max350
Yamaha RD-2Takt
- Gick med
- 23 Jan 2006
- Hoj
- 83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Du ska fylla vatten i kylaren. Har för mig att det finns ett lock som man kan öppna på högersida (var dock 10 år sedan jag skruvade med en likadan som du har)
Att plocka bort vattenpumpen i det här läget känns onödigt.
Det jag skulle kolla är:
1).Vatten i oljan (via oljepluggen), tänk även på oljenivån på oljestickan eller om du har fönster. Har du fått i vatten, så borde oljenivån stiga.
2) Olja i vattnet (via expansionskärlet)
3) Är kylaren frisk, dvs kan luften passera igenom?
4) Starta motorn, titta om det är onormal färg på avgaserna, dvs mycket vitrök.
När ändå motorn är igång så kan man oftast känna på kylarslangarna om dom får en jämn temperatur. Fungerar vattenpumpen så ska den göra så att vattnet cirkulerar.
Att riva isär vattenpumpen ger egentligen ingenting eftersom att det bara är en skovel som skickar runt vattnet.
Funderar du på att ge dig på termostaten, så behöver du bla en bra termometer samt att du har en kockplatta samt en sambo som uppskattar att du kockar termostater i köket, vilket dom sällan brukar göra...
//Lasse
Varför skulle det säga ingenting att plocka upp vattenpumpen? Impellern kan faktiskt lossna från axeln, diverse plastdrev, drivning kan ha gått sönder mm