Är min motor kaputt? Kawasaki GPZ 600R

Du ska fylla vatten i kylaren. Har för mig att det finns ett lock som man kan öppna på högersida (var dock 10 år sedan jag skruvade med en likadan som du har)
Att plocka bort vattenpumpen i det här läget känns onödigt.
Det jag skulle kolla är:
1).Vatten i oljan (via oljepluggen), tänk även på oljenivån på oljestickan eller om du har fönster. Har du fått i vatten, så borde oljenivån stiga.
2) Olja i vattnet (via expansionskärlet)
3) Är kylaren frisk, dvs kan luften passera igenom?
4) Starta motorn, titta om det är onormal färg på avgaserna, dvs mycket vitrök.

När ändå motorn är igång så kan man oftast känna på kylarslangarna om dom får en jämn temperatur. Fungerar vattenpumpen så ska den göra så att vattnet cirkulerar.
Att riva isär vattenpumpen ger egentligen ingenting eftersom att det bara är en skovel som skickar runt vattnet.
Funderar du på att ge dig på termostaten, så behöver du bla en bra termometer samt att du har en kockplatta samt en sambo som uppskattar att du kockar termostater i köket, vilket dom sällan brukar göra...

//Lasse

Varför skulle det säga ingenting att plocka upp vattenpumpen? Impellern kan faktiskt lossna från axeln, diverse plastdrev, drivning kan ha gått sönder mm

Varför fyllde du på med just en halvliter? Blev det fullt i kylarn (inte expansionskärlet) då ?

Har du kollat under locket vid den vita ringen.

Där ska det vara fullt med kylarvätska!
Hela vägen till toppen. När motorn är kall, och kolla endast när motorn är kall.

bikepics482629800.jpg

Varför skulle det säga ingenting att plocka upp vattenpumpen? Impellern kan faktiskt lossna från axeln, diverse plastdrev, drivning kan ha gått sönder mm

Därför att TS säger att han inte stannade motorn, men fick ner tempen till 3/4.
Skulle drivningen eller skovelhjulet gått sönder så skenar tempmätaren upp i topp då vattnet inte cirkulerar.
Men, är det så att det inte finns något vatten alls i systemet, så brukar tempen sjunka då givaren tar sina värden från vattentempen.
Skulle inte vattnet cirkulera så brukar det även bli ett väldigt övertryck i kylsystemet och trycka ur sig vattnet, vilket TS inte nämnt något om.

Last edited:
Har du kollat under locket vid den vita ringen.

Där ska det vara fullt med kylarvätska!
Hela vägen till toppen. När motorn är kall, och kolla endast när motorn är kall.

Nej jag kollade inte det. Trodde att man fyllde på i expansionskärlet dum som man är och det var alltså där jag fyllde på den där halvlitern (den där dagen då det började bubbla och och koka). Eftersom nivån i plastburken var låg trodde jag att det visade hur mycket vatten det fanns i hela kylaren. Men nu vet jag alltså att det inte har så stor betydelse ifall det finns vatten just där i plastburken. Men om jag kanske skulle testa fylla upp hela kylaren upp till toppen (där du visade) och sen se om det kommer vitrök när man gasar?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT