lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag pillar i växellådan igen på Suzukin för 7:e gången eller nåt sen den fick turbo för 10 år sedan.
Jag har tidigare bytt någon växelgaffel men det var för att den var nermald. Nu är 2:ans och 5:ans drev iväg på undercuttning och jag går igenom resten. Mina växelgafflar ser hyfsat fräscha ut så jag är inte sugen på att byta dem igen.
MEN, visst ska väl slitytorna på gaffeln vara helt vinkelräta mot axeln?
Axlarna är ju parallella så det borde de ju vara. Jag har väl haft en sned gaffel innan men det var så uppenbart så det var hemskt, men om ni kollar på bilderna nedan så borde väl den gaffeln vara rak och inte sned? Tjockleken är runt 4,85 och 4,8-4,9 är normaltjocklek på dessa. Gaffeln på bilden är nr3, dvs den gaffeln som kör 5:ans drev in och ut ur 2:an
Den som låser upp 2:an. 2:an har hoppat ur vid belastning, därav undercuttningen. Det var väldigt rundade kanter där...
Aluminiumklumpen på bilderna är helt vinkelrät i hörnen och ligger an mot axeln ordentligt.



Jag har tidigare bytt någon växelgaffel men det var för att den var nermald. Nu är 2:ans och 5:ans drev iväg på undercuttning och jag går igenom resten. Mina växelgafflar ser hyfsat fräscha ut så jag är inte sugen på att byta dem igen.
MEN, visst ska väl slitytorna på gaffeln vara helt vinkelräta mot axeln?
Axlarna är ju parallella så det borde de ju vara. Jag har väl haft en sned gaffel innan men det var så uppenbart så det var hemskt, men om ni kollar på bilderna nedan så borde väl den gaffeln vara rak och inte sned? Tjockleken är runt 4,85 och 4,8-4,9 är normaltjocklek på dessa. Gaffeln på bilden är nr3, dvs den gaffeln som kör 5:ans drev in och ut ur 2:an

Aluminiumklumpen på bilderna är helt vinkelrät i hörnen och ligger an mot axeln ordentligt.


