Är nåt fel?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Min laptop har börjat bete sig konstigt. Tuggar en massa (swappar?), speciellt när jag exempelvis klickar på "spara som" och väljer en fil. Sen tar det en evighet innan filnamnet dyker upp i rutan och jag kan klicka på "spara". Jag tog en dump på aktivitetshanteraren, nån som kan se nåt som inte gör nån nytta bland processerna? Jag har inget program igång för tillfället. Det är en 1,8 GHz athlon med 256 MB RAM.

Bifogat

• taskmanager.jpg
    taskmanager.jpg
    55.6 KB · Visningar: 84
Lurch skrev:
Min laptop har börjat bete sig konstigt. Tuggar en massa (swappar?), speciellt när jag exempelvis klickar på "spara som" och väljer en fil. Sen tar det en evighet innan filnamnet dyker upp i rutan och jag kan klicka på "spara". Jag tog en dump på aktivitetshanteraren, nån som kan se nåt som inte gör nån nytta bland processerna? Jag har inget program igång för tillfället. Det är en 1,8 GHz athlon med 256 MB RAM.

I aktivitetshanteraren, klicka på "cpu" kolumnen så att den sorterar på den process som tar mest cpu. Brukar vara en bra början...

Sök på Google om varje process, så får du veta vart alla används till :tummenupp
//Gumpa

eller Start/kör skriv msconfig, välj autostart sen bockar du av allt du inte vill ha igång.

Detta är en bra start på vägen för att få en snabbare burk

Kollade msconfig men hittade inget särskilt. Förutom Gator Adware då... Tog bort autostart på HP-scannern och Quicktime också. Fast det är väl inte relaterat till detta problem. Ska kolla cpu och minne nästa gång problemet inträffar.

Lurch skrev:
Kollade msconfig men hittade inget särskilt. Förutom Gator Adware då... Tog bort autostart på HP-scannern och Quicktime också. Fast det är väl inte relaterat till detta problem. Ska kolla cpu och minne nästa gång problemet inträffar.

Kör du med en HP 6XXX allt-i-ett skrivare/scanner/fax? Drivaren till dom är så skitigt skriven, det är så gott som teoretiskt omöjligt att få en starttid på under 3minuter.

Fenix skrev:
Kör du med en HP 6XXX allt-i-ett skrivare/scanner/fax? Drivaren till dom är så skitigt skriven, det är så gott som teoretiskt omöjligt att få en starttid på under 3minuter.

Nej, jag har en ScanJet 3200C.

Jag tror jag vet vad det beror på! Jag körde en security update på windows innan problemet uppstod, det måste vara den som krånglar!

Eller?

"tastmgr.exe" tror jag att jag också har, det är inget virus vad jag vet iallafall. Du kanske har Creative Soundblaster ljudkort? jag TROR att min taskmgr.exe kommer ifrån någon drivrutin från den.

Quaya skrev:
"tastmgr.exe" tror jag att jag också har, det är inget virus vad jag vet iallafall. Du kanske har Creative Soundblaster ljudkort? jag TROR att min taskmgr.exe kommer ifrån någon drivrutin från den.

Taskmgr.exe=Task Manager/Aktivitetshanteraren, dvs den rutan som visar alla processerna :tungan

Nu hände det igen, när jag skulle skicka en fil med msn. Jag väljer fil och då börjar den tugga som fan. Jag tog två dumpar, en sorterat på minnesanvändningen och en på cpu. Kolla bilderna. Det konstiga är att den gör bara så här första gången, sen funkar den som vanligt.

Bifogat

• minne.jpg
    minne.jpg
    55.9 KB · Visningar: 35
  • cpu.jpg
    cpu.jpg
    55.4 KB · Visningar: 38
Jag hittade en .html-fil på 1,5 GB bland mina dokument, kan det vara den som spökar? Det är ju när jag rotar bland filerna (sparar/laddar upp/väljer fil) som det börjar krångla.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC