jappsåkarn
Ny medlem
Körde en längre sträcka (ganska lugnt men det var väldigt varmt) och på hemvägen märker jag att tempmätaren står på det röda fältet på max, vet inte hur länge den gjort det (!). Jag borde väl ha stannat men jag lyckades få ner tempen från det röda till ca 3/4 och fortsatte i mycket lugn lunk hemåt.
Tänkte att det kanske var dåligt med kylarvätska så jag fyllde på med lite kranvatten (idiotiskt?) ca en halv liter kanske mer. Tog en repa för att testa och faktiskt tyckte jag att temperaturen höll sig nere en aning bättre men steg till slut upp och när jag kommer hem hör jag det fruktansvärda ljudet av någonting som kokar! Det kokar och fräser och droppar vatten
Så vad tror ni? Är motorn helt körd nu? Är själv inget vidare duktig på motorer så skulle bli glad att höra vad ni tror? Det kan inte vara så att det behövs mer glykol i för att förhöja kokpunkten en aning? Hade jag kanske för mycket vatten i så den gjorde sig av med överflödet genom något "överfyllningsrör" eller liknande? Eller har den nu kokat sönder? Vågar man starta den och testa?
Tänkte att det kanske var dåligt med kylarvätska så jag fyllde på med lite kranvatten (idiotiskt?) ca en halv liter kanske mer. Tog en repa för att testa och faktiskt tyckte jag att temperaturen höll sig nere en aning bättre men steg till slut upp och när jag kommer hem hör jag det fruktansvärda ljudet av någonting som kokar! Det kokar och fräser och droppar vatten

Så vad tror ni? Är motorn helt körd nu? Är själv inget vidare duktig på motorer så skulle bli glad att höra vad ni tror? Det kan inte vara så att det behövs mer glykol i för att förhöja kokpunkten en aning? Hade jag kanske för mycket vatten i så den gjorde sig av med överflödet genom något "överfyllningsrör" eller liknande? Eller har den nu kokat sönder? Vågar man starta den och testa?