Är mina bromsskivor skeva?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag har ett litet problem... vid låga inbromsningar så vibrerar de inget men när jag kommer lite snabbare in i en böj o vid inbromsningen innan böjen så kan de vibrera rätt bra.(rätt obehagligt) jag kan tillägga att jag en gång hade skivlåset på och körde iväg men kom på mig precis innan de gick imot... dock gick de imot men de va inte alls så där att de gick imot hårt. Jag har haft uppe den på depå stöden o snurrat o haft mig men kan inte märka att de e nogåt som e skevt.. kan ju vara väldigt lite då kanske? finns de nån som kanske vet hur jag ska kolla om skivan e skev på ett bättre sätt?

Eller kan de va att bromsvätskan e gammal? har aldrig bytt bromsvätska tidigare på hojen och de e en 2008:a bara jag som ägt hojen.

Börja med att rengöra skivan och byta belägg, se till att du inte har glapp i styrlagret innan du börjar byta skivor.

Börja med att rengöra skivan och byta belägg, se till att du inte har glapp i styrlagret innan du börjar byta skivor.

Har kollat styrlager inga glapp där, har även jort rent bromsskivan. Inte med smärgelduk som jag läst i nån tråd innan. beläggen e bytta gått ca 100mil. När jag kolla om de e glapp på styr lagret så hade jag uppe hojen på depå stöden o kolla så de inte va något glapp nån stans. Hur jag jorde va kolla så de inte va glapp genom att snurra på hjulet o kolla sidleds?

Köp en lamellrondell på biltema och stoppa i vinkelslipen eller borrmaskinen. Snurra på hjulet och lägg den lätt emot vid lagom varvtal på maskinen. Tar bort inkletade bromspads och tar bort de värsta topparna.

Köp en lamellrondell på biltema och stoppa i vinkelslipen eller borrmaskinen. Snurra på hjulet och lägg den lätt emot vid lagom varvtal på maskinen. Tar bort inkletade bromspads och tar bort de värsta topparna.

ok skal provas.. återkommer med svar.. Tack för hjälpen:tummenupp

Kika på kolvarna i oket så de glider lätt. De brukar kunna kärva om man inte kollar över dem då och då. Då trycker de ojämnt på skivan.

Ta av ett ok i taget och bromsbeläggen där. Tryck in kolvarna/kolven på ena sidan på oket och då ska kolvarna/kolven på andra sidan av oket röra sig.
Om de går trögt gör du rent med Bräkleen och sen smörjer du med bromscylinderfett från b-tema som kostar ca 20kr.

Jag glömde skivlåset jag med en gång, rullade bara hojen utan motorhjälp, räckte för att ngt skulle ta skada, fick samma problem som du beskriver, bytte skivor & problemet försvann

Har kollat styrlager inga glapp där, har även jort rent bromsskivan. Inte med smärgelduk som jag läst i nån tråd innan. beläggen e bytta gått ca 100mil. När jag kolla om de e glapp på styr lagret så hade jag uppe hojen på depå stöden o kolla så de inte va något glapp nån stans. Hur jag jorde va kolla så de inte va glapp genom att snurra på hjulet o kolla sidleds?

Du kan inte kolla styrlager så, antingen pallar du upp hojen så att gaffeln är fri(inga depåstöd fram)och rycker den framåt/trycker den bakåt, eller så kan du stå och torrjucka mot en vägg, det är framåtbakåtrörelsen som visar/känns/ev låter som talar om för dig om lagren är ok. Det ska vara helt stumt.

Du kan inte kolla styrlager så, antingen pallar du upp hojen så att gaffeln är fri(inga depåstöd fram)och rycker den framåt/trycker den bakåt, eller så kan du stå och torrjucka mot en vägg, det är framåtbakåtrörelsen som visar/känns/ev låter som talar om för dig om lagren är ok. Det ska vara helt stumt.

ok ska prova de när jag kommer ut till garaget.. har försökt lägga en penna mot skivan med stöd mot gaffeln o sen hållt den helt stum.. verkar inte som de e något med skivan... nu har jag vart o införskaffat mig lamellrondeller o har kört runt båda skivorna.. ska köpa lite bromsvätska imorn(ville inte handla de på biltema. men deras kanske e ok?)och byta bromsvätska. Sen får hojen stå.. håller på o monterar nya race kåpor Quick shifter o lite annat smått o gott. Till heligen blir de nog körning får se hur skivorna beter sig då.. som jag sa så e det vid högre hastigheter o tror inte folk skulle bli så glada om jag åkte ut utan lampor mm o testa de runt omkring här:va

Biltemas bromsvätska är utmärkt. Den är inte lika bra som de bästa Motul RBF660 men den har en bra specad torr och våt kokpunkt.

tänkte väcka liv i den här tråden igen:huvet jag kan börja med o säga dom åtgärderna jag gjort hittills och som varit utan resultat.

bytt bromsvätska
kört med lamellrondell
kollat så skivorna inte är snea
bytt belägg
gjort rent ok

Enda jag inte kollat än är styrlager. Behöver man något slags specialverktyg för att byta styrlager?

Har du kollat att alla nitar på skivorna sitter som de ska?
Om en nit ger med sig lite kan man få vibrationer vid bromsning.
De ska röra sig lite grann, men alla ska röra sig lika mycket.

också haft det problemet. kom till slut fram till att jag hade en extremt känslig fälg för obalans. Märkte inget när jag körde men när jag bromsade lite kraftigare gick obalansen upp i styret och hojen blev väldigt otrevlig att handskas med. Bytte oxå skivor däck o belägg innan jag lokaliserade problemet. Lycka till

ewil Twin: har kollat nitarna o dom sitter som dom skal..därimot kan jag tänka mig att de kan va som on2wheels säger.. jag bytte ju däck själv o om jag inte har helt fel så har detta problemet uppståt efter de kanske.. de va ju inte så mörkbart innan föräns de började gå lite fortare.. Men jag har ju blivit tillsagd att de inte skal behövas balanseras på min hoj. skulle bara va att sätta däcken med märkningen mot ventilen?

Jag har haft liknande problem som du på en hoj. Smorde upp oken och bytte bromspads. Sen var problemen gone

Har du följt handboken när du återmonterade hjulet? Innan man drar fast axeln skall man fjädra några gånger för att gaffelbenen ska stå rakt, dvs så att oken centrerar i skivorna.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!