Är mitt driv paket utslitet, eller har något annat gett sig?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Gällande en Aprilia RSV1000R -02 med 05-motor. Kedja och drev är 525, och har runt 800mil och 12-15 bandagar på sig. Jag har kört en del bakhjul, men behöver inte koppla upp ;)

Efter dagens runda började hojen gå ryckigt, varför jag initialt misstänkte hjullager bak. När jag kom hem såg jag att kedjan studsar fruktansvärt upp/ner vid runt 1/3 av kedjans längd, resterande 2/3 löper fint utan studs. Det ser precis ut som att kedjan har annorlunda delning på en del av varvet, så den vill ligga kvar uppe på drevets tänder innan den trillar ner.

Jag har observerat framdrevet när jag snurrar på hjulet, och utgående axel ser inte ut att röra sig i radiellt led.

Hjullager bak ser det inte ut att vara heller så ryckets position synkar inte med hjulets vinkel.

Drevet fram samt bak ser ut att vara nya. Alla länkar i kedjan löper fint, alla rullar snurrar lätt.

För mig känns detta precis som utsliten kedja, men hur kunde det komma så fort? Senast igår kollade jag igenom att alla roterade fint, samt oljade kedjan.

Om ingen tycker annorlunda fixar jag nytt drivpaket, vill bara kontrollera mot den samlade expertisen om det kan röra sig om något annat.

För hårt spänd kedja?
Dåligt underhållen kedja?
Dåligt nitad kedja, dvs nitat för hårt.
Otur och en länk har skurit.

Din kedja r troligen kaputt vart fall.

Kolla slacken på några olika ställen på kedjan. Min kedja var olika lång mellan länkarna innan jag bytte. Det hörs nästan på motorn hur den "tuggar" när man kör.

Ligger dreven i linje med varandra?

Tror det, det ser inte ut att vara vinkel mellan kedja och drev.

För hårt spänd kedja?
Dåligt underhållen kedja?
Dåligt nitad kedja, dvs nitat för hårt.
Otur och en länk har skurit.

Din kedja r troligen kaputt vart fall.

Väldigt väl underhållen kedja (PTFE-olja minst var 15:e mil), nitade länkarna ser friska ut, inga länkar ser ut att ha skurit då alla ledar lika lätt/trögt, och alla rullar löper fint. Det är ett mysterium då jag inte kan så några visuella fel någonstans förutom att det uppenbarligen är åt helvete när man roterar på hjulet.

Jag roade mig med att ta en video av hur kedjan rör sig

http://www.youtube.com/watch?v=WVurQh6UEXQ

Har som sagt aldrig varit med om att något sådant här händer på så kort tid. Igårkväll smorde jag kedjan senast, och då löpte allt lätt och fint.

Last edited:
Det ser inte ut som att kedjan rör sig onormalt tycker jag.
Som någon annan var inne på, kolla så att dreven spårar.
Axeln bak har kanske flyttat sig om någon varit lite slarvig med
åtdragningen.

Hur kollar man så att dreven är i linje ? Har liknande bekymmer som ts, fast min ryckiga gång försvinner lite när jag drar in kopplingen. Kan det ha att göra med kedjan ändå ? Har gått över alla bultar osv på min kollat dreven spännt och smörjt kedjan. Blir liksom som ett mallande + vibrationer som kommer, känner det mest vid jämngas över 3000 rpm.

Hur kollar man så att dreven är i linje ? Har liknande bekymmer som ts, fast min ryckiga gång försvinner lite när jag drar in kopplingen. Kan det ha att göra med kedjan ändå ? Har gått över alla bultar osv på min kollat dreven spännt och smörjt kedjan. Blir liksom som ett mallande + vibrationer som kommer, känner det mest vid jämngas över 3000 rpm.

Fanns en tråd nyligen om hur man kontrollerar bakhjulet.

Börja med linjaler på var sida om bakhjulet, justera tills du har lika avstånd till framhjulet mellan varje linjal.

När detta är gjort justera kedjespelet om det behövs.

Nu blir det mindre linjaler, spänn fast på var sida av drevet (bort med kedjan) och se att de verkar linjera upp på var sida om framdrevet. Förhoppningsvis så gör de det, om så inte är fallet kan du hoppas att du vänt tex framdrevet (som ofta har lite offset) åt fel håll.

Montera linjalerna på framdrevet och kolla att de linjerar upp på var sida om bakdrevet. Om så inte är fallet lossa motorfästen och vrid motorn så de linjerar korrekt och dra åt. Eventuellt shimsa motorn.

Klart :tummenupp

En enklare lösningär att åka till BT och köpa ett litet verktyg för ca 100:-, som du sätter på bakdrevet och ser om det ligger i linje med framdrevet.

En enklare lösningär att åka till BT och köpa ett litet verktyg för ca 100:-, som du sätter på bakdrevet och ser om det ligger i linje med framdrevet.

Letat i katalogen men hittar inget :s du har ingen länk eller med vad det heter?

Edit: Inga ryckutjämnar gummin som trasats sönder eller liknande?

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...