Är min temperaturgivare trasig?

Gecko

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Sprint ST
Hej
Tror jag kan ha trasig temperatur givare eller liknande. Någon med lite erfarenhet kanske kan ge mig några tips.

Har en Triumph sprint ST med insprut som styrs av fem sensorer, varav en läser av temperaturen. Tycker att hojen beter sig lite ryckigt när den blivit varm. Har märkt att min temperaturmätare aldrig visar någon hög temperatur och tror att detta kan vara en bidragande orsak. Visst är motorn vätskekyld men temperaturen är oroväckande låg.

Vid kallstart ligger visaren under lägsta temperaturen för att sedan stiga strax över lästa strecket. Hur hård jag än kör eller köar så går visaren aldrig speciellt högt upp. Se illustrationer på bifogad bild:
Bild1.JPG

Bör jag byta temperaturgivare? Eller kan det vara något annat som påverkar, visaren är ju iaf inte helt död. T.ex att kylvattnet inte går runt som det ska?!

Tacksam för svar :)
 
Byt, det är ju en väldigt billig detalj.

Du kan också mäta resistansen, koppla ur kontaktstycket till givaren, mät med multimeter.

Sen kan man också skaffa sig en potentiometer, och låta den låtsas vara en tempgivare, då kan d se hur mätarn reagerar när du vrider fram & tillbaka på potentiometern, då kan du verifiera att själva mätarn och kablaget fungerar.
 
En annan grej att kolla är att termostatet funkar som det ska, att det inte öppnar för tidigt etc.

Inte helt ovanligt att det ger upp med tiden och då går motorn på full kylning även när det inte behövs (vilket det nästan aldrig gör) vilket ökar slitage och gör att motorn fetar då den inte fått upp arbetstemperatur.
 
Tror också i förstahand på termostaten.
 
Tack för tipsen. Finns det någon smart sätt att undersöka om termostaten fungerar som den ska? Är en sådan lätt att byta?
 
lägg den i vatten som du sätter på spisen sen ser du vid vilken temperatur den öppnar .Men lättare o bara byta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top