Är R1 crossplane 2009-2024 opålitlig?

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Ingen
R1 ligger ofta fortfarande bland de tre bästa placeringarna i race nästan världen över trots BMW M1000RR och Ducati V4R skall vara så otroligt mer utvecklade och R1 i princip inte utvecklats sedan 2015.
Det gör att jag lurar lite på att skaffa en , men jag har fått höra att de inte motorn håller och bara går sönder.
Stämmer verkligen det japanska hojar brukar just hålla för det mesta ?
 
Det var ett rejält spann det där fån 2009-2024.
Jag har bara erfarenhet av 2009 årsmodell, körde med den i superbike.
Den bla problem med kylningen och gick väldigt varmt, ev pga tändföljden.
Största problemet var dock vikten på den, den var alldeles för tung för att konkurera mot resten av fältet.
 
Visst har det funnits hick-up’s genom crossplanemotorns historia, men att avfärda den som opålitlig eller ”går bara sönder” låter som grova överdrifter. Särskilt om detta nämns i samband med de andra hojarna du nämner…

Jag har själv gatkört flera stycken utan något annat problem än att det var recall på 2015’s växellåda. Och recalls såväl som konstruktionsförbättringar har förekommit. 2009 vill jag minnas att alla kamkedjesträckare byttes ut. 2015 byttes ett överhärdat växellådsdrev ut. Inför 2016 konstruerades ventilfjädrarna om. Ska du köpa en beggad så kan det vara bra att kolla att recalls är gjorda och att du köper en årsmodell på ”rätt sida” om konstruktionsförbättringar.

2009-2014 har begränsad kylkapacitet. Ska du bygga en bandagsraket av en sådan rekommenderas eftermarknadskylare.

Sedan är skillnaden mellan 2009-2014 och 2015- enorm. Två helt olika konstruktioner med brutalt olika prestanda.
 
Köpte en ny när den kom 2009 körde den i 3år (bara på gatan). Minnet av den är att den lät något magiskt med acra och mycket trevlig karaktär. Har för mig att det blev ca2500 problem fria mil.

Såhär i efterhand vet jag inte varför sålde den fick för mig att åka på långresa så köpte en super tenere istället.

Det är en av de motorcyklar jag haft som jag ofta saknar och ångrar att sålde
 
Köpte en ny när den kom 2009 körde den i 3år (bara på gatan). Minnet av den är att den lät något magiskt med acra och mycket trevlig karaktär. Har för mig att det blev ca2500 problem fria mil.

Såhär i efterhand vet jag inte varför sålde den fick för mig att åka på långresa så köpte en super tenere istället.

Det är en av de motorcyklar jag haft som jag ofta saknar och ångrar att sålde
Samma här. Hade en 2009 med röd ram. Saknar den som fan.
 
Jag har haft en 2009 + en 2016

2009 kom crossplane, min hade tickande ljud vilket berodde på kamkedjesträckaren, bara att byta mot ny oem (strunta i manuella)
min 09:a hade nog sämst bromsar av alla mina tidigare R1:eek:r vad detta beror på vet jag inte.
09:an gick också ALLTID varm vid bankörning.. knutstorp helt ok, men på anderstorp spottade den alltid ut 2 dl när man kom in i depå (därav racekylarens behov på dessa modeller)

min 2016 var den nya & kraftigt uppdaterad R1a med abs, traction control, anti wheelie mm.
har aldrig överhettats vid bankörningar & aldrig mattat bromsarna (fast 4 kolvs ok mot 09:ans 6 kolvsok)
2015 hade en MASSA fel.. växellådan byttes på garanti, vevaxel förflyttades i sidled & kolliderar med balansaxel = motorras deluxe, enkla ventilfjädrar som brister vid övervarvning

detta chimsades på 2016, men trots det finns det rapporter om rasade crossplanemotorer fån 2016-2017
dubbla ventilfjädrar kom std 2018 har jag för mig..
ska du köpa en... köp 2018 eller nyare (då kom även autoblipper)
 
Last edited:
Min R1M -15 var nog den bästa hojen jag haft. Inget strul alls de 600 milen jag hann köra med den.
 
Har haft en 12 och en 16 och inga probs där. Upplever traditionella rad-fyror som stressade och karaktärslösa jämför med cp4.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top