Är modernare hojar trevligare att meka med?

Fattar knappt vad ni pratar om! Moderna hojar behöver man ju inte meka med överhuvudtaget, de bara går!!!!:fakta:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Fattar knappt vad ni pratar om! Moderna hojar behöver man ju inte meka med överhuvudtaget, de bara går!!!!:fakta:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Nej jag håller med, jag har åkt i 14 år och har haft hoj varenda sommar. Jag skruvar mera med bilen på en säsong än vad jag gjort med alla hojar tillsammans. Helt otroligt vad driftsäkra dom är (årsmodeller mellan 1998-2008)
 
Får man fråga hur många mil du lägger på bilen och hur många du lägger på varje hoj?
 
Får man fråga hur många mil du lägger på bilen och hur många du lägger på varje hoj?

Frågan var till mig antar jag? Jag körde mycket hoj i min ungdom och mestadelen var ingen touring utan på antingen fram eller bakhjulet. Jag tycker inte att jag misshandlade grejerna men nog levde dom ett hårdare liv än genomsnittet. Bilen är trimmad till en bra bit över dubbla ursprungseffekten och behöver mycket kärlek :gnissla
 
Va väl lite ute efter att understryka att det kan bli rätt missvisande att jämnföra service behovet mellan bil och mc då gemene man kör bra mycket mer mil på bilen än på hojen.. För att inte ens nämna vad vinteråkandet gör:)
 
Va väl lite ute efter att understryka att det kan bli rätt missvisande att jämnföra service behovet mellan bil och mc då gemene man kör bra mycket mer mil på bilen än på hojen.. För att inte ens nämna vad vinteråkandet gör:)

Ja och dessutom att blanda ihop service med reparationer. :tummenupp
 
Jo, vi märkte det nere på Falken när vi stod en hel helg och slet vårt hår över din hoj för några år sedan :7peta :hihi Den var väl 4 år gammal då? ;)

Sant, då funkade det inte. Men det var VÄLDIGT lättmekat, man fattade INGENTING utan några som helst problem!!!:)
 
Påminner om den gamla klassikern...

"Lektion 1 i Alfa-lagning:

1. Öppna motorhuven.
2. Skaka på huvudet.
3. Stäng motorhuven."

:crash
 
En sak som är trevligare med att meka med modernare hoj är att man vet att när man är klar så har man en fin modernare hoj istället för ett gammalt lik :hihi

En väns R90S som han köpte i början på 1980-talet med 4000mil på mätaren har nu passerat 49000mil.
En bekants Indian byggd på 1920-talet rullar varje är ca 40 mil vid årets veteran rally.

Vilka moderna hojar tror du är kördugliga om 40 år / efter 40000 mil ?
 
Vilka moderna hojar tror du är kördugliga om 40 år / efter 40000 mil ?

Ingen eftersom elektroniken pajat och det kommer att vara omöjligt att hitta nån ny.:brynad
Ju äldre hoj desto enklare mekanik, lättare att laga men går sönder MYCKET oftare.
Jag har en modern hoj att sommaråka på och ett gäng 40- till 70-tals hojar att meka med på vintrarna.
 
En väns R90S som han köpte i början på 1980-talet med 4000mil på mätaren har nu passerat 49000mil.
En bekants Indian byggd på 1920-talet rullar varje är ca 40 mil vid årets veteran rally.

Vilka moderna hojar tror du är kördugliga om 40 år / efter 40000 mil ?

Du kommer aldrig få mig att hålla med om att en R90S inte är ett gammalt lik :rofl
 
Det är nog större skillnad från hoj till hoj än från gammalt till nytt. Det kommer några snilleblixtar nu och då och så dyket det upp någon bra lösning, men det finns, och har alltid funnits stolpskott som motverkar dessa snabbt och effektivt...
 
Ingen eftersom elektroniken pajat och det kommer att vara omöjligt att hitta nån ny.:brynad
Ju äldre hoj desto enklare mekanik, lättare att laga men går sönder MYCKET oftare.
Jag har en modern hoj att sommaråka på och ett gäng 40- till 70-tals hojar att meka med på vintrarna.
Jag håller med det om elektroniken (och all plast...)
Men ju äldre hojar...Nä...
Jag har en "mycket äldre" hoj som jag efter förhandling fick, gratis..Första budet var 7500:-
Den innehåller så mycket mekaniska prylar att ingen yngre kan meka den. Mekanisk laddregulator t ex..
Men den ska fixas i vinter...
Motorn en sen 30-talskonstruktion..:lol
(Sen har vi ju äldre brittiska hojar, de kan ha gängor som ingen här ens hört talas om...)
 
en sak e säker när det gäller nya hojar, delarna väger iaf mindre myyyycket mindre.

en gammel olje/luftkyld 600 mot en modern 600 motor som ska ut/in i en ram... jag vet vilken hoj jag väljer att mecka me då :P

Inte nödvändigtvis.
Bromsdelar tex är normalt MYCKET tyngre nuförtiden, dels därför att de är fysiskt större & hävare grejjor, men går man på riktigt moderna hojar så har de ju även en hel del elektronik inbyggt i dem. Även ramdelar från en hoj runt '00 är ofta tyngre än en från '80, dock så vrider den sig inte till en åtta när du försöker lägga ned mer än 40hk.
 
Bromsdelar: Inget KAN vara tyngre än BMW-s skivbromsar pre-81... Utvecklades enligt ryktet för de då nya TGV-loken men befanns vara för tunga och hela lagret köptes in av BMW som monterade dem på hojarna från 1974 och så långt lagret räckte, eller till och med 1980 års modell...
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top