Är rocken död?

Är rocken död?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Jag har hör påståenden om att rocken skulle vara död.
Jag anser att rocken i alla högsta grad lever och vill reda ut det här en gång för alla.
Tack för visat intresse.

Rocken är död. Punckt. Fast frågar man i ett sånt här forum med massa lantisar så komemr man såklart få ett annat svar :tungan

Frågan handlar väl förresten inte om man gillar rock utan det är om rock i alla dess former är på väg att försvinna eller är försvunnen? Så röstade jag iallafall och jag är övertygad om att den inte är försvunnen eller kommer att försvinna på ett bra tag.

honkiie skrev:
Frågan handlar väl förresten inte om man gillar rock utan det är om rock i alla dess former är på väg att försvinna eller är försvunnen? Så röstade jag iallafall och jag är övertygad om att den inte är försvunnen eller kommer att försvinna på ett bra tag.

Sant. Frågan gäller huruvida rocken håller påa tt dö ut eller ej. Och jag anser att den r på utdöende. Det faktum att frågan ens kommer upp talar ju för sig själv.

SuperMicke skrev:
Jag har hör påståenden om att rocken skulle vara död.
Jag anser att rocken i alla högsta grad lever och vill reda ut det här en gång för alla.
Tack för visat intresse.

Att rocken skulle vara död är ett lika bisarrt påstående som att Göran Persson är snygg....

ALLA vet ju hur det ligger till.

Att den ens skulle vara döende är lika tokigt. Den har aldrig varit mer levande!

Fjomsig pimpinett plink-plonk digital techno, rave eller annan musik som har en snitt-lyssnarålder på 17 år är inte ens i MARGINALEN av att ha så många lyssnare.
Att sedan en och annan kvasiintelektuell streetsmart-wannabe 35+ åring SÄGER att de gillar detta för att vara hippa är ju stor munterhet.
Flin++ skulle man kunna säga.

För det är eg. inte musik.

Att nån trycker på EN knapp, sedan låter ett PROGRAM sampla en monoton slinga som sedan upprepas i oändlighet, vad för slags musikalitet är det?

Det kan apan Ola på skansen göra lika bra eller bättre...

Jag är faktiskt lite intresserad av att höra varför mindre smarta människor som "bönder" och folk i obyggden känner sig tvingade att lyssna på rock medans alla smartare lyssnar på trance och annat häftigt. 10 minuterslåtar med monotont ljud och lite fräcka smådistade synthar som ändrar mönster litelitegrann var tredje minut ungefär. Vad är det som är så smart med det?

Rocken är bara inne på rehabilitering, snart är den nog redo för en ny runda. :)

honkiie skrev:
Jag är faktiskt lite intresserad av att höra varför mindre smarta människor som "bönder" och folk i obyggden känner sig tvingade att lyssna på rock medans alla smartare lyssnar på trance och annat häftigt. 10 minuterslåtar med monotont ljud och lite fräcka smådistade synthar som ändrar mönster litelitegrann var tredje minut ungefär. Vad är det som är så smart med det?

Tror folk ute i "obygden" är bättre än storstadsbor på att lyssna på det dom verkligen gillar. I Schmetholmen så lyssnar många på det som ngn obskyr undergroundtomte snickrat ihop bara för att några andra undergroundtomtar i London råkar dansa till det på en konstig klubb i ett konstigt hus i ett konstigt område. Inte för att dom tycker det är bra.

Det mest irriterande är att skitmusiken sen blir ngn slags trend och så ska varenda jävel lyssna på det. :4skrika

Nä fy fan.

Dr.Bike skrev:
Att nån trycker på EN knapp, sedan låter ett PROGRAM sampla en monoton slinga som sedan upprepas i oändlighet, vad för slags musikalitet är det?

Det kan apan Ola på skansen göra lika bra eller bättre...

Jag är lite förvånad att just du av alla människor skulle posta sånt här dravel, dina svar brukar annars vara både genomtänkta och right on the money. Men detta stämmer inte över huvud taget.

Ja, själva musicerandet skiljer sig mellan att t ex spela gitarr och att låta en synth styras av en dator och cubase. MEN. Till syvende och sist så är instrumentet bara ett MEDEL för att skapa den musik som finns i artistens huvud. Hur instrumentet trakteras är sekundärt för mig. Jag anser t ex inte att Yngwies musik är "mer värd" för att han är gud på gitarr, eftersom jag anser att musik inte är samma sak som musicerande (snarare kan man göra ett argument om motsatsen - att Yngwies musik är tråkig gitarronani utan musikalisk själ.). Apan Ola på skansen har således inte en sportmössa mot de synthgenier som finns inom den elektroniska (dans)musiken. Så, nu var det sagt.

Och varför glider alla rocktrådar idag in på techno?

Kevorkian skrev:
Tror folk ute i "obygden" är bättre än storstadsbor på att lyssna på det dom verkligen gillar. I Schmetholmen så lyssnar många på det som ngn obskyr undergroundtomte snickrat ihop bara för att några andra undergroundtomtar i London råkar dansa till det på en konstig klubb i ett konstigt hus i ett konstigt område. Inte för att dom tycker det är bra.

Det mest irriterande är att skitmusiken sen blir ngn slags trend och så ska varenda jävel lyssna på det. :4skrika

Nä fy fan.

EXAKT så är det!!

Inte nästan, inte litegran, utan EXAKT! :tummenupp

Den nervösa trendkänsliga storstadsmänniskan som alltid tittar på "hippa folket" och tvångsmässigt säger sig tycka om nåt (mot sin inre övertygelse) är en sorglig syn...

Om vi använde KÄNSLAN skulle det BARA finnas rock och blues.

Halogen skrev:
Och varför glider alla rocktrådar idag in på techno?

Det är för alla technofjantar har mindervärdeskomplex gentemot oss hårda whiskeydrickande rockers som får alla brudar och måste propagera för sitt äckliga sound pollution som ändå ingen vettig människa vill höra.

:lol

Att prata om "musikalisk själ" i samband med techno var för övrigt dagens skämt.... :lol

Chris Ash skrev:
Det är för alla technofjantar har mindervärdeskomplex gentemot oss hårda whiskeydrickande rockers som får alla brudar och måste propagera för sitt äckliga sound pollution som ändå ingen vettig människa vill höra.

:lol

Att prata om "musikalisk själ" i samband med techno var för övrigt dagens skämt.... :lol

Hårda håriga svettluktande rockers. Det är grejjer det. Kanske ska ni börja köra custååm också?

Halogen skrev:
Jag är lite förvånad att just du av alla människor skulle posta sånt här dravel, dina svar brukar annars vara både genomtänkta och right on the money. Men detta stämmer inte över huvud taget.

Njaeij Halogen... själva trakterandet av instrumentet ÄR ju s.a.s essensen av musik och musikalitet.

Musik skapas inne i huvudet, rätt, men.... mucicerandet i sig är ju oxå DET ett uttryck där just kjänslan och tanken från utövaren finns med i anslagets hårdhet, vibrato intonering osv.
Det gör musiken LEVANDE.

SÅ där skiljer sig vårt synsätt.

För MIG måste det finnas en levande själ både bakom instrumentet OCH skapandet för att få helheten.

Lyssna på klassisk musik:
Jag gick igenom 13 olika uppsättningar med olika symfoniorkestrar med Vivaldis 4 årstider.

EN enda av dem var för MIG klockren trots att de alla använde samma "manus"

Detta är ett tvättäkta uttryck för att TOLKNINGEN av ett givet manus är en stor del i muscicerandet och oxå överförs till lyssnaren.

Starstriker skrev:
Sant. Frågan gäller huruvida rocken håller påa tt dö ut eller ej. Och jag anser att den r på utdöende. Det faktum att frågan ens kommer upp talar ju för sig själv.

Efter som jag har bott både på obygden och i stan (även om folk innanför slussarna kallar vaxholm för landet..) Och ute på obygden lyssnar kanske 50% gammal kass techno 20% på rock 10% på pudel rock 20% mainstream neger dunk.

I vaxholm lyssnar 65% på rock (Den musik man hör på bandit/rockklassiker) 30% på r&b negerdunk och sånt man hör på typ nrj 5% techno

Det här är vad folk lysssnar på huvudsakligen, sen är det klart att många lyssnar på både rock och techno.

Dr.Bike skrev:
EXAKT så är det!!

Inte nästan, inte litegran, utan EXAKT! :tummenupp

Den nervösa trendkänsliga storstadsmänniskan som alltid tittar på "hippa folket" och tvångsmässigt säger sig tycka om nåt (mot sin inre övertygelse) är en sorglig syn...

Om vi använde KÄNSLAN skulle det BARA finnas rock och blues.

Mja. Jag har lyssnat på "min" musik så länge jag kan minnas. Från början var det väl Depece mfl som satte ribban för vad som idag kallas techno. Techno är för övrigt ett skällsord som (iaf av mig) förknippas med taffliga eurodängor som spelas på NRJ. Sånt får jag utslag av.

Den här musiken (EJ techno, understryker) slår verkligen an något i min skalle, kanse är det rythmen , fråga mig inte. Vissa känner det och andra inte.
Enligt resonemanget ovan msåte jag således vara en av det "hippa folket" som alla ni andra hänger efter.

Varför är alla stora rockare redan begravda eller en meter från graven? Var är alla nykomlingar/bubblare? Om det nu fanns någon som är jättekänd så borde jag ju iaf känna till namnet? Rocken är död.

Dr.Bike skrev:
Njaeij Halogen... själva trakterandet av instrumentet ÄR ju s.a.s essensen av musik och musikalitet.

Musik skapas inne i huvudet, rätt, men.... mucicerandet i sig är ju oxå DET ett uttryck där just kjänslan och tanken från utövaren finns med i anslagets hårdhet, vibrato intonering osv.
Det gör musiken LEVANDE.

SÅ där skiljer sig vårt synsätt.

För MIG måste det finnas en levande själ både bakom instrumentet OCH skapandet för att få helheten.

Lyssna på klassisk musik:
Jag gick igenom 13 olika uppsättningar med olika symfoniorkestrar med Vivaldis 4 årstider.

EN enda av dem var för MIG klockren trots att de alla använde samma "manus"

Detta är ett tvättäkta uttryck för att TOLKNINGEN av ett givet manus är en stor del i muscicerandet och oxå överförs till lyssnaren.

Det skulle också innebära att alla som kan ta ton skulle kunna sjunga "Babe im gonna leave you" som Plant eller alla som kan spela "When a blind man cries"-solot rent tekniskt skulle göra det likadant som Blackmore. Så är det i den kalla och sterila technovärlden men inte i rocken.

Känslor?

Technogubben: Idag känner jag mig såhär "Blippbloppblabappbadoppboppbopp"

Hip hop-snubben: "Trummaskin på repeat och nån snodd samplad slinga i bakgrunden" Habbahabbamothafucka habbahabbahabbagangsta habbahabbahabbayoyohabbahabba

Den känsloöverföringen funkar inte på mig iaf.

Starstriker skrev:
Depece mfl som satte ribban för vad som idag kallas techno.
Den här musiken slår verkligen an något i min skalle, kanse är det rythmen , fråga mig inte. Vissa känner det och andra inte.

Varför är alla stora rockare redan begravda eller en meter från graven? Var är alla nykomlingar/bubblare? Om det nu fanns någon som är jättekänd så borde jag ju iaf känna till namnet? Rocken är död.

NU talar du om en brytningstid, och ja jag har oxå mer eller mindre motvilligt lyssnat på allt det där, Duran Duran var ju bra!
Alltså återigen inte som "känslomusik" men glad trevlig trallvänlig pop, men väl med syntinslag. Skivan "Oh No it´s DeVo" är ju en klassiker med "Whip it good"

Men som sagt detta var ff musik.

Sen hör det till saken att man inte KUNDE dyka upp i en bruksort vare sig som synthare eller punkare på DEN tiden! Då small det direkt.
Men å andra sidan VILLE man inte det heller då den tid jag var tonåring verkligen var "the golden era of hard rock"

Att många hjältar är gamla är sant...
Nya är på G, men ikonfixeringen är stor.
Det FINNS måååååånga bra nya. Tro mig.

Chris Ash skrev:
Technogubben: Idag känner jag mig såhär "Blippbloppblabappbadoppboppbopp"

Hip hop-snubben: "Trummaskin på repeat och nån snodd samplad slinga i bakgrunden" Habbahabbamothafucka habbahabbahabbagangsta habbahabbahabbayoyohabbahabba

Den känsloöverföringen funkar inte på mig iaf.
:rofl :rofl :rofl

Ta bara en sån sak som att spela fel. Det har faktiskt sin charm.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti