Är rocken död?

Är rocken död?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Dr.Bike skrev:
Att många hjältar är gamla är sant...
Nya är på G, men ikonfixeringen är stor.
Det FINNS måååååånga bra nya. Tro mig.

Black Crowes, Government Mule, Badlands, Cry of Love, Firebird, Atomic Soul.

Allt handlar om timing, dessa band är inte på nåt sämre än de stora, men hade oturen att inte backas upp av jätteskivbolagen. Dessutom lever vi i andra tider nu, de riktigt stora artisterna finns inte längre utanför det som är syntetiskt framställt enbart för radio.

Men lika många lyssnar på rock idag som för 30 år sen.

David Coverdale och ian Gillan snackade om att det kom 14-15 åringar på deras spelningar, det visar om nånting att rocken inte är död.

Och i somras såg jag en 12-13 årig kille som kom med en Led Zeppelin-tröja med Jimmy Page och stråken som tryck, det värmde mitt hjärta i flera veckor.

prulle skrev:
:rofl :rofl :rofl

Ta bara en sån sak som att spela fel. Det har faktiskt sin charm.

Nej fy. Om jag ska betala för musik så får de fan spela rätt. Därför håller jag mig till techno.

prulle skrev:
:rofl :rofl :rofl

Ta bara en sån sak som att spela fel. Det har faktiskt sin charm.

Absolut, ta bara Jimmy Pages solo i "Heartbreaker", det är många missar och felträffar där men ändå är det så jäkla magiskt, det frammanar känslan av att stå bredvid på The Fillmore 1969 och se en aspackad Page spela genom dimman av cigarettrök.

Dom säger att datorspeland påverkar ungdommar!

Om det var sant skulle dagens ungdom springa runt i mörka rum, lyssna på monoton musik och äta vita piller!

Chris Ash skrev:
Det är för alla technofjantar har mindervärdeskomplex gentemot oss hårda whiskeydrickande rockers som får alla brudar och måste propagera för sitt äckliga sound pollution som ändå ingen vettig människa vill höra.

:lol

Att prata om "musikalisk själ" i samband med techno var för övrigt dagens skämt.... :lol

Hey, det var inte jag som började. Och det var i samband med Yngwie som "musikalisk själ" (eller avsaknaden av densamma) kom upp. :tungan Är det till att vara Yngwie-fantast månne? You unleashed the focking fury, eh? :hihi

Dr.Bike skrev:
Njaeij Halogen... själva trakterandet av instrumentet ÄR ju s.a.s essensen av musik och musikalitet.

Musik skapas inne i huvudet, rätt, men.... mucicerandet i sig är ju oxå DET ett uttryck där just kjänslan och tanken från utövaren finns med i anslagets hårdhet, vibrato intonering osv.
Det gör musiken LEVANDE.

SÅ där skiljer sig vårt synsätt.

Absolut. Men detta är inget som är exklusivt för analoga instrument. Elektroniska instrument ger väl snarare ÄNNU fler möjligheter att påverka hur ditt ljud ska låta. Jag anser att man kan frammana samma känsla med elektroniska instrument trots att de trakteras annorlunda. Sen tycker jag jämförelsen med klassisk musik haltar lite. Elektronisk musik tolkas sällan eller aldrig av andra, det är studiomusik - på gott och ont.

Halogen: "Jag anser att man kan frammana samma känsla med elektroniska instrument trots att de trakteras annorlunda."

Inte nån skillnad för utövaren kanske ;)
Men för mig som lyssnare. (kalla mig knäpp men så är det).

Tycker f.ö du var lite hård i ditt omdöme om mig tidigare...
Fast: Jag skrev lite spetsigt medvetet för att retas oxå, så jag får väl skylla mig själv. :(

Dr.Bike skrev:
"Jag anser att man kan frammana samma känsla med elektroniska instrument trots att de trakteras annorlunda."

Inte nån skillnad för utövaren kanske ;)
Men för mig som lyssnare. (kalla mig knäpp men så är det).

Tycker f.ö du var lite hård i ditt omdöme om mig tidigare...
Fast: Jag skrev lite spetsigt medvetet för att retas oxå, så jag får väl skylla mig själv. :(

Ja, nu får ni ta och kramas lite och be om ursäkt! :pannkyss

Hoppas det, för enligt MTV så är band som "The Darkness" och "Green day" stora rockband.

Fyfan, nu går jag igång igen. "the darkness - one way ticket" är en av de absolut sämsta låtarna som gjorts. Jag blir direkt förbannad när den spelas, hela tiden.

Så länge folk lyssnar på rock så är den ju inte död. Och rocken kommer inte dö på mäny år!!

Kevorkian skrev:
Tror folk ute i "obygden" är bättre än storstadsbor på att lyssna på det dom verkligen gillar. I Schmetholmen så lyssnar många på det som ngn obskyr undergroundtomte snickrat ihop bara för att några andra undergroundtomtar i London råkar dansa till det på en konstig klubb i ett konstigt hus i ett konstigt område. Inte för att dom tycker det är bra.

Det mest irriterande är att skitmusiken sen blir ngn slags trend och så ska varenda jävel lyssna på det. :4skrika

Nä fy fan.

:Bugar Bra Kevorkian! Nej fy fan säger jag också. Rocken dör ALDRIG!

Technogubben: Idag känner jag mig såhär "Blippbloppblabappbadoppboppbopp"

Hip hop-snubben: "Trummaskin på repeat och nån snodd samplad slinga i bakgrunden" Habbahabbamothafucka habbahabbahabbagangsta habbahabbahabbayoyohabbahabba

Den känsloöverföringen funkar inte på mig iaf.[/QUOTE]

Jag tycker synd om dig. :(

Gustav1 skrev:
Hoppas det, för enligt MTV så är band som "The Darkness" och "Green day" stora rockband.

Fyfan, nu går jag igång igen. "the darkness - one way ticket" är en av de absolut sämsta låtarna som gjorts. Jag blir direkt förbannad när den spelas, hela tiden.

Det är ingen låt, det är softiskerad misshandel :mattias

Halogen skrev:
You unleashed the focking fury, eh? :hihi

Hahahaha! Det där är så jävla bra! Jag gillar rock, men jag håller med om att Yngwie är ett as. Plus att han är dålig.

Ont: Klart att inte rocken är död. Queens of the stone age och Thåström t ex har ju kommit med nya skivor i år. Sen har vi ju Turbonegro, fast dom måste jag säga är inte längre vad dom en gång varit. Fler exempel: A Perfect Circle, Audioslave, Danko Jones, The Bronx (fast det kanske är mer punk).

Starfighter skrev:
Så länge folk lyssnar på rock så är den ju inte död. Och rocken kommer inte dö på mäny år!!

Exakt, folk som använder definitionen "musik jag inte blir tvångsmatad med via radio eller MTV är död" vet inte vad de pratar om. I såfall är alla musik utom radiorock, hiphop och äcklig syntetisk Max Martin-pop död.

Rocken kommer aldrig någonsin dö ut.
Det är ju den som är grunden för allt livsnödvändigt :)

*/ ?>
Back