Är ouppmärksamhet i trafiken ett brott?

JoUh skrev:
Vilket trafikbrott är då det mildaste att erkänna?? :gnissla
Alla som kör på bakifrån ligger ju förnära.. Vad jag vet så är man alltid vållande och straffet är böter.. Det man åker dit för är någon form av oaktsamhet. Men vill polisen ha det till hastighets brott så ska de bevisa att du kört för fort. Erkänn endast dej själv som vållande till olyckan pga missbedömmning av hastighet/avstånd. Erkänn absolut inte någon hastighetsöverträdelse eller liknade.

JoUh skrev:
Vilket trafikbrott är då det mildaste att erkänna?? :gnissla

Att vara ouppmärksam i trafiken är inget brott i sig självt. Det är ju konsekvenserna som följer av din ouppmärksamhet som kan vara ett brott mot lagen. Lå oss säga att du suttit och dagdrömt och sedan plötsligt upptäckt att fordonet framför dig stannat. Du gör en kraftig inbromsning och får stopp på hojen i sista stund. Du avvärjer alltså faran och inget händer även fast du varit ouppmärksam. Det är ju inte ett brott, bara en lärdom att vara lite mer fokuserad i fortsättningen.

Fredde Meck skrev:
Det får du fråga polisen om, men har du gjort fel så varför neka?
För att jag inte känner för att bli av med kortet för något som jag inte anser vara så allvarligt att det kan bedömmas som vårdslöshet i trafik.

burner skrev:
Du anspassade alltså inte farten efter väglaget ?

Hur som helst så körde du tydligen för fort i relation till avståndet mot framförvarande fordon.
Jodå, jag anpassade farten efter väglaget och körde inte för fort i relation till avståndet. Däremot var varken farten eller avståndet anpassade för att titta bort under någon sekund... :4skrika

VenTurA skrev:
Du kommer sannolikt åka på vårdlöshet i trafik oavsett vad du säger eftersom smällen blev av.
För att få till att du ENDAST har för kort avstånd så ska polisen bedömma det under färd.
Kontorsföreläggandet har redan utfärdats och den säger enbart att jag hållt för kort avstånd. Det jag undrade över är ifall det stannar där om jag erkänner eller om det kan bli så fallet går vidare och att jag riskerar att förlora körkortet...

JoUh skrev:
Kontorsföreläggandet har redan utfärdats och den säger enbart att jag hållt för kort avstånd. Det jag undrade över är ifall det stannar där om jag erkänner eller om det kan bli så fallet går vidare och att jag riskerar att förlora körkortet...
Jag tror inte att du blir av med "lappen" för en sån skitsak, dom har möjlighet att ta den men kommer knappast att göra det.

JoUh skrev:

Om du erkänner så stannar det där, om du inte erkänner går det hela till tingsrätten. Och den kommer antagligen säga samma sak, alltså bara slöseri med tid.

JoUh skrev:

Ah, då är jag med...
Som någon skrev så tror jag inte det blir värre om du inte erkänner, utan antagligen samma dom. Men visst kan tingsrätten dömma annorlunda om ett mål tas upp där eftersom allting "nollställs" vid en rättegång och de tar allt från början igen. Bötesbelopp kan höjas eller sänkas etc etc...

Edit igen :)
Som sagt så är det länstyrelsen som beslutar om ditt körkort, polisen rapporterar endast till dem i de fall där de ska göra detta, vilket de gör vid för kort avstånd. Så har du fått föreläggandet på detta så har länsstyrelsen redan fått en rapport om det inträffade vid detta laget, sen är det upp till dem vad de vill göra. Körkortsåterkallelse är en "särskild rättsverkan" och har inte att göra med ditt övriga straff.

Last edited:
JoUh skrev:
Frågan är som topic lyder...

Jag var i somras med om en lättare olycka. Polisen vill få det till att jag inte hållt avstånd till bilen framför, vilket jag i verkligheten gjort. Anledningen till olyckan var att jag inte var uppmärksam på att bilen framför stannat helt i korsningen och hann inte bromsa i tid. Kan polisen fälla mig för brott pga ouppmärksamhet?

Om jag hade gjort likadant och kört på dig med min bil, vad hade du krävt att jag skulle få för straff?

tjejkompisen krocka i sommras med lastbilen. körde in i röven på en v70 då föraren av kombin fick för sig att svänga vänster helt plötsligt hon höll avstånd men att få stopp på en stor lastbil helt tvärt är inte enkelt hon blev av med sitt kort i 4månader.

Fredde Meck skrev:
Jag tror inte att du blir av med "lappen" för en sån skitsak, dom har möjlighet att ta den men kommer knappast att göra det.

FEL, det är ingen skitsak snarare ska han va glad om de inte "lånar" lappen av honom

bad santa skrev:
... hon höll avstånd ...
Inte för att vara orevlig men hon höll uppenbarligen inte rätt avstånd, då hade hon inte smällt. Och att skylla på att bilen är tung hjälper inte heller. Det spelar ingen roll om man är lastad till 20, 50 eller 100 ton, man ska hålla en sådan hastighet (och avstånd) att man kan stanna (eller väja) före varje förutsebart hinder och i den "ekvationen" ska man så att säga räkna in kapaciteten hos sitt fordon, sin egen kompetens, väglaget etc. Det blir en hel del att räkna med minsann.

Sålunda är i stort sett varje påkörning bakifrån den påkörandes fel. Ibland kan man tycka att det är fel och i följande situation hade jag möjligen klarat mig om det funnits vittnen:
Jag körde traktor med halvtungt släp genom Hällby i vintras, i utförsbacken ner mot infarten till Coop löper traktorn på rätt friskt men ändå kör en bil om och sen en till, denna nummer två kastar sig in framför mig, blinkar vänster och hoppar på hejdar´n. Han kan nämligen inte svänga vänster eftersom han har möte. :kocko Vafan skulle han om för? Backen ifråga är inte mer än typ hundra meter lång. Nåja, jag bromsar allt det går med både traktor och släpbromsarna och tar sen trottoaren efter att ha konstaterat att där var tomt på fotgängare. Hade det inte funnits plats där så hade jag dammat rätt in i Saabfan med typ 10 ton traktor och släp. Jaja, men vad gör man? Det är värre att ta en mötande bil.
Nåja, nu gick det ju bra tack vare att det fanns plats på trottoaren. Om det hade smällt och inte funnits några vittnen så hade jag garanterat åkt dit om inte knäppdojan hade tagit på sig det själv.

Jahopp, då var man på besök hos inpektörn i polishuset.

Samma händelseförlopp ältades om och om 4 ggr. Han instämde med mig att jag inte hållt för kort avstånd till framförvarande fordon och "förstod fullt ut" att jag inte ville erkänna ett brott jag inte begått. Ändå så kom vi ingenstans och han vägrade avskriva ärendet...

Ärendet kommer nu att gå till åklagare som får göra en egen bedömning. Kul!

Maggy skrev:
Så om någon vevar upp en bildörr framför dig och du kör in i den så är det ditt fel... exempelvis...
Fel!
Han som dänger upp dörren åker dit för det.

Last edited:
MR.Robin skrev:
2067192 Men spelar det ingen roll att han inte hade körkort?

Det borde väl vara ganska viktigt, eller?
Han får säkert sitt straff också, det ursäktar ju liksom inte påkörningen.

Det e så typiskt Sporthojs´svar.
Killen ställer en enkel fråga.
- Är det straffbart att vara ouppmärksam?

Och får 500 svar på att han har haft för kort avstånd till framförvarande.
och dessutom att det är rätt åt han för att han körde på någon.

Jag var nyfiken på om det var någon som kunde svara på din fråga.
Eftersom den är viktig i andra sammanhang. Tex.

1. Om man torskar för fortkörning för att man inte uppmärksammat en hastighetsändring. (vilket man borde göra, men hur lyder domen)

2. Eller om man torskar för en smitning när man inte sett att polisen ligger bakom och blinkar med blåljusen. (Hur blir det här?)

3. Om man inte uppmärksammar en stopskyllt som kanske sitter lite illa.

4. Om man inte ser personen som dols bakom en felparkerad bil och vill gå över gatan på övergångstället.

Det finns säkert massor med tillfällen man oavsiktligt kan göra sig skylldig till lagbrott pga ouppmärksamhet. Och då är frågan.

- är det olagligt/straffbart att vara ouppmärksam?
Eller är det bara det om det resulterar i en olycka eller företeélse?

FUBAR skrev:
2067206 Han får säkert sitt straff också, det ursäktar ju liksom inte påkörningen.

Tänkte om han som körde bilen då inte får ersättning för skadorna då han inte hade nått på vägen att göra..

Slutligen damp det ner ett kuvert från åklagaren. Hon valde att lägga ner fallet då det inte går att bevisa något brott.
Det hjälpte tydligen att neka både hastighetsöverträdelsen och det korta avståndet som polisen påstod att jag höll.
Lektionen man lärt sig är att aldrig erkänna något brott!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8