Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
yonsson skrev:Sen undrar jag vad supercharger e som dom sätter på glidare... E det typ som turbo fast sämre eller e det kompressor eller vad e det?
En supercharger är en kompressor.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
yonsson skrev:Sen undrar jag vad supercharger e som dom sätter på glidare... E det typ som turbo fast sämre eller e det kompressor eller vad e det?
Esquire skrev:En supercharger är en kompressor.![]()
Fothermucker skrev:Jag tror snubben syftade på Hypercharger - vilket är allt för vanligt nuförtiden. Hyperchargern är inget annat än en hemskt ful luftburk med inbyggd luffarturbo - Typ. Men den ger absolut inte i närheten av den effektökning som skulle göra det acceptabelt att åka omkring med en dylik tingest. Ett par tre hästar kanske.
Men att Supercharger betyder kompressor på utrikiska är rätt och riktigt - och för oss in på den andra möjligheten - Mangacharger, jag tror inte att det är det du menar, för den är inte lika vanlig och sitter så vitt jag vet bara på HD, men för att gardera oss mot just det så ...
Mangacharger ÄR en supercharger, DVS en kompressor som monteras med vinkelväxel på HD:s strutsida DVS huset med tändning, kamaxel och breather valve. Den är nästan lika ful som hyperchargern - men nu börjar vi snacka rå power som får plomberna att hoppa ur så den får 5![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Vad det gäller nomenklaturen så ser jag inget fel i att kalla lustgas för NOS - det är ju trots allt bara en förkortning för "nitrous oxide system" vilket på svenska blir "lustgassystem"
Att sedan Holley i patentgalna usa har tjyvat det är något annat.
Lurch skrev:Med anledning av:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35042
Jag har pratat med en engelsman för några år sen, han hade lustgas på sin Blackbird. Jag har ett svagt minne av att han hade problem eftersom tuben satt för upprätt. Kan det stämma? Är gasen i vätskeform inne i flaskan?
Edit: Stavfle...
Sharadkingboy skrev:Är det inte NOx som egentligen är det som det heter och då har vi ju flytande kväve Oxid och X vet i katten vad det är!?!?
thundrace skrev:Inte för att vara sån,men det heter magnacharger...för er som söker info...lustig liten pryl...
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |