meningsbärande innehåll för att upprätthålla intresset för sporthojar. Det räcker inte med ”lite mer pulver och lite mer elektronik” när kåplösa och högresta hojar utvecklas.

Kanske är det som händer med sporthojar nu helt enkelt evolution – det naturliga urvalet? När utvecklingen av kåplösa hojar inte längre försummas bli sporthojens svagheter uppenbara och köparna beter sig i enlighet med detta: de köper hojar som det är lättare att ha roligt med. Survival of the fittest.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-03-18 kl. 19.18.42.jpg
    Skärmavbild 2013-03-18 kl. 19.18.42.jpg
    21.8 KB · Visningar: 52
  • Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak (2013) Front Side.jpg
    Ducati Multistrada 1200 S Pikes Peak (2013) Front Side.jpg
    66.6 KB · Visningar: 82
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top