Är mitt batteri kass?

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Dum fråga kanske, men jag ska försöka beskriva.

I fjol var knarren så gott som stendöd trots att ha stått med en ctek-laddare hela vintern. Drog igång den med en fet starthjälpare på en massa ampere. Hojen funkade sedan hur fint som helst hela säsongen.

Köpte en ny ctek i höstas i tron att min gamla var kass och satte in cykeln för vintern. Skulle i veckan pyssla lite med den och märker då att batteriet beter sig likadant som i fjol. Orkar dra runt motorn en två tre varv, sen börjar det klappra i startreläet.

Tog in batteriet och mäter 11,92V utan att ha laddat det. Enligt någon tabell jag hittade så ska den tomgångsspänningen motsvara 0% laddning, vilket jag helt kan hålla med om.

Jag har för mig att jag bytte batteriet början på 2006. Ska jag dra mig på jakt efter ett nytt i eftermiddag ... eller kan det vara så att den till skyarna höjda ctek-laddaren inte funkar så bra som reklamen säger, så att en omgång med en "vanlig" laddare kanske hjälper? :va

F-n, jag kan ju sånt här egentligen men blir lite villrådig. :gnissla

Det är nog oftare fel på batterit än på Ctek-laddaren.

Mät spänningen när laddaren är på också, då vet du om laddaren fungerar eller inte.

Mats

Att två olika laddare skulle bete sig likadant verkar konstigt, så risken är ju att du har rätt.

Tänkte jag skulle åka och kolla batterier efter jobbet, men det snöar ju så in i h-vete. Jag sladdar hem med bilen och provar en "återupplivning" av det befintliga istället. Funkar inte det så får det väl bli ett nytt.

Fast med all jäkla snö så känns det inte lika bråttom längre. :5sure :mad:

Har man dragit ur batteriet helt ett par gånger så brukar man aldrig få något vettigt liv i dem igen oavsett ålder.
Kyla brukar obönhörligt avslöja trötta batterier. De kan funka bra men när det blir kallare så blir de tröttare och tröttare.

De kan funka bra men när det blir kallare så blir de tröttare och tröttare.

Det är som jag själv alltså? :hihi

Jo, det får nog bli ett nytt framöver, när asfalten börjar titta fram igen.

Last edited:
Biltema har bästa garantierna på batterier vad jag sett.
Kvalitén verkar vara hög den med.
Låter trevligt. Skapliga priser också. Köpte nyss ett nytt till bilen där. :tummenupp

Satt och kollade i deras tabell för mc-batterier på nätet, men hittade inget som hade polerna på rätt håll. Dock lite svårt att hitta när min mc-modell inte finns med.
Enklast är väl att ta med mitt gamla och jämföra när det blir dags. Har ett Yausa YB14-A2 i dagsläget.

Tack för tips och trevlig helg! :fyllisar

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...