Är MV Agusta nåt att ha?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Meningslöst på detta forumet......

Last edited:
Personligen tycker jag att MV Agusta bygger otroligt fina motorcyklar, med mycket karaktär samt riktigt bra prestanda.

Med tanke på antalet personer som jobbar med R&D på MV Agusta kontra japanska/övriga europeiska tillverkare så tycker jag hojarna är riktigt bra. Att man t.ex. är i princip jämn med Yamaha i WSBK är en skräll ifall du frågar mig.

Problemet med MV på de senaste dagarna har varit ride by wire samt övrig elektronik som inte funkar så jäkla bra jämfört med Yamaha/Kawasaki/Ducati och nu på senare dagar S1000RR. I övrigt har MV levererat bra effekt, dock har de tidigare F4orna vägt lite mer och därför inte varit lika snabba som t.ex. S1000RR/ZX10R/1299 och nu nya R1.

I kombination med den lite högre vikten, samt lite skumt effektregister och sämre elektronik och dålig ride by wire så blir MV:en mer svårkörd än konkurrenterna och kanske också därför den oftast är långsammare på bana i tester men jag har hört av folk att effektregistret är fantastiskt kul och att detta bidrar till den upplevda känslan av körglädje och själ. Kvalitetsmässigt är MV väl nästan lika bra som konkurrenterna och jag tycker de definitivt matchar KTM.

F3 modellerna har varit konkurrenskraftiga från första början när det gäller ren prestanda och potential dock har de haft stora problem med ryckig ride by wire som blivit bättre med åren.

Jag tror definitivt att MV är nära sina konkurrenter. Man ska dock ha med sig att de inte är perfekta... ett tydligt exempel är F3 675 som har 4-6 hk mer på toppen än Daytona men i övriga registret är Daytonan starkare. MV når effektsiffrorna och klår japanska konkurrenter men körbarheten är lite mer lidande och motorerna är kanske inte lika effektiva.

Jag vill äga en MV någon gång, men då vet jag vad det innebär med. Risken finns att man kan bli besviken om man tror att dessa är lika japaner. Det är de inte och jag tror aldrig att de blir det.

Sen är det jäkligt coolt med racinghistorian (Agostini och GP osv osv). Det är ett märke med mycket racinghistoria och myter/legender... sen låter de bättre och ser bättre ut än det mesta.

Vill du ha en så ska du definitivt köpa en tycker jag!

Dom trecylindriga skall vara 800 cc modellen. 675 cc finns bara för att passa i superstock 600.
Triumph verkar också gå upp till 800 cc på Street triple enligt rykten.

Detta är från en Performance Bikes med test av bla MV R4(?) 1000. Man konstaterade att för att byta luftfilter måste man ta av tanken. Och för att kunna ta av tanken så måste man först riva av all plast bakom tanken. Runt och bakom sadel. Inte direkt den mest lättservade hojen.
Men inget ovanligt idag. t.ex.
För att felsöka elfel på BMW S1000RR behövs BMWs servicedator för ca 30000 Euro.

Vänta nu, servicedatorer har alla märken. Original dyra, men man kan hitta grejor i Kina, särskilt efter några år... vanligt med elfel på S1000RR?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Min gamla Brutale 800 var nått av det roligaste jag kört ..... löjligt gasglad och lätthanterlig , hadde jag kunnat köra så hadde den nog stekt många literklubbor :banana
Dock lite trassel med nån grejja till startmotorn som pajjade 2 ggr (sprag clutch) , orginalbatteriet dog efter ett år , samt bakbromsen slutade att funka , använder iosf inte den

Allt fixxat på garanti :) (inte batteriet dock )

Detta är från en Performance Bikes med test av bla MV R4(?) 1000. Man konstaterade att för att byta luftfilter måste man ta av tanken. Och för att kunna ta av tanken så måste man först riva av all plast bakom tanken. Runt och bakom sadel. Inte direkt den mest lättservade hojen.
Fast så är de dock med det mesta förutom crossar, sååå de är ingen direkt betydande poäng

Har haft min MV F3 675 i snart tre år och í mitt tycke är det en fantastisk hoj. Känns lätt och smidig och bra drag i motorn. Den ryckiga gången och okänsliga gasen som många beskriver är borta med de senaste uppdateringarna. Största bekymret jag har haft är att den går varm vid riktigt hård körning och som med många andra hojar är ljudet ett bekymmer på våra svenska banor. Kan möjligen vara en vecka längre leveranstid på reservdelar än på japanerna men numera finns det gott om delar på tex. eBay osv.

Har haft min MV F3 675 i snart tre år och í mitt tycke är det en fantastisk hoj. Känns lätt och smidig och bra drag i motorn. Den ryckiga gången och okänsliga gasen som många beskriver är borta med de senaste uppdateringarna. Största bekymret jag har haft är att den går varm vid riktigt hård körning och som med många andra hojar är ljudet ett bekymmer på våra svenska banor. Kan möjligen vara en vecka längre leveranstid på reservdelar än på japanerna men numera finns det gott om delar på tex. eBay osv.

Hur många mil har du kört din hoj?

Kört mycket bana? Håller den bra?

Vet inte riktigt hur många mil det blivit. Köpte den begagnad och vill mig minnas den gått ca 500 mil. Jag körde den typ 10 innan den plockades ner och blev banhoj. Tävlat med den i två år så den är hårdtestad.
Problemen jag haft är det jag skrev tidigare (ljud och temperatur) men har köpt en riktig race kylare till i år som borde lösa det problemet. Fjädringen har mer att önska i original men funkar ok att köra bandagar med men så är det väll med de flesta hojar.
Finns en del info på min FB sida PWH Racing

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...