Är NOS vätska i tuben?

Lurch skrev:
Är gasen i vätskeform inne i flaskan?

Vätskan förgasas vid ca -70 grader (har inte så stor pejl på det faktiskt, nånstans där i närheten iaf) under tryck. Dvs en förgasning sker i flaskan tills dess att trycket har uppnått den kritiska punkten då det inte längre kan förgasa sig mer. Det trycket vid ca +20 grader är ca 750 PSI, dvs 52 kilo per cm2.

När lustgasen förångas vid normalt lufttryck åtgår energi, det är därför det kan kyla insugsluften (högre densitet) i ett lustgassystem så att mer bensin kan förbrännas. Men även det extra syreinnehållet (33%) gör att mer soppa kan förbrännas.

Skitkul, när det lirar!

Viktigt att tillägga att det tillsätts mer bensin från separat system samtidigt som gasen aktiveras,på så sätt "tvångsmatas"motorn.Utan rätt mängd extra bränsle blir det en kraftig härdsmälta bara.Har ett antal ras bakom mig med dyra souvenirer som följd.

beror det hela inte på om man kör ett dry eller wett system ???

har för mig det :va

Napsyl skrev:

Får du in nos i vätskefas i en cylinder så kan jag utlova problem,oavsett systemtyp.Har nämligen ingen kylande effekt i vätskefas.

Napsyl skrev:

"blött" system är väl när man sprutar in vatten istället för att ha en intercooler? dvs kyla insugsluften från en turbo.

ktmjacke skrev:
Får du in nos i vätskefas i en cylinder så kan jag utlova problem,oavsett systemtyp.Har nämligen ingen kylande effekt i vätskefas.

Men om det kommer in som vätska lär det ju förgasas omedelbart o därmed kyla?

ktmjacke skrev:

e inte helt hundra på detta men har för mig att det är så här

dry = blir till gas innan man sprutar in det

wett = sprutas in som flytande o blir till gas på vägen in i cylindern

En vanlig bic tändare är fylld med gas, men i behållaren är det i vätskeform, det gasas när det kommer ut, på ett NOS system så vet jag inte.

Komprimerad gas blir vätska :va

iommi skrev:
Men om det kommer in som vätska lär det ju förgasas omedelbart o därmed kyla?
svar nej,det detonerar med grymma kompressionshöjningar o därmed spikningar som resultat=hål i kolv oftast.Därför är det otroligt viktigt med rätt/högt tubtryck oxå.

Däremot är det viktigt att noset ligger i vätskefas ända fram till solenoiden,finns s.k purgevalves som man släpper ut gas med nåra ggr för att va säker på detta.Har själv blåst ett insug på en cheva i omloppsbana en gång när jag vred på starten o det hade smygläkt in gas i insuget,ett jävla tivoli blev det i depån kan ja lova. :D

Napsyl skrev:
e inte helt hundra på detta men har för mig att det är så här

dry = blir till gas innan man sprutar in det

wett = sprutas in som flytande o blir till gas på vägen in i cylindern
Ärligt talat så vet jag inte vad du menar riktigt,e inte bekant med uttrycken,men däremot finns det ju s.k platta som sitter mellan förg o insug.Då skickar du ju in gasen i ett plenum så får varje cylinder dra i sig bäst den kan,oftast inga högeffektsuttag på sana system.Sen har vi ju directport varianten,då har du en nossel i varje insugskanal=mycket lättare att avväga korrekt mängd för varje cylle,då kan man tjonga i mer gas o bränsle o därmed ta ut mer effekt.Men i bägge fallen är n2o:t i gasfas när det når cylindern.Wetsystem begriper inte jag va det skulle vara iaf,därmed inte sagt att det inte finns,jag är ingen guru direkt men anser mig veta rätt mycket om ämnet iaf.Tror nog att det är plattmetoden det syftar på dock.

som sagt var inte helt hundra hade bara för mig att det var nått sånt

vilket tydligen visa sig vara fel

måste väl finnas nån gas guru här på forumet som kan reda upp det hela med vad som e vad hur saker o ting funkar :)

Nån som vet hur många häst det ger på en hoj som har 100hk utan?
Måste man ha turbo???????

Sen undrar jag vad supercharger e som dom sätter på glidare... E det typ som turbo fast sämre eller e det kompressor eller vad e det?

yonsson skrev:
Nån som vet hur många häst det ger på en hoj som har 100hk utan?
Måste man ha turbo???????

Sen undrar jag vad supercharger e som dom sätter på glidare... E det typ som turbo fast sämre eller e det kompressor eller vad e det?

Nope man behöver inte turbo.

Dry: motorns orginalspridare står för den extra bensin som behövs (endast för motorer med sprut).
Wet: Lustgassystemet har en egen bränslepump m.m. som matar in den extra bensin som behövs, funkar på "alla" motorer.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing