Är min motor kaputt? Kawasaki GPZ 600R

jappsåkarn

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2011
Hoj
Yamaha YZF 750r -97
Körde en längre sträcka (ganska lugnt men det var väldigt varmt) och på hemvägen märker jag att tempmätaren står på det röda fältet på max, vet inte hur länge den gjort det (!). Jag borde väl ha stannat men jag lyckades få ner tempen från det röda till ca 3/4 och fortsatte i mycket lugn lunk hemåt.

Tänkte att det kanske var dåligt med kylarvätska så jag fyllde på med lite kranvatten (idiotiskt?) ca en halv liter kanske mer. Tog en repa för att testa och faktiskt tyckte jag att temperaturen höll sig nere en aning bättre men steg till slut upp och när jag kommer hem hör jag det fruktansvärda ljudet av någonting som kokar! Det kokar och fräser och droppar vatten :gråta

Så vad tror ni? Är motorn helt körd nu? Är själv inget vidare duktig på motorer så skulle bli glad att höra vad ni tror? Det kan inte vara så att det behövs mer glykol i för att förhöja kokpunkten en aning? Hade jag kanske för mycket vatten i så den gjorde sig av med överflödet genom något "överfyllningsrör" eller liknande? Eller har den nu kokat sönder? Vågar man starta den och testa?

Glykolen har inget med kokpunkten att göra.

Du kan börja med att kolla nivån när motorn är kall igen. Kolla även färgen på kylarvätskan, samt på oljan.

Är oljan vit så har det kommit vatten i den.

Det låter som din termostat har pajjat, eller vattenpumpen.

Glykolen har inget med kokpunkten att göra.

Du kan börja med att kolla nivån när motorn är kall igen. Kolla även färgen på kylarvätskan, samt på oljan.

Är oljan vit så har det kommit vatten i den.

Det låter som din termostat har pajjat, eller vattenpumpen.

En 50/50 blandning med vatten och glykol höjer kokpunkten med nästan 10 grader till ca 110, och ytterligare om under tryck som i ett kylarsystem (det sista gäller vatten också men ännu högre kokpunkt under tryck med glykolblandning).

Hej,

Gick hojen med normal temperatur när du fyllt på vatten och motorn gick riktigt? Om så är fallet så skulle jag misstänka topplockspackningen.

Då är motorn inte kass om inte toppen slagit sig när den blev varm. En packning kostar några hundralappar och en dag i garaget.

Rök det vitt från den när den var varm senast, så kan det vara änga i avgaserna vilket tyder på topplockspackningen.

Är oljan vit eller lite mjölkig så kan det ha kommit in vatten i den med.

Lycka till,

/Urban

En 50/50 blandning med vatten och glykol höjer kokpunkten med nästan 10 grader till ca 110, och ytterligare om under tryck som i ett kylarsystem (det sista gäller vatten också men ännu högre kokpunkt under tryck med glykolblandning).

Jo det är sant =)

Men det ska inte påverka såpass mycket att motorn kokar.

Övertrycket i kylsystemet gör att vattentemperaturen kan vara över kokpunkt, men det tar en liten stund innan oljan blir missfärgad (vitare i färgen). Det du kan göra, är att tappa ur lite olja från ex bottenpluggen när motorn är avstängd. Olja är lättare än vatten och kommer alltså ut före oljan om du lossar pluggen i botten på motorn.
Givetvis så ska du titta på kylvätskebehållaren och se hur vattnet ser ut. Det ska inte vara missfärgat där heller.
Kolla om kylfläkten fungerar.

//Lasse

Är det kylfläkt på en sån manick? Går den i så fall igång som den ska?
Öppnar termostaten som den ska? Märks på att övre kylarslang + kylare blir genomhet då du uppnått drifttemperatur.
Med bara en aning tur, har du inga följdskador.
Men du: Kör inte omkring på röda fältet - det är att be om trassel.

Tack för alla bra svar! :) Jag ska kolla dessa saker ni tog upp och hoppas bara det inte är topplockspackningen för då blir det nog skroten i värsta fall alternativt sälja billigt för det verkar vara en ganska svår procedur (för en nybörjare som jag iallafall som varken har garage eller kunskap).

Jo, fläkten fungerar iallafall men då ska jag alltså kolla; kylsystemet, att termostaten öppnar som den ska och vattenpumpen men för att kolla detta måste jag alltså starta den för att se om kylarslang och kylare blir kokhet under arbetstemperatur? Är det ok så länge jag har koll på temperaturen eller är det dumt att starta den igen? Hur märker man att vattenpumpen fungerar? Jag bytte olja för bara några veckor sedan och den såg fin ut då men ska kolla igen om det verkar ha kommit in vatten. Återigen tack för tipsen!

Last edited:
Min kompis hade en sådan innan och körde rätt flitigt.

min nyfikenhet gjorde att jag läste lite om den för tyckte den var helt underbar och luffa runt med.

Vill minnas att jag snubblade på något om att vattenpumpen på dem hade en begränsad livstid. den hade också en tendes att närma sig det röda mot slutet.

Tack för alla bra svar! :) Jag ska kolla dessa saker ni tog upp och hoppas bara det inte är topplockspackningen för då blir det nog skroten i värsta fall alternativt sälja billigt för det verkar vara en ganska svår procedur (för en nybörjare som jag iallafall som varken har garage eller kunskap).

Jo, fläkten fungerar iallafall men då ska jag alltså kolla; kylsystemet, att termostaten öppnar som den ska och vattenpumpen men för att kolla detta måste jag alltså starta den för att se om kylarslang och kylare blir kokhet under arbetstemperatur? Är det ok så länge jag har koll på temperaturen eller är det dumt att starta den igen? Hur märker man att vattenpumpen fungerar? Jag bytte olja för bara några veckor sedan och den såg fin ut då men ska kolla igen om det verkar ha kommit in vatten. Återigen tack för tipsen!

För att kolla dessa grejer måste du starta den så, Är motorn för skadad så kommer den inte starta. Men att ha igång den vid detta skedet sålänge oljan är oki o det är vatten på den kommer inte göra motorn illa. :) Ja bäst hade nog varit att riva vattenpumpen och göra en visuel koll på den för att försäkra sig att den funkar.

Last edited:
Var fyllde du på vatten? Om du hällde i expansionskärlet kan själva kylsystemet ändå vara tomt utan att det suger i sig. Man måste ha av kylarlocket och hälla i den vägen för att vara säker på att vätskan kommer in i systemet.

(med reservation för att jag inte vet hur ditt system ser ut, extrapolerar från andra fordon jag har varit på)

Min kompis hade en sådan innan och körde rätt flitigt.

min nyfikenhet gjorde att jag läste lite om den för tyckte den var helt underbar och luffa runt med.

Vill minnas att jag snubblade på något om att vattenpumpen på dem hade en begränsad livstid. den hade också en tendes att närma sig det röda mot slutet.

För att kolla dessa grejer måste du starta den så, Är motorn för skadad så kommer den inte starta. Men att ha igång den vid detta skedet sålänge oljan är oki o det är vatten på den kommer inte göra motorn illa. :) Ja bäst hade nog varit att riva vattenpumpen och göra en visuel koll på den för att försäkra sig att den funkar.

Ok, nästan så man hoppas det är vattenpumpen, får ta och meka bort den och läsa lite mer om detta, tack för svaret :)

Var fyllde du på vatten? Om du hällde i expansionskärlet kan själva kylsystemet ändå vara tomt utan att det suger i sig. Man måste ha av kylarlocket och hälla i den vägen för att vara säker på att vätskan kommer in i systemet.

(med reservation för att jag inte vet hur ditt system ser ut, extrapolerar från andra fordon jag har varit på)

jag hällde på i expansionskärlet faktiskt, det fanns en sån där MIN och MAX beteckning. Men då vet jag att man inte ska fylla på där nästa gång :tummenupp

Last edited:
Du ska fylla i expansionskärlet till rätt nivå men du ska dessutom fylla kylarn till max eftersom nivån i den kan va låg även om expansionskärlet är fyllt.

Du ska fylla vatten i kylaren. Har för mig att det finns ett lock som man kan öppna på högersida (var dock 10 år sedan jag skruvade med en likadan som du har)
Att plocka bort vattenpumpen i det här läget känns onödigt.
Det jag skulle kolla är:
1).Vatten i oljan (via oljepluggen), tänk även på oljenivån på oljestickan eller om du har fönster. Har du fått i vatten, så borde oljenivån stiga.
2) Olja i vattnet (via expansionskärlet)
3) Är kylaren frisk, dvs kan luften passera igenom?
4) Starta motorn, titta om det är onormal färg på avgaserna, dvs mycket vitrök.

När ändå motorn är igång så kan man oftast känna på kylarslangarna om dom får en jämn temperatur. Fungerar vattenpumpen så ska den göra så att vattnet cirkulerar.
Att riva isär vattenpumpen ger egentligen ingenting eftersom att det bara är en skovel som skickar runt vattnet.
Funderar du på att ge dig på termostaten, så behöver du bla en bra termometer samt att du har en kockplatta samt en sambo som uppskattar att du kockar termostater i köket, vilket dom sällan brukar göra...

//Lasse

Hade samma problem som du för en månad sedan. Efter några varv på Knutstorp Ring hade jag 118 grader i temp. Termostaten var i två delar och såg till att väldigt lite vatten passerade genom. Funkade mer som en plugg.

hur se kyl e kaputt från utsidan ? jo alla de små alu lamellerna måste vara friska ,om det är ärgit o poröst o fattas e kylet kass kyler bara skit

Ok tack för tipsen! Jag har en Hainez reparationshandbok, så jag ska ta nån helg och kolla upp detta med termostaten och att det cirkulerar i kylaren och det där med hur kylarvattnet ser ut samt oljan, alltid kul att lära sig någonting nytt så tack för dom bra svaren :)

hur se kyl e kaputt från utsidan ? jo alla de små alu lamellerna måste vara friska ,om det är ärgit o poröst o fattas e kylet kass kyler bara skit

Ok, också värt att checka tack!

Last edited:
Checklist:

1. Vatten i oljan? Vitmjölkig olja och/eller vit rök i avgaserna.

2. Termostaten. Borde ge hög temp på mätaren, och i motorn. Men kall kylare då vattnet inte går runt.

3. Tips från de som plockar ihop en motor i sömnen av gaffatejp och en Ikea-kudde

Min förra GPZ hade problem med att temperaturgivaren till fläkten slog till vid för hög temperatur. I mitt fall ledde det till att fläkten bara gick igång när motorn var avstängd, när jag övade krypkörning så kunde temperaturen gå upp till det röda. Försäkra dig om att du inte har samma problem genom att kolla att fläkten verkligen går igång medan du kör, inte bara efter att du stannat. Om du har samma problem som jag hade så är det ganska enkelt att fixa själv.

Ok tack för tipsen alla som varit snälla och svarat i denna tråd. Tyvärr verkar det vara topplockspackningen (tror jag).

Tänkte idag att innan jag startar den för att känna om kylarn blir varm osv. så ville jag försäkra mig om att det fanns vatten i den så sagt och gjort, jag åkte och köpte färdigblandad kylarvätska och började skruva där vid avtappningsskruven. Det kom ut ca 5 cl (!) lite grumlig vätska. :död

Den ska väl aldrig vara grumlig och den försvinner väl aldrig eftersom det är ett slutet system? Det finns ingen chans att den ändå på nåt naturligt sätt har "ångat bort" för jag har inte bytt den på tre år?

Eller glömde jag något väsentligt när jag skulle tömma ut? Det fanns alltså inget vatten i? Eller gjorde jag fel? Ska motorn vara varm eller nåt när man tömmer ut? :va

Har du ens kollar om det är vatten i kylet!

Gör det absolut först innan du skruvar.

Dock med tanke på att det kom ut 5 cl vatten så har du nog en rätt tom motor.
Och har du inte fyllt något på 3 år så kan det mycket väl försvinna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT